چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۶:۵۰

پی ۳۰ لایت گوشی میان رده غول چینی

پی ۳۰ لایت گوشی میان رده غول چینی
سری P در گوشی‌های هواوی تنها به پرچمداران اختصاص ندارد و همواره در سال‌های اخیر میزبان عضوی ارزان‌قیمت و میان‌رده برای علاقه‌مندان بوده است.

پی ۳۰ لایت، میان‌رده‌ی دیگری از هواوی است که با دوربین سه‌گانه، نمایشگر تمام‌صفحه و اندروید ۹، نقش نسخه‌ای اقتصادی از پرچم‌دار هزار دلاری چینی‌ها را ایفا می‌کند.

گوشی‌های لایت سری پی عموما تنها بخشی از ویژگی‌های برادران گران خود را به ارث می‌برند و در اغلب اوقات به چشم یک گوشی میان‌رده‌ی مستقل از سری به آن‌ها نگاه می‌شود. میان‌رده‌ها هنوز هم بخش بزرگی از بازار هواوی در نقاط مختلف جهان را پوشش می‌دهند؛ ازاین‌رو، چینی‌ها علاوه‌بر برند آنر، باقدرت به تولید گوشی‌های میان‌رده تحت برند هواوی ادامه می‌دهند. پی ۳۰ لایت در تراکم بی‌سابقه‌ی عرضه‌ی گوشی‌های میان‌رده در سال ۲۰۱۹، کار دشواری پیش رو دارد؛ اما عملکرد موفق هواوی در سال‌های اخیر، شناخت بالای چینی‌ها از بازار را به رخ رقبا کشیده است.

پی ۳۰ لایت در بازار چین با نام نوا 4e نیز شناخته می‌شود و همانند گوشی‌های اخیر این برند، به تراشه‌ی نسبتا جدید کرین ۷۱۰ مجهز شده است. استفاده از لنز واید و دوربین سلفی با رزولوشن بالا، تمرکز هواوی در بخش دوربین پی ۳۰ لایت را نشان می‌دهد؛ اما آیا این گوشی در عمل نیازهای کاربر را برطرف خواهد کرد؟ حالت شب در دوربین پی ۳۰ لایت به‌خوبی برادران پرچمدارش است؟ شارژدهی هنوز در یک نقص در محصول جدید سری لایت است؟ با زومیت و بررسی P30 Lite آخرین میان‌رده‌ی هواوی همراه باشید. 

طراحی
همان‌طور که از واژه‌ی «لایت» در نام پی ۳۰ لایت برمی‌آید، این گوشی هوشمند نقش نسخه‌ای اقتصادی از پرچم‌دار هزار دلاری هواوی را ایفا خواهد کرد؛ بنابراین بدیهی است که آثاری از DNA خانواده‌ی پی ۳۰ در دستگاه میان‌رده‌ی چینی‌ها به چشم بخورد. نمای جلویی پی ۳۰ لایت با بریدگی قطره‌ای دوربین سلفی و نمایشگری تمام‌صفحه بسیار آشنا به‌نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش دستگاه از هر چهار طرف فاصله‌ی بسیار اندکی با لبه‌ها دارد؛ به‌طوری‌که اکنون پی ۳۰ لایت از نمایشگری بزرگ‌تر (۶.۱۵ اینچ دربرابر ۵.۸۴ اینچ نسل قبل) بهره می‌برد که ۸۴.۲ درصد از سطح

.نمایجلویی را می‌پوشاند

برخلاف اغلب محصولات میان‌رده‌ی کنونی که با بدنه‌ی پلاستیکی براق و البته بسیار خش‌پذیر عرضه می‌شوند، پی ۳۰ لایت در نمای پشتی از پنل شیشه‌ای و سه‌بعدی بهره می‌برد که انحنای آن در لبه‌ها به‌ جای‌گیری بهتر دستگاه در دست کمک می‌کند. پنل شیشه‌ای پشتی در لبه‌ها به فریم براق و لک‌پذیر پی ۳۰ لایت ختم می‌شود که حس چندان خوشایندی به کاربر القاء نمی‌کند. رنگ گرادیانی به یکی از مشخصه‌های محصولات هواوی بدل شده و در میان‌رده‌ی جدید شرکت نیز به‌کار رفته است. پی ۳۰ لایت در دو رنگ مشکی و آبی عرضه می‌شود که رنگ دوم بسته به زاویه‌ی تابش نور، گرادیانی زیبا از رنگ‌های بنفش تا آبی را به‌تصویر می‌کشد.

دوربین سه‌گانه‌ی پی ۳۰ لایت با چینشی عمودی در گوشه‌ی سمت چپ پنل پشتی جای گرفته و لوگوی HUAWEI نیز درست‌مانند سایر اعضای خانواده‌ی P30 به‌صورت عمودی و هم‌راستا با مجموعه‌ی دوربین در نیمه‌ی پایینی حک شده است. پی ۳۰ لایت یکی از زیباترین و در عین حال لغزنده‌ترین میان‌رده‌های بازار است؛ ازاین‌رو توصیه می‌کنیم باوجود از دست رفتن بخشی از زیبایی دستگاه، حتما از قاب استفاده کنید. پیوند بخش‌های مختلف دستگاه همچون بسیاری از گوشی‌‌های هواوی عالی و بدون‌نقص انجام شده است. میان‌رده‌ی جدید هواوی برای احراز هویت کاربر از حسگر اثر انگشت خازنی استفاده می‌کند که در پنل دستگاه جای دارد و دسترسی به آن به‌سادگی صورت می‌پذیرد. حسگر پی ۳۰ لایت عملکرد بسیار سریعی دارد و در کسری از ثانیه کاربر را شناسایی می‌کند.

www.titrebartar.com

 

کلیدهای کنترل صدا و پاور پی ۳۰ لایت در محل مناسبی از لبه‌ی سمت راست قرار دارند و به‌سادگی می‌توان به‌ آن‌ها دسترسی داشت؛ اما حس فشردن این کلیدهای پلاستیکی، چندان خوشایند نیست. درگاه سیم‌کارت اول و سیم‌کارت دوم/کارت حافظه در لبه‌ی بالایی پی ۳۰ لایت جای گرفته است و لبه‌ی پایین دستگاه نیز از جک دوست‌داشتنی هدفون، اسپیکر تک‌کاناله و پورت Type-C مبتنی‌بر USB 2.0 میزبانی می‌کند. پی ۳۰ لایت هیچ‌یک از گواهی‌های IP مقاومت دربرابر آب و گردوغبار را ندارد؛ که باتوجه‌به رده‌ی قیمتی دستگاه، نمی‌توان چندان در این‌خصوص به شرکت سازنده خرده گرفت. خوشبختانه چراغ اعلان در پی ۳۰ لایت فراموش نشده؛ اما قرارگیری آن در بخش اسپیکر مکالمه، دیدن این چراغ را در برخی از زوایا دشوار کرده است.

نمایشگر و اسپیکر
نمایشگر پی ۳۰ لایت از نوع IPS LCD است و هواوی هنوز اعتقادی به استفاده از پنل اولد در میان‌رده‌های خود ندارد. این پنل ۶.۱۵ اینچی با رزولوشن ۲۳۱۲ در ۱۰۸۰ پیکسل (+FHD) و تراکم ۴۱۵ پیکسل در هر اینچ، کمترین مشکلی ازنظر ارائه‌ی شارپ محتوا ندارد. استفاده از بریدگی کوچک در پی ۳۰ لایت کمترین لطمه را به تجربه‌ی کاربری می‌زند و امکان پنهان کردن آن با نوار سیاه نیز وجود دارد. میان‌رده‌ی جدید هواوی همانند دیگر محصولات این شرکت با دو پروفایل رنگ Vivid (پروفایل پیش‌فرض) و Normal روانه‌ی بازار می‌شود که به ترتیب با فضاهای رنگی گسترده‌‌ای مانند DCI P3 و sRGB تطابق دارند.

نتایج آزمایش روشنایی که با الگوهای ۵۰ و ۱۰۰ درصد سفید، ما را به یاد دیگر محصولات هواوی انداخت؛ روشنایی ۳۰۵ نیتی (۳۴۴ در حالت ۱۰۰ درصد سفید) در بهترین حالت متوسط ارزیابی می‌شود. رنگ مشکی نیز عمق چندان بالایی ندارد و همین مسئله کنتراست Native نمایشگر را به رقم ۷۶ محدود کرده است. روشنایی حداقل ۰.۶ نیت یکی از بهترین نتایجی است که در دنیای گوشی‌های هوشمند دیده‌ایم که ترکیب آن با Eye Comfort استفاده از گوشی در فضاهای تاریک را ساده‌تر کرده است. پیش از پرداختن به مسئله‌ی رنگ‌ها، ذکر این نکته ضروری است که این نمایشگر از فضای رنگی گسترده پشتیبانی می‌کند و این خبر دوست‌داران رنگ‌های باطراوت و اشباع را شادمان خواهد کرد. باوجود قابل رویت بودن نمایشگر پی ۳۰ لایت در فضای باز و روشن، این گوشی حرفی از این نظر دربرابر بهترین بازار نخواهد داشت.

www.titrebartar.com

 

وقتی برای نخستین‌بار پی ۳۰ لایت را در دست می‌گیرید، رنگ‌های زنده و باطراوت نمایشگر نظر شما را جلب خواهد کرد؛ در تست‌های انجام‌شده نیز پوشش ۹۹.۷ درصدی فضای sRGB در حالت Normal و ۹۸.۱ درصدی فضای DCI P3 (به‌عنوان یک فضای رنگی گسترده) در حالت Vivid گواه این مسئله است. در بحث تعادل رنگ سفید (White Balance) شاهد گرایش شدید به رنگ آبی هستیم که خوشبختانه وجود اسلایدر تنظیم دمای رنگ تاحدودی قادر به اصلاح این مسئله خواهد بود. خوشبختانه پی ۳۰ لایت در بحث دقت رنگ، موفق و شایسته عمل می‌کند و با ثبت خطای ۲.۴ در حالت Normal و فضای رنگی sRGB، یکی از بهترین میان‌رده‌های مورد بررسی ما از این نظر است. در حالت Vivid نیز به ترتیب در زمان غیرفعال بودن حالت Warm و فعال بودن آن میانگین خطاهای ۵ و ۴.۲ ثبت شد که همچنان ارقامی رضایت‌بخش محسوب می‌شوند.

ویژگی‌های رابط کاربری در بخش نمایشگر و صدا

تک اسپیکر گوشی، حجم صدای متوسطی را ارائه می‌کند و نباید انتظار صداهای زیر و بم عمیقی از آن داشت. در بحث هدفون نیز با همان هدفون‌های هیشگی هواوی رو‌به‌رو هستیم که نه می‌توان آن‌ها را بهترین نمونه‌ی بازار دانست نه به آن‌ها به‌دلیل کیفیت صدا خرده گرفت؛ حجم صدا متوسط و راضی‌کننده است. خوشبختانه هواوی ویژگی صوتی Histen را نیز در تنظیمات صوتی گنجانده است که در زمان اتصال انواع هدفون‌ها قادر به ارائه‌ی صدای فراگیر با شخصی‌سازی مناسب است. 

نرم‌افزار و رابط کاربری
پی ۳۰ لایت از نسخه‌ی ۹.۰.۱ رابط کاربری EMUI که مبتنی‌بر اندروید ۹ پای توسعه داده شده است، بهره می‌برد. این رابط کاربری طرفداران و مخالفان خود را دارد اما عموم استفاده‌کنندگان از گوشی‌های هواوی ازجمله ما، خواستار تغییرات ظاهری و پوسته‌ی زیباتری در EMUI هستیم. در استفاده‌ی روزمره لگ‌ آزاردهنده‌‌ای در پی ۳۰ لایت به چشم نمی‌خورد و سرعت کلی حرکت در منو‌ها قابل‌قبول است. نوار اعلان‌ها با اینکه نسبت به نسخه‌ی چند سال پیش تاحدودی زیباتر و شبیه‌تر به اندروید خالص شده است، اما همچون صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها حس خوبی به کاربر القا نمی‌کند. ویژگی‌های کاربردی کوچک و بزرگی که در EMUI دیده می‌شود، تاحدودی کاستی‌های ظاهری رابط کاربری را جبران می‌کند اما به‌نظر می‌رسد زمان بازطراحی (کاری که One UI و سامسونگ انجام دارند) فرا رسیده است.

یکی از چالش‌ها در گوشی‌های بزرگ، نمایش راحت اعلان‌ها است؛ هواوی سوایپ به سمت پایین حسگر را برای این کار درنظر گرفته است و سوایپ در منطقه‌ی خالی صفحه‌ی هوم را به نمایش صفحه‌ی جست‌وجو سریع اختصاص داده است. دو بار لمس سریع حسگر در این حالت نیز تمام اعلان‌ها را از صفحه پاک خواهد کرد؛ اما استفاده از آن چندان ساده نیست و گاه با اشتباه همراه است. رابط کاربری هواوی به برخورد تهاجمی با اپلیکیشن‌های درحال اجرا شهره است؛ گاهی ممکن است به‌دلیل بسته شدن یک اپلیکیشن در پس‌زمینه، اعلان‌های آن را دریافت نکنید؛ اما سرعت آورده‌ی چنین راهکاری محسوب می‌شود. خوشبختانه شما می‌توانید به‌صورت دستی اجازه‌ی بقای اپلیکیشن در پس‌زمینه را بدهید.

بخش Digital Balance برای مدیریت زمان استفاده از گوشی و اپلیکیشن‌ها (به‌عنوان یک چالش در دنیای مدرن)، گذاشتن رمز عبور روی فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها، Screen Recorder برای ثبت ویدئو از صفحه و ژست‌های حرکتی ناوبری دیگر مواردی هستند که در رابط کاربری EMUI 9 به چشم می‌خورند. قابلیت App Twin نیز برای استفاده‌ی موازی از پیام‌رسان‌ها با بیش از این حساب کاربری کاربرد دارد. راهکار نرم‌افزاری و الگوریتم‌محور تشخیص چهره سریع عمل می‌کند و همانند گذشته، امکان استفاده از آن به‌صورت تک‌مرحله‌ای و نیازمند سوایپ وجود دارد؛ برای بازگشایی اپلیکیشن‌های حفاظت‌شده توسط قابلیت App Lock نیز می‌توان از تشخیص چهره استفاده کرد؛ اما به‌دلیل امنیت تضمین‌نشده‌ی این روش، استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم. 

دوربین
برادران گران‌قیمت پی ۳۰ لایت، محصولاتی دوربین‌محور هستند و عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه‌ی عکاسی دارند؛ بنابراین انتظار می‌رود که دوربین این گوشی هوشمند نیز در سطح میان‌رده، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد؛ اما هواوی برای پاسخ‌گفتن به انتظاراتمان چه تمهیداتی اندیشیده است؟ هواوی در وب‌سایت خود، مانور بسیاری روی دوربین سلفی پی ۳۰ لایت می‌دهد و آن را «AI Selfie Superstar» می‌خواند؛ همچنین، ادعا می‌کند که دوربین ۳۲ مگاپیکسلی جلویی این گوشی با فوکوس ثابت و لنز F/2.0 به‌مدد هوش مصنوعی، عکس‌های سلفی خارق‌العاده با جزئیات زیاد را ثبت خواهد کرد. حال باید دید که ادعای چینی‌ها تا چه اندازه با واقعیت هم‌خوانی دارد.

دوربین اصلی پی ۳۰ لایت سه ماژول، شامل حسگر اصلی ۲۴ مگاپیکسلی با لنز F/1.8 و بدون لرزشگیر اپتیکال، حسگر ۸ مگاپیکسلی با لنز واید ۱۲۰ درجه‌ای F/2.4 و حسگر تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی با لنز F/2.4 را دربرمی‌گیرد که حسگر آخر تنها وظیفه‌ی جمع‌آوری اطلاعات مربوط‌به عمق برای پیاده‌سازی جلوه‌ی بوکه را برعهده دارد و عکسی ثبت نمی‌کند. براساس اعلام هواوی، فناوری تشخیص سوژه‌ی مبتنی‌بر AI در نرم‌افزار دوربین پی ۳۰ لایت می‌تواند به‌صورت آنی، بیش از ۸ دسته‌بندی را با دوربین جلو و ۲۲ دسته‌بندی مختلف را با دوربین پشتی تشخیص دهد، سپس پارامترهایی مثل نوردهی، کنتراست و رنگ را برای ثبت عکس‌هایی «خیرکننده» به‌صورت خودکار تنظیم کند.

www.titrebartar.com

 

نرم‌افزار دوربین پی ۳۰ لایت با ساختار مشابه سایر میان‌رده‌‌های هواوی بسیار آشنا به‌نظر می‌رسد و به‌سختی می‌توان متوجه تفاوتی شد. از بین حالت‌های مختلف استفاده از دوربین، می‌توان به موارد مهمی نظیر عکاسی با لنز واید، عکاسی شب (Night) با نوردهی طولانی و سازوکاری شبیه‌به پرچم‌داران هواوی، پرتره، عکاسی خودکار (Photo)، فیلم‌برداری با رزولوشن Full HD و عکاسی حرفه‌ای (Pro) با امکان تغییر دستی پارامترهای عکاسی اشاره کرد. ناگفته نماند که کلیدی نیز در صفحه‌ی اصلی نرم‌افزار دوربین برای فعال/غیرفعال‌سازی تشخیص چهره‌ی مبتنی‌بر AI وجود دارد. حالت موسوم‌به Slow-mo نیز در رابط کاربری برای فیلم‌برداری 720P با دو نرخ ۴۸۰ و ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه در دسترس است؛ شایان ذکر است که متاسفانه خبری از از فیلم‌برداری 4K در پی ۳۰ لایت نیست.

بازده و عملکرد
از اواخر سال ۲۰۱۸ تاکنون، کرین ۷۱۰ نقش پردازنده‌ی میان‌رده‌ی هواوی را در طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت ازجمله‌ پی ۳۰ لایت ایفا می‌کند. برخلاف اسنپدراگون ۷۱۰ که از هسته‌های قدرتمندتر Kryo 360 مبتنی‌بر Cortex A75 بهره می‌برد و با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید می‌شود، پردازنده‌ی چینی‌ها بر ۴ هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتزی Cortex A73 و ۴ هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex A53 متکی‌ بوده و لیتوگرافی آن ۱۲ نانومتری است. کرین ۷۱۰ برای پردازش‌های گرافیکی به واحد Mali G51 اتکا دارد و اتصال دیتای LTE Cat.12/13 با سرعت دانلود و آپلود افزون‌بر ۶۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه را نیز ارائه می‌دهد.

باتری
هواوی به کاربر وعده می‌دهد که «با پی ۳۰ لایت، هیچ مانعی جلودارش نخواهد بود» و به‌لطف باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعتی این گوشی، خواهد توانست تا تمام روز به تماشای ویدئو، اجرای بازی و وب‌گردی بپردازد؛ اما ادعای شرکت سازنده تا چه اندازه با واقعیت هم‌خوانی دارد؟ آیا باتری نه‌چندان حجیم گوشی ناامیدمان خواهد کرد یا به‌لطف نمایشگر +FHD، پردازنده‌ی کم‌مصرف و البته بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری، شارژدهی دستگاه رضایت‌بخش خواهد بود؟

عضو اقتصادی خانواده‌ی P30 هواوی با ثبت زمان ۱۱ ساعت و ۶ دقیقه در آزمون پخش فیلم زومیت با روشنایی ۲۰۰ نیت، نتیجه‌ای تقریبا متوسط و هم‌سنگ با رقبا رقم زد؛ گوشی‌های سری Y هواوی در این بخش موفق‌تر عمل کردند. پی ۳۰ لایت در آزمون باتری PCMark که کاربری روزمره را شبیه‌سازی می‌کند، زمان ۷ ساعت و ۳۷ دقیقه را به‌دست آورد که یک نتیجه‌ی متوسط ارزیابی می‌شود. در آزمون ۳۰ مرحله‌ای و گرافیکی GFXBench، پی ۳۰ لایت با وجود ثبت زمان ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه، با افتی نزدیک به ۴۴ درصدی در عملکرد مواجه شد؛ دمای دستگاه نیز در حین انجام تست تا ۴۱ درجه افزایش یافت.

www.titrebartar.com

 

بررسی نموداری عملکرد و باتری در بنچمارک GFX برای پی ۳۰ لایت / P30 Lite

در حالت کلی، پی ۳۰ لایت در استفاده‌های عادی و نیمه‌سنگین می‌تواند حدود یک روز کاربر را همراهی کند. خوشبختانه میان‌رده‌ی جدید چینی‌ها با شارژر سریع ۱۸ واتی (۹ ولت/۲ آمپر) عرضه می‌‌شود که می‌تواند باتری گوشی را ظرف مدت حدودی ۱۰۰ دقیقه به‌صورت کامل شارژ کند. همانند اغلب محصولات میان‌رده، پی ۳۰ لایت از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند.

جمع‌بندی
پی ۳۰ لایت، گوشی میان‌رده‌‌ی خوش‌قیمت جدید هواوی، رگه‌هایی از برادران پرچمدارش به ارث برده است. پی ۳۰ لایت، طراحی مدرن و زیبایی دارد و کیفیت ساخت آن کاملا شما را راضی خواهد کرد. نمایشگر شاید در بین روشن‌ترین‌ها جایی نداشته باشد؛ اما ازنظر پوشش رنگی و دقت، در زمره‌ی بهترین‌های بازار است. نسخه‌ی نهم رابط کاربری EMUI و اندروید پای عملکرد سریعی در پی ۳۰ لایت دارند، اما هنوز هم ظاهر آن طرافداران و مخالفان سرسخت خود را دارد. 

دوربین میان‌رده‌ی جدید چینی‌ها شباهت زیادی به میان‌رده‌های پیشین آن‌ها دارد؛ جزئیات مناسب در روز، مشکل فرانوردهی، نویز مناسب، حالت Night و سلفی توانمند، موارد بارزی هستند که در بررسی‌های خود به آن‌ها رسیدیم. عملکرد کرین ۷۱۰ نسبت به اسنپدراگون ۷۱۰ ضعیف‌تر است؛ باوجوداین، مشکل چندانی در اجرای اپلیکیشن‌ها و روان‌بودن رابط کاربری مشاهده نکردیم؛ حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی پی ۳۰ لایت نیز یکی از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود. امیدوار هستیم هواوی، رویه‌ی استفاده از باتری‌های با ظرفیت بالا را همچون سری Y به دیگر میان‌رده‌های خود نیز وارد کند تا شاهد عمکلرد بهتری از باتری باشیم. شارژر سریع ۱۸ واتی پی ۳۰ لایت نیز دیگر ویژگی مثبت این گوشی محسوب می‌شود که بسیاری از میان‌رده‌های این شرکت فاقد آن هستند.