دوشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۸:۳۹

مدیران سینماگران را به یک چشم ببینند/برکات و ملاحظات یک شفاف‌سازی

در پی انتشار جدول کلی برنامه و بودجه سال ۹۸ توسط سازمان سینمایی، صاحب‌نظران ضمن استقبال از این اقدام نکاتی را در جهت استمرار این رویکرد مطرح کردند.


مدیران سینماگران را به یک چشم ببینند/برکات و ملاحظات یک شفاف‌سازی

به گزارش تیتربرتر، ۱۵ اردیبهشت ماه جدول کلی برنامه و بودجه سال ۹۸ سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و موسسات مرتبط بر اساس مدل بودجه‌ریزی عملیاتی اعلام شد که شامل برنامه و بودجه سال ۹۸ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بنیاد سینمایی فارابی، موسسه سینما شهر، انجمن سینمای جوانان، خانه سینما و سایر فعالیت‌ها می‌شد.

در یکی از بندهای این گزارش اعلام شده بود که «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار این جدول، از در گرفتن بحث‌های کارشناسی و ارائه طریق توسط صنوف سینمایی، سینماگران، منتقدان، صاحب نظران و روزنامه نگاران استقبال می‌کند تا نظرات صائب و ممکن را در اصلاحیه بودجه که در تابستان تنظیم می‌شود، لحاظ کند.»

از همین رو با سیروس الوند کارگردان سینما و تلویزیون و محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو هیات نظارت بر مطبوعات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره کم و کیف انتشار این جدول به گفتگو نشستیم.

رفع شبهات پسندیده است

سیروس الوند درباره شفاف سازی سازمان سینمایی و اعلام بودجه سازمان و زیرمجموعه‌های آن گفت: اعلام بودجه سازمان سینمایی و شفاف سازی درباره عملکردها اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا شُبهات را از بین می‌برد و کار بسیار پسندیده‌ای صورت گرفته است.

وی ادامه داد: طبیعی است زمانی که هزینه‌ها اعلام نشود ابهامات و شایعه‌هایی صورت می‌گیرد که برای سینماگران و سینمای ایران خوب نیست. اما زمانی که مشخص می‌شود هر کدام از سینماگران برای ساخت فیلم‌هایشان چقدر گرفته‌اند و این هزینه‌ها در خفا و به دور از چشم نباشد اعتماد بین سینماگران و مدیران هم بیشتر می‌شود.

کارگردان «این سیب هم برای تو» عنوان کرد: مهمترین خاصیت شفاف سازی جلب اعتماد سینماگران است. مدیران سینمایی باید سینماگران را به یک چشم ببینند. هم فیلمسازانی مثل من که قدیمی هستیم و هم فیلمسازان جدید. زیرا تنها شاخصه‌ای که ما را از هم جدا می‌کند کیفیت آثارمان است.

الوند ادامه داد: در سینمای ما هم فیلم‌های تجاری که متاسفانه این روزها کیفیت بالایی ندارند و هم فیلم‌های هنری خاص که برای سینما لازم است ساخته می‌شود. آنچه مهم است حضور فیلم‌هایمان در جشنواره‌های خارجی است و ما باید به رونق دهه ۷۰ برگردیم. سینمای ایران زمانی جهانی می‌شود که فیلم‌ها در سالن‌های جهانی نمایش داده شود و این امر مستلزم داشتن بودجه کافی برای ساخت فیلم‌ها است.

اعلام بودجه سینما در سال ۹۸ قابل تحسین است

محمد علی وکیلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو هیات نظارت بر مطبوعات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقبال مردم و جامعه فرهنگی و هنری کشور از ارائه اطلاعات مالی در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر گفت: شفاف سازی مالی بخش مهمی از وظیفه ما و ارائه و انتشار جزئیات بودجه سینما در سال پیش رو با توجه به حساسیت گروه هدف آن یعنی سینماگران و علاقه‌مندان به سینما کار مثبتی است که باعث ایجاد اعتماد و اطمینان در جامعه می‌شود.

وی بیان کرد: به هر میزان که گردش مالی در حوزه سینما شفاف باشد و بتواند اعتماد این جامعه را جلب کند، بر کار آمدی آن تاثیر دارد و این اقدام حتماً قابل تحسین است و زمینه‌ساز جلب اعتماد مردم، سینماگران و جامعه سینما و رضایت این بخش از جامعه خواهد شد.

دبیر هیات رئیسه مجلس دهم افزود: شخصاً معتقدم از شروط اصلی تاثیر گذاری در فضای فرهنگی این است که تراکنش‌های مالی در حوزه فرهنگ، اعطای امتیازات و گردش‌های مالی به صورت کانالیزه و روی سامانه‌های اطلاع رسانی باشد به طوری که قابل دسترسی بوده و در معرض دید مردم قرار بگیرد چرا که در فضای غبار آلود و مبهم، ارتقای فرهنگی جامعه ممکن نیست.

وکیلی در پایان عنوان کرد: فعالان و دست‌اندرکاران فرهنگی باید به چنین شفافیت‌هایی در حوزه‌های مدیریتی خود تن بدهند چرا که شرط اصلی فعالیت درست و سالم در حوزه‌های فرهنگی تمکین قواعد شفاف سازی در فعالیت‌ها است.