پنج شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ۲۳:۰۴

سیاهچاله ای که نمایان شد!

سیاهچاله ای که نمایان شد!
دانشمندان عکس تاریخی را از یک سیاهچاله منتشر کرده‌اند که تاکنون و برای دهها سال صرفا درباره آن صحبت می‌کردند.

حالا به کمک تلسکوپی به اندازه قطر کل کره زمین تصویری تاریخی از کهشکان ام ۸۷ پیش روی خود داریم.

این کهکشان در فاصله ۵۰ میلیون سال نوری نسبت به ما قرار دارد و این یعنی تصاویری که از این کهکشان اکنون می‌بینیم مربوط به ۵۰ میلیون سال قبل است.

اندازه این کهکشان بسیار بزرگ که گفته می‌شود بر اثر برخورد دو کهکشان دیگر به وجود آمده بسیار بزرگ است.

تصاویر این سیاهچاله توسط نه یک تلسکوپ بلکه مجموعه تلسکوپهایی از سراسر جهان و با کمک بیش از ۲۰۰ اخترشناس به دست آمده است.

روز گذشته بنیاد ملی علوم آمریکا و پروژه تلسکوپ افق رویداد نخستین تصویر از سیاهچاله را منتشر کردند.

تصویری مبهم و گرد که بسیاری را در جهان شگفت زده کرده و البته نظری انیشتین را هم درباره سیاهچاله تا اندازه‌ای تایید کرده است.

این تصویر در واقع ترکیبی از تصاویری است که از پنج پتابایت اطلاعات تصویری توسط تلسکوپ‌های مختلف در نقاط مختلف جهان گرفته شده است.

پروسه اتصال عکسهای گرفته شده به هم ساده نبوده و چهارتیم به طور جداگانه در حال کار روی آن بوده‌اند. عکسهای به دست آمده از هر چهارتیم بسیار نزدیک به هم بوده است.

در واقع اصل اعتبار این عکسبرداری را میتوان به دانشجوی دانشگاه MIT خانم کتی بومن ( Katie Bouman ) داد که الگوریتمی نوشت که به عکسبرداری از این سیاهچاله انجامید.

خانم بومن بعد از انتشار عکس سیاهچاله عکسی از خودش را در صفحه فیسبوکش منتشر کرد که تصویر سیاهچاله را روی کامپیوترش در مقابلش دارد و با خوشحالی و هیجان به دوربین نگاه می‌کند.

www.titrebartar.com

 

در واقع می‌توان گفت آنچه به ایجاد چنین تصویری از سیاهچاله منجر شد رشد دانش کامپیوتر و هوش مصنوعی بوده است.

در واقع عکاسی از چیزی به عظمت سیاهچاله نیاز به تلسکوپی با قطر ۱۰ هزارکیلومتر داشته که چنین چیزی عملی نبوده چرا که قطر کره زمین حتی به سیزده هزار کیلومتر هم نمی‌رسد.

به همین دلیل رسیدن به این عکس با کمک شبکه ای شامل از هشت تلسکوپ زمینی به نام پروژه تلسکوپی افق رویداد صورت گرفته است.

کتی بومن در این سخنرانی TED توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان از سیاهچاله به این شکل عکاسی کرد.

www.titrebartar.com
شبکه تلسکوپی که مجموعه آن قادر به تولید عکس سیاهچاله شد

 

بر اساس آنچه وب سایت این پروژه(www.eventhorizontelescope.org/science) توضیح می‌دهد داده‌های نوری و این تصویر تهیه شده می‌تواند به محققان در مورد ساختار سیاهچاله اطلاعات بسیار خوبی ارایه کنند. با این حال هنوز داده‌های پنهانی وجود دارد که ایجاد یک تصویر کامل از سیاهچاله را فعلا امکان ناپذیر کرده است.