چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۸:۱۸

آموزش و پرورش به جای زانو زدن در برابر موسسات آموزشی آزاد از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند

نماینده مردم تهران با تاکید بر این که نظام آموزشی امروز کشور پرورش را فدای آموزش غلط کرده است گفت: آیا آموزش و پرورش توانسته است آموزش رایگان و عدالت آموزشی را اجرایی کند؟ آیا با ادامه روش‌های غیر استاندارد آموزشی فرزندان کشور قادر هستند در صحنه صنعت، کشاورزی و اقتصاد و سیاست نقش آفرینی کنند؟

 

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران

 

 

، سیده فاطمه ذوالقدر در جلسه علنی امروز مجلس در توضیح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رشد بی رویه آموزشگاه‌های علمی آزاد و کتاب‌های کمک آموزشی بیان کرد: نظام آموزشی امروز کشور از مقطع دبستان تا متوسطه مبتنی بر آزمون، تست و حفظیات شده است. استرس امتحان و فشارهای ناشی از آن به یک آسیب جدی برای خانواده‌ها و دانش آموزان تبدیل شده است و نظام آموزشی ما را به بی راهه برده است.

وی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه امروز پرورش در مدارس فدای آموزش شده است و حتی امر آموزش نیز به درستی در مدارس انجام نمی‌گیرد. آیا آموزش و پرورش توانسته به تکلیفی که قانون اساسی بر گردن آن گذاشته یعنی فراهم کردن امکان آموزش رایگان و عدالت آموزشی عمل کند؟

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: آیا هزینه‌های سنگینی که نظام آموزشی کنونی بر دوش خانواده‌ها گذاشته در تعرض با قانون نیست؟ در دو سال اخیر ۱۶ هزار عنوان کتاب کمک آموزشی به چاپ رسیده و منتشر شده است. اگر به عملکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش توجه می‌شد قطعاً آقای وزیر متوجه چرخه معیوب حاکم در آن می‌گردید. آقای وزیر شما نیز ادامه دهنده این رأی باطل هستید.

وی در ادامه تاکید کرد: مأموریت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش تألیف کتب درسی است اما متأسفانه این سازمان به سمت کتب کمک آموزشی رفته است و تألیف کتب درسی به انحراف برده شده است. این سازمان بدنه اصلی نظارت آموزش و پرورش است؛ چرا وزارت آموزش و پرورش با درج مهر رشد بر کتابهای کمک آموزشی به آنها اعتبار می‌بخشد.

وی در ادامه با اشاره به تبلیغ گسترده مؤسسات علمی آزاد در نمایشگاه بین المللی بیان کرد: مجوز بهره برداری این مؤسسات و چاپ این کتب در مدارس از سوی آموزش و پرورش صادر می‌شود و متأسفانه وزارت خانه در برابر آنها نمی‌ایستد. همچنان شاهد برگزاری آزمون‌های مؤسسات خصوصی در مدارس هستیم. آقای وزیر یک بام و دو هوا نمی‌شود؛ شما از یک سو به مؤسسات مجوز فعالیت می‌دهید و به تبلیغات آنها اعتبار می‌بخشید از سوی دیگر از فعالیت آنها گله می‌کنید. امروز موضوع فقط اعطای مجوز به آموزشگاه‌ها نیست بلکه مؤلفان کتب درسی در وزارت آموزش و پرورش نیز با این مؤسسات همکاری می‌کنند. مقام معظم رهبری در خصوص نظام تألیف در آموزش و پرورش تاکید داشته و گفته اند که هیچ نظام دیگری در کنار آن نباید قرار گیرد.

ذوالقدر در ادامه با اشاره به گرانی کاغذ بیان کرد: علیرغم این که شاهد هستیم این روزها گرانی کاغذ به شدت حوزه نشر تحت تأثیر قرار داده است و روزنامه‌ها را با مشکل روبه رو کرده است اما کماکان کتب کمک درسی از یارانه استفاده کرده و با مشکلی روبه رو نیستند. آقای بطحائی چه بلایی بر سر آموز ش و پرورش ما آمده است که با وجود گرانی‌ها خانواده‌ها مجبور به خرید کتب کمک آموزشی هستند؟ با پیش گرفتن روش‌های آموزشی غیر استاندارد آیا در آینده در حوزه‌های صنعت کشاورزی، اقتصاد و سیاست دانش آموزان ما قادر به نقش آفرینی هستند؟

وی در ادامه با تاکید بر این که امروز مهارت آموزی در آموزش وپرورش به حاشیه رفته است گفت: امروز فرزندان ما مهارتهای کسب و کار و زندگی را فرا نمی‌گیرند. دروس پرمحتوا همچون تصمیم کبری و چوپان دروغ‌گو از کتب درسی بچه‌ها حذف شده است. آیا علمی که امروز در مدارس در حال ترویج است با علمی که امیر المومنین (ع) به آن اشاره داشته است مطابقت دارد؟ بپذیرید که بی توجهی و انفعال وزارتخانه در مقابل روش‌های آموزشی غلط و عاری از آموزش مهارت باعث شده تا آموزش ما به بی راهه رود.

وی در ادامه با اشاره به گردش مالی مؤسسات آموزشی خصوصی خاطر نشان کرد: این مؤسسات بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند؛ در حالی که بودجه کل آموزش و پرورش ۵۰ هزار میلیارد تومان است. متأسفانه اقدام عملی برای برخورد با این مؤسسات انجام نگرفته است. بهتر نیست به جای زانو زدن در برابر این مؤسسات برای برخورد با آنها از ظرفیت‌های قانونی که در اختیار وزارت خانه است استفاده کنید؟

وی در پایان اظهار کرد: امروز کتب درسی خالی از محتوا است و مهارت آموزی در مدارس به حاشیه رفته است. ما می‌خواهیم تا بچه‌ها هرچه زودتر از غول کنکور و این آموزش غلط نجات یابند.