دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ۱۳:۱۶

عقب‌گرد رشد اقتصادی در بخش صنعت کشور

عقب‌گرد رشد اقتصادی در بخش صنعت کشور
سقوط نرخ رشد اقتصادی از ۳.۷ درصد در سال ۱۳۹۶ به منفی ۳.۸ درصد در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ آماری است که مرکز آمار روز ۲۵ فروردین روی سایت خود قرار داده است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، اطلاعات مربوط به رشد اقتصادی کشور در 9 ماهه 97 را منتشر کرد. بر این اساس در 9 ماهه 1397 محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1390 در 9 ماهه اول سال 1397 به رقم 541.3 هزار میلیارد تومان با نفت و 430.3 هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است.

این در حالی است که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با احتساب نفت 562.7 هزار میلیارد تومان و بدون نفت 438.7 هزار میلیارد تومان بوده که نشان از رشد منفى 3.8 درصدی محصول ناخالص داخلی با احتساب نفت و منفى 1.9 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در 9 ماهه اول سال 1397 دارد.

بر اساس این گزارش، در 9 ماهه پارسال میزان رشد نسبت به دوره مشابه 1396 در رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی 2.1 درصد، گروه صنعت منفی 7.9 درصد و گروه خدمات مثبت 0.6 درصد بود.

با توجه به محتوای این گزارش از وضعیت محصول ناخالص داخلی، میزان رشد اقتصادی در 9 ماهه پارسال با احتساب نفت منفی 3.8 درصد و بدون احتساب نفت منفی 1.9 درصد اعلام شده است. در این میان رشد اقتصادی بخش صنعت با عقب‌گرد شدید مواجه شده و به منفی 7.9 درصد رسیده است.

در حالی نرخ رشد اقتصادی ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ در بخش صنعت منفی ۷.۹ و درمجموع منفی ۳.۸ درصد اعلام شده که یک اقتصاددان معتقد است چنانچه در سال جاری سیاست‌های اصلاح ساختاری انجام نشود، شرایط نسبت به سال گذشته سخت‌تر خواهد بود.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی شامل ٤٢ رشته فعالیت انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری است.

زیربخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان در گروه صنعت قرار می‌گیرد.

گروه خدمات شامل زیربخش‌های عمده و خرده فروشی، فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امورعمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.