دوشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۵۴

افزایش 3 برابری قیمت کاغذ بعد از ورود ارشاد/ کاغذ دولتی چطور سر از بازار آزاد درمی‌آورد؟

قیمت کاغذ درحالی طی ماه‌های اخیر ۳ برابر شده که کاغذ وارداتی با ارز دولتی، به وفور در بازار آزاد وجود دارد؛ این اتفاق در شرایطی رخ داده که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ، این اتحادیه از توزیع کاغذ کنار گذاشته شده و وزارت ارشاد مسئول توزیع است.

سید‌حسین میرباقری رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اوضاع نابسامان کاغذ در بازار در واکنش به چرایی افزایش چشمگیر قیمت کاغذ در بازار آزاد اظهار کرد: متاسفانه ماه‌ها است که ما مسئولیتی در بازار کاغذ نداریم و اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با 50 سال سابقه فعالیت، از این بازار کنار گذاشته شده است.

افزایش 3 برابری قیمت کاغذ بعد از ورود «ارشاد»/ کاغذ دولتی چطور سر از بازار آزاد درمی‌آورد؟

وی با بیان اینکه مسئولان مربوطه حتی از اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا برای حضور در جلسات تصمیم‌گیری، دعوت هم نمی‌کنند ادامه داد: در طول این مدت ما بارها نسبت به عملکرد توزیع کاغذ در بازار هشدار دادیم و تاکید کردیم که این نحوه کار اشتباه است ولی هیچ گوش شنوایی وجود ندارد؛ این در حالی است که ما بارها با مسئولان مختلف نامه‌نگاری و مکاتبه کردیم ولی حتی جواب ما را هم نمی‌دهند.

میرباقری با انتقاد از نحوه توزیع کاغذ و تصمیماتی که توسط وزارت ارشاد گرفته می‌شود گفت: ما بارها اعتراض کردیم که چرا باید وزارت ارشاد توزیع کاغذ و خرید و فروش آن را بر عهده بگیرد و فروشندگانی که چندین دهه سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، کنار بگذارند ولی هیچ جوابی به ما داده نمی‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با اشاره به 3 برابر شدن قیمت کاغذ از زمانی که وزارت ارشاد عهده‌دار توزیع کاغذ در بازار شد و اعضای این اتحادیه کنار گذاشته شدند، افزود: از زمانی که مسئولیت کار به وزارت ارشاد سپرده شد، واردکنندگان ملزم شدند که کاغذ وارداتی خود را به وزارت ارشاد تحویل دهند و این وزارتخانه، کاغذ را تنها میان ناشران توزیع کند ولی علی‌رغم این گفته مسئولان وزارت ارشاد، کاغذ در بازار آزاد با قیمتی معادل 3 برابر قیمت قبلی بفروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: حالا سوال اینجاست که چطور کاغذی که با ارز دولتی وارد می‌شود و جزو کالاهای اساسی بشمار می‌رود سر از بازار آزاد درمی‌آورد و با قیمت 550 هزار تومانی بفروش می‌رسد؟ از طرف دیگر بسیاری از ناشران نیز گلایه دارند که کاغذ در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه برخی‌ها نمی‌خواهند این وضعیت اصلاح شود، گفت: درحالیکه وزارت ارشاد می‌گوید کاغذ را فقط به ناشران می‌دهد، کاغذ وارداتی با قیمت آزاد در بازار به وفور وجود دارد. نکته سوال برانگیز آن است که اگر کاغذ در کشور وجود ندارد و قیمت‌ها به دلیل کمبود کاغذ بالا رفته، چطور کاغذ به وفور در بازار آزاد وجود دارد.

میرباقری تاکید کرد: این وضعیت در شرایطی رخ داده که واردکنندگان، کاغذ وارداتی خود را در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌دهند و تنها این وزارتخانه می‌تواند کاغذ را توزیع کند و کاغذ نیز با ارز دولتی وارد کشور می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کاغذ علی‌رغم آنکه با ارز دولتی وارد می‌شود و مسئولیت توزیع آن هم بر عهده وزارت ارشاد است، گران شده و آیا رانتی در این افزایش قیمت در میان است گفت: این سوال ما هم هست که چرا کاغذ گران شده ولی مسئولان امر که مسئولیت به آن‌ها سپرده شده باید پاسخگوی این سوال باشند. به هر حال ما مسئولیت خودمان را در این بخش انجام داده‌ایم و بارها نامه‌نگاری کرده‌ایم و تاکید داشتیم که باید شفاف سازی شود ولی متاسفانه مسئولان امر نمی‌خواهند حرف ما را بشنوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه ماه‌ها است این اتحادیه نه کاغذ را در اختیار دارد نه وظیفه‌ای در توزیع آن دارد، گفت: زمانی که وزارت ارشاد عهده‌دار مسئولیت کاغذ را عهده‌دار شد، قیمت هر بند کاغذ بین 130 تا 145 هزار تومان بود ولی امروز قیمت کاغذ در بازار به 550 هزار تومان رسیده است و سوال ما اینجاست که چطور قیمت کاغذی که از آن زمان تا امروز با ارز دولتی وارد کشور می‌شده و تجار ما کاغذ را با قیمت 138 هزار تومان به ارشاد تحویل می‌دهند قیمتش 3 برابر شده و با قیمت 550 هزار تومان سر از بازار آزاد در می‌آورد؟ 

میرباقری خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما تیرماه سال گذشته در نامه‌ای که به معاون وقت وزیر صمت ارسال کردیم، تاکید کردیم که اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا کاملاً آمادگی دارد که هم تامین کاغذ در بازار را تضمین کنیم و هم قیمت‌ها را تحت کنترل داشته باشیم و آماده هرگونه همکاری در این بخش هستیم ولی متاسفانه اختیارات از ما که زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم گرفته شد و همه اختیارات به وزارت ارشاد تفویض شد.

وی اضافه کرد: در این مدت ما مکاتبات بسیاری با اتاق اصناف تهران، اتاق اصناف ایران، وزارت صمت، نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف و ... انجام دادیم ولی متاسفانه هیچ اقدامی برای اصلاح این وضع صورت نگرفت.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در پایان با بیان اینکه ادامه‌دار بودن این روند، اجازه نمی‌دهد چشم‌انداز خوبی را برای ماه‌های آینده متصور شویم خاطرنشان کرد: اگر تصمیم بر آن شود که ارز دولتی برای واردات کاغذ حذف شود در شرایطی که طی چند ماه آتی، زمان چاپ کتاب‌های درسی، کمک درسی و چاپ دفاتر شروع می‌شود، نمی‌توان چشم انداز خوبی را متصور شد درحالیکه به نظر ما این شرایط قابل کنترل است.

به گفته میرباقری در سال گذشته و به دنبال حذف فروشندگان کاغذ، 10 درصد فروشندگان کاغذ در بازار مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شده‌اند.