دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۶:۰۴

سفرتان سبز/نکاتی که در سفر باید رعایت کرد

سفرتان سبز/نکاتی که در سفر باید رعایت کرد
سفر و گردشگری همیشه همراه ایرانیان بوده و هست، اما در کنار لذت بردن از سفر باید حواسمان به محیط زیست و طبیعت هم باشد.

داشتن سفری دوستانه با محیط زیست به یکی از عوامل قابل توجه گردشگران تبدیل شده است. مسافران به دنبال راه‌هایی هستند که علاوه بر لذت بردن از سفر، کمترین اثر منفی را بر محیط زیست بگذارند. شیوه‌های سفر سبز و سازگار با محیط زیست خیلی آسان‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید.
۱. جهانی فکر کنیم و محلی عمل کنیم
در حالی که مهم است زمانی که برای بازدید از مکانی می‌روید، خود را غرق در فرهنگ بومی آن منطقه کنید، اما این نیز مهم است که بدانید چگونه از نظر مالی برای آن‌ها مفید باشید. سعی کنید تنها از از مردم بومی خرید کنید و در رستوران‌هایی که مردمان در آن غذای محلی با محصولات تازه‌ی کشاورزی سرو می‌کنند، غذا میل کنید.

www.titrebartar.com

 

۲. سبک بار سفر کنید
بسته بندی سبک، عاملی بسیار ساده به نظر می‌رسد که از تولید بیشتر کربن جلوگیری می‌کنید. هرچه وزن چمدان شما سبک‌تر باشد، علاوه بر اینکه دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌ی بار اضافی نیست، دیگر سنگینی بار‌ها منجر به صرف سوخت بیشتر هواپیما و یا قطار نمی‌شود.
۳. از حمل و نقل عمومی استفاده کنید
کاهش ردپای کربن هنگام پرواز بین المللی بسیار دشوار است، اما برای جبران آن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند بهترین کاری باشد که در حق محیط زیست انجام می‌دهید. علاوه بر اینکه کم هزینه‌تر خواهد بود، روشی سازگار با محیط زیست نیز هست. اجاره‌ی دوچرخه نیز بهترین روش سازگار با محیط زیست است.

www.titrebartar.com

 

۴. انتخاب هتل سازگار با محیط زیست
بسیاری از هتل‌ها و استراحتگاه در سراسر جهان، ابتکار عمل‌های زیادی برای گردشگران دوستدار محیط زیست دارند. هتل‌ها این ابتکار عمل‌ها را به دلیل استقبال زیاد مسافران در تبلیغات خود به نمایش می‌گذارند. می‌توانید قبل از سفر تحقیقات لازم در این زمینه را داشته و سپس اقدام به رزرو هتل کنید.
۵. کاهش زباله با استفاده مجدد
اقامت در هتل سازگار با محیط زیست و همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، تاثیر زیادی در کاهش کربن دارد، اما به همان اندازه تولید کمتر زباله نیز مهم است. بازیافت روزنامه ها، مجلات و ظروف نوشیدنی و یا استفاده‌ی مجدد از آن‌ها تاثیر بسزایی در حفظ محیط زیست دارد.
۶. مراقب محیط اطراف خود باشید
هتل‌ها و استراحتگاه‌ها در سراسر جهان، برای مسافران فعالیت‌هایی در نظر می‌گیرند و یا مسافران را به گشت و گذار در جزیره، مکان‌های دیدنی، جنگل، پیاده روی، غواصی و ... میبرند. در حالی که چنین فعالیت‌هایی شما را با زیبایی‌های طبیعی شگفت انگیز از محیط اطراف آشنا می‌کند، اما باید مراقب باشید تا آسیبی به محیط زیست وارد نکنید. برخی از این آسیب‌ها یا جبران پذیر نیستند و یا برای جبران نیاز به زمان زیادی دارند.
۷. با تورهای سبز‌ سفر کنید
می‌توانید برای اینکه سفری سازگار با محیط زیست داشته باشید، توری سبز را نتخاب کنید. این تور‌ها کاملا استاندار‌های محیط زیست را رعایت می‌کنند و با حقوق انسان‌ها و حیوان‌ها احترام می‌گذارند. این عمل باعث فرهنگ سازی و رعایت برخی اوامر باعث تبدیل شدن آن به یک ارزش می‌شود. پس برای یک بار هم که شده سفر با تور‌های سبز را امتحان کنید.