یکشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ۱۸:۰۱

نظام توزیع بلای اقتصاد ایران؛ نظام توزیع نیازمند بازنگری 

نظام توزیع بلای اقتصاد ایران؛ نظام توزیع نیازمند بازنگری 
یکی از بخش های مهم اقتصاد، نظام توزیع است بنحوی که کارآمدی آن می تواند توسعه را بدنبال داشته باشد.

نبود نظام توزیع کارآمد از تولید تا مصرف در بخش های مختلف از صنعت گرفته تا کشاورزی یکی از دلایل عدم توسعه اقتصاد ایران محسوب می شود.

در سطح کلان نبود سیستم توزیع اصولی گربانگیر رشد اقتصادی است، بخش کشاورزی به عنوان یک بخش اقتصادی مهم در کشور مصداق بارز عدم وجود نظام توزیع به روز است . خلاء بین تولید تا مصرف همواره جولانگاه دلالانی بوده که  از این فرصت بهره می برند.

 ایجاد زنجیره های تولید تا مصرف یا از مزرعه تا آشپزخانه در محصولات کشاورزی، سیاست گذاری مهم و اساسی جهت جلوگیری از مشکلات فعلی پیش روی  تولید کننده و مصرف کننده و اصلاح نظام توزیع بشمار می آید که عملا در کشور پیشرفتی نداشته و همچنان نیازمند حمایت دولت است.

در بخش صنعت نیز نظام توزیع دارای ضعف است بطوریکه حلقه های مفقوده بسیاری در تولید محصولات صنعتی وجود داشته و از سوی دیگر نیاز های مصرف کنندگان این بخش شناسایی نشده و پیشرفت صنایع را با چالش جدی مواجه کرده است.

در نگاهی دیگر سال ۱۳۹۷ نیز در حالی سپری شد که ضعف توزیع کالا و خدمات بیش از پیش در  بازار به چشم آمد و تولیدکننده و مصرف کننده را دچار زیان و خسارت کرد.

نقص در نظام توزیع در ایران در ایام پایانی سال گذشته معضل جدی برای مصرف کنندگان رقم زد بطوریکه دولت بواسطه ضرورت رفع نیاز مردم توزیع گوشت قرمز، میوه ،برنج، مرغ و ... را در دستور کار قرار داد که تشکیل صف های طولانی را در پی داشت این در حالی بود که در زمینه تولید این کالاها مشکل یا کمبودی در کشور وجود نداشت.

اوج این ضعف با ارایه پیشنهاد دولت و تصویب مجلس برای رونق دوباره کوپن و همچنین شکست ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی  به اثبات رسید‌.

کوپن یکی از مصادیق بارز وجود اشکال در نظام ‌توزیع است بطوریکه دولت را ملزم به حضور مستقیم در زمینه توزیع کالا حداقل در حوزه اقلام ضروری و مورد نیاز مردم می کند.

یک نظام توزیع کارآمد کالا و خدمات را با سرعت عمل بالا و هزینه پایین در یک فضای رقابتی به مصرف کنندگان رسانده و از سوی دیگر اطلاعات مورد نیاز تولید و همچنین نقدینگی را برای تولید کننده تامین می کند. توزیع استاندارد نیازمند وجود زیرساخت های پیشرفته از جمله سیستم های حمل و نقل نظامند است که سال گذشته با اعتصاب کامیون داران و بروز مشکلات جدی ضعف های این ساختار نیز نمایان شد.

وجود زنجیره های تامین یکی از ضرورت های نظام توزیع در کشور محسوب می شود که می بایست با فعالیت بنگاه های اقتصادی مدرن پایه گذاری شود و سیستم توزیع کشور را از حالت سنتی خارج کرده و توسعه بخشد.