دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۵۷

حکمرانی در فضای مجازی

حکمرانی در فضای مجازی
بسیاری از کشورهای جهان در حوزه فرهنگی و همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران خود با رویکرد ملی و بومی‌سازی در فضای سایبری گام بر می‌دارند.

فضای سایبری ایران در حال حاضر از قابلیت تبادلات چندجانبه بی‌بهره است که از نشانه‌های منفی آن می‌توان به حذف یکطرفه حساب‌های کاربری مسئولان نظامی ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام و حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های اپ استور و گوگل پلی استور اشاره کرد. چنین عواملی به وضوح نشان می‌دهند که فضای مجازی توسط عده‌ای خاص حکمرانی می‌شود و ما نیز به اجبار باید این موضوع را بپذیریم.

حکمرانی در فضای مجازی
امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی در این خصوص عنوان کرد در حال حاضر بر اساس حکمرانی در عصر تحولات فضای مجازی تعدادی از فعالیت‌ها را تعریف کرده‌ایم. وی افزود حکمرانی در عصر تحولات فضای سایبری به این معنا است که هم‌اکنون در ارتباط با فضای سایبری تحولات متعددی در حال شکل‌گیری است و نظام حاکمیت و نظام مدل اداره کشور در تمامی عرصه‌ها می‌بایست با تحولات گسترده و پیچیده‌ای روبه‌رو شود.

چنین تغییراتی قطعا نظام مدرس، آموزش و ارزیابی را با تحول مواجه خواهد کرد. فضای مجازی بر روی حوزه‌های فرهنگی مختلفی چون فرهنگ مکتوب، کتاب، نشریات، رسانه، موسیقی، هنر و سایر زمینه‌ها تاثیر خواهد گذاشت و چنین رویدادهایی می‌بایست با داشتن حکمرانی مستقلی مدیریت شوند.

امیر خوراکیان در ادامه افزود در همین راستا مرکز ملی فضای سایبری برای هر وزارتخانه و دستگاه اصلی کشور سندی چند صفحه‌ای را به عنوان قدم اولیه برای رسیدن به حکمرانی در عصر تحولات فضای مجازی در نظر گرفت که این سند از سوی رئیس جمهور به تمامی دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است. از این رو هر یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اصلی کشور می‌بایست بر روی این سند بررسی‌ها و برآورد‌های خود را انجام دهند تا وظایف هر یک از آن‌ها برای حکمرانی فضای مجازی مشخص شود.

استقلال در فضای مجازی
معاون مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه بیان کرد استقلال و امنیت کشور در فضای مجازی دو موضوعی است که در سند الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای سایبری در نظر گرفته شده است و بر اساس این سند، وزارت ارتباطات موظف است که سرویس‌ها و خدمات پایه ملی چون پیام رسان، جویشگر و ایمیل را به نوعی بر اساس فناوری داخلی و ملی کشور تهیه کند که استقلال آن تضمین شود. به طور کلی این یک پروژه ملی و یک اقدام گسترده محسوب می‌شود که برای اجرای آن الزامات متعددی تعریف شده است و به همین دلیل گروه کارشناسی نیز تشکیل خواهد شد تا پیشرفت الزامات این سند را مورد بررسی قرار دهد.

پیگیری اقدامات گوگل ، اپل و اینستاگرام
امیر خوراکیان در ادامه افزود در سایر کشورها برای استفاده از سرویس‌ها با سرویس‌دهندگان مذاکره‌هایی انجام می‌شود و بسیاری از سرویس‌های خارجی در هر یک از این کشورها دفاتر رسمی راه‌اندازی کرده‌اند تا در برابر کاربران و حاکمیت آن کشور پاسخگو باشند، اما در کشورمان به دلیل مشکلات تحریم چنین مذاکره‌های رسمی و حقوقی انجام نمی‌شود و به یکی از مشکلات فعلی ما تبدیل شده است. هرچند این مشکلات را سرویس‌دهندگان خارجی به وجود آوردند و ما مقصر نیستم. وی در ادامه تاکید کرد ما این اقدامات گوگل ، اپل و اینستاگرام را از نظر حقوق و بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد. این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد:

با وجود این ما آمادگی داریم که با سرویس‌دهنده‌های جهانی وارد مذاکره شویم تا آنها بر اساس اصول و آرمان‌ها و ارزش‌های ما دفاتر رسمی در کشور داشته باشند و متعهد به رعایت بعضی از قوانین و مقررات کشور ما باشند. اگر این الزامات را بپذیرند قطعا زمینه برای همکاری رسمی فراهم است. البته این شرکت‌ها به بهانه تحریم از هرگونه مذاکره و بررسی و هرگونه رفتار قانونی فرار می‌کنند و در حقیقت مرتب در حال این هستند که به طرق غیرمنطقی و غیرقانونی، تحت تأثیر سیاست‌های استکباری دولت آمریکا واقع شوند و ابزار اعمال آن سیاست‌ها باشند.

www.titrebartar.com