سه شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۸:۴۵
گفت‌وگو با هنریک گرین مدیر تحقیق و توسعه ولوو

80 درصد افراد با کاهش سرعت خودروها موافق اند

گفت‌وگو با هنریک گرین مدیر تحقیق و توسعه ولوو
کمپانی سوئدی ولوو برای رسیدن به هدف از پیش تعیین شده خود که با عنوان «ویژن 2020» شناخته می‌شود، حداکثر سرعت مدل‌های جدید خود را تا 180 کیلومتر بر ساعت محدود می‌سازد.

ولوو با این برنامه، این ماموریت را دنبال می‌کند که از آغاز سال میلادی بعدی در سوانح رانندگی با خودروهای جدید ولوو هیچ فردی دچار آسیب جدی نشود و هیچ تلفاتی با این خودروها به بار نیاید. 

ولوو همچنین دوربین‌ها و حس‌گرهایی را در نسل جدید خودروهایش نصب می‌کند تا خودرو بتواند تشخیص دهد که آیا راننده از حالت عادی خارج شده یا براثر خستگی یا سایر عوامل دچار حواس‌پرتی شده است. اقداماتی که ولوو برای رسیدن به این هدف جاه‌طلبانه در راستای ارتقای ایمنی خودروهایش انجام می‌دهد، به مطرح شدن پرسش‌های بسیاری منجر شده است.

هنریک گرین، رئیس واحد تحقیق و توسعه ولوو در گفت‌وگو با نشریه اتومونیو نیوز به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده است.  

 چه بازخوردی را در رابطه با برنامه‌ ولوو برای کاهش سرعت خودروهای آتی‌اش دریافت کرده‌اید؟

می‌توانم بگویم که 80 درصد افراد با این تصمیم موافق بوده‌اند یا نظری خنثی داشته‌اند و 20 درصد دیگر مخالف بوده‌اند. 

 آیا هیچ یک از مخالفان این تصمیم توانسته استدلال درستی را در رد آن مطرح کند؟

ما این نظر را شنیده‌ایم که این برنامه مانند «برادر بزرگ» عمل می‌کند. (کاراکتری برگرفته از رمان 1984 جورج اورول که بر اعمال شهروندان نظارت می‌کند). ما چنین اظهاراتی را درک می‌کنیم و کاملا منطقی می‌دانیم. اما مساله این است که در مقام یک کمپانی خودروسازی، باید محدودیت‌هایی در خصوص کارهایی که انجام می‌دهیم وجود داشته باشد. 

www.titrebartar.com

 

در نتیجه طرح چنین اظهاراتی کاملا معقول و بجا است. اما به همین خاطر بود که ما نظرات منفی‌ را که 60 سال پیش هنگام معرفی کمربند ایمنی دریافت کرده بودیم، مطرح کردیم؛ زیرا شباهت جالبی بین آن‌ها و نظرات منفی امروزی وجود دارد. اگر شما مکانیک خودرو باشید، ساختن خودرویی که سریع می‌رود برایتان کار دشواری نخواهد بود. اما ساختن خودرویی ایمن دشوار است. 

آیا ولوو حداکثر سرعت مدل‌های جدیدش را به این خاطر در این حد محدود می‌کند که تصادفات صورت گرفته در سرعت‌های بالاتر از این به آسیب‌های جدی یا مرگ می‌انجامند؟‌

ما صحبت‌های زیای در این باره داشتیم و این مساله را مورد بررسی قرار دادیم که چه حدی را برای سقف سرعت باید مشخص کنیم. اگر با دقت ریسک سوانح جدی را در برخورد با یک دیوار آجری یا یک کامیون یا سایر موانع بزرگ در نظر بگیرید، قطعا می‌خواهید که سرعتی پایین‌تر از این سقف سرعت را انتخاب کنید. 

در چنین مواقعی حتی راندن با سرعت 179 کیلومتر بر ساعت هم به طرزی باورنکردنی خطرناک است. نه تنها برخورد با موانع بزرگ با این سرعت بسیار خطرناک است، بلکه سرعت واکنش رانندگان نیز مطرح است و راننده در سرعت‌های بالا فرصت چندانی برای انجام اقدام درست ندارد. 

اما از سوی دیگر از آن‌جا که این محدودسازی سرعت به شکلی غیرهوشمند انجام می‌شود، تمامی شرایط را در بر می‌گیرد. ما باید این تعادل را در تمامی موارد و در تمامی شرایط برقرار می‌کردیم. این شامل مواقعی می‌شود که افراد احساس می‌کنند باید با سرعت بالا رانندگی کنند؛ مثلا در مواقع اضطراری و خطر. در نتیجه، باید میان قابلیت مورد انتظار خودرو از سوی کاربر در مواقع نادر اضطراری و ریسکی که تصادفات با سرعت بالا دارند تعادل برقرار کرد. به همین دلیل است که ما به سرعت 180 کیلومتر بر ساعت به عنوان بهترین نقطه تعادل رسیدیم. 

آیا می‌دانید افراد چه میزان با خودروهای ولووی خود از حد 180 کیلومتر بر ساعت فراتر می‌روند؟

بله، و همچنین می‌دانیم که افراد خیلی به ندرت از این سرعت فراتر می‌روند. اما دقیقا به همین دلیل است که نمی‌توانیم بگوییم با محدودسازی جان چند نفر را نجات می‌دهیم، برای این‌که تعداد بسیار اندکی از افراد با چنین سرعت‌هایی رانندگی می‌کنند. آن‌چه می‌دانیم این است که آن‌ها در سرعت‌های بالایی از این دست در خطر بسیار زیادی قرار دارند و برای همین سرعت را در حد 180 کیلومتر بر ساعت محدود می‌کنیم. 

آیا این تصمیم ولوو به این خاطر نیست که خودروهای آینده، به لحاظ عملکردی توانایی رسیدن به چنین سرعت‌هایی را ندارند؟

نه به هیچ‌وجه. ما از این حیث خودروها را هیچ تغییری نمی‌دهیم. ما هیچ یک از سیستم‌های ایمنی را به عنوان پیامدی از این تصمیم کم نکرده‌ایم. به علاوه باید توجه داشت که هیچ سیستمی در خودروها برای سرعت 200 کیلومتر بر ساعت طراحی نشده‌ است. به عنوان مثال ایربگ‌ها در یک تصادف با سرعت 15 یا 70 کیلومتر برساعت بسیار مفید عمل می‌کنند، اما هیچ سیستم خاصی وجود ندارد که برای سرعت‌های بسیار بالا طراحی شده باشد. 

www.titrebartar.com

 

 ولوو تا چه میزان به هدف «ویژن 2020» نزدیک شده است؟ آیا مثلا تا 80 درصد راه پیموده‌اید و برای رسیدن به هدف نهایی خود مجبور بودید سقف حداکثر سرعت را پایین بیاورید؟ آیا می‌توان با درصد میزان نزدیکی به این هدف را مشخص کرد؟

نه این ممکن نیست برای این‌که هنوز اعداد و ارقامی مشخص نشده است. باید مسافت‌های مشخصی با خودروها پیموده شود تا ما بتوانیم پیش‌بینی‌هایمان را اعلام کنیم. اگر خودروهای جدیدمان را که مجهز به سیستم‌های نوین ایمنی است فاکتور بگیرید، هنوز به اندازه کافی داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری نکرده‌ایم تا بتوانیم به عدد و رقم مشخصی برسیم. می‌توانم بگویم فاصله فعلی ما با نقطه مورد نظر اختلافی است که سعی داریم با کاهش سرعت و سایر اقدامات (مانند افزودن سنسورها و دوربین‌های بیشتر در مدل‌های جدید) آن را برطرف کنیم. 

اگر یک ولوو مدل 2020 در تصادفی حاضر باشد که در آن کسی مجروح یا کشته شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ولوو چه واکنشی نشان خواهد داد؟

برای ما ویژن 2020 سند ماموریت است. این سند راهنمای تمام کارهایی است که انجام می‌دهیم. با فناوری‌ای که اکنون در اختیار داریم و چیزهایی که در سال جاری مورد بررسی قرار داده‌ایم، می‌دانیم می‌توانیم اختلاف را برطرف کنیم. هرچند من مطمئنم که ابتدا باید آرام و آهسته پیش برویم و با تمام جوانب روبه‌رو شویم.