شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۵۷

راهکار رفع مشکلات اقتصادی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است

یک استاد دانشگاه معتقد است راهکار اصلی رفع مشکلات اقتصادی کشور حمایت جدی و هوشمندانه دستگاه‌های اجرایی کشور از نخبگان جوان فعال شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های بخش خصوصی است.

«عباس رئیسی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با تاکید بر اینکه، توجه به اقتصاد مقاومتی و اجرایی‌شدن بیشتر آن می‌تواند جامعه را از مشکلات اقتصادی نجات دهد، افزود: همچنین یکی از راهکارهای برون رفت از چالش‌های موجود، توجه ویژه به حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور است که تمامی مسئولان باید با برنامه‌ریزی، همت و تلاش در این راستا گام بردارند.
وی با اشاره به اینکه، در طول سال‌های گذشته اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی همواره یکی از ابزارهای نظام سلطه به سرکردگی آمریکا برای وارد آوردن فشار به ایران است، یادآورشد: در مقابل اتخاذ چنین رویکردی، رهبر معظم انقلاب همواره بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و از آن به عنوان روشی مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور یاد کرده اند، روشی که در برابر هجمه‌های غرب همانند سدی محکم و کارآمد عمل می‌کند.
رئیسی با بیان اینکه تلاش برای از هم‌پاشیدگی اقتصاد، از اهداف دشمن است و اقتصاد مقاومتی باید در برابر این تهاجم همچنان پابرجا باشد و متلاشی نشود، گفت: بسیاری از کشورهای در حال توسعه همانند این برنامه و رویکرد را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و این تنها نسخه شفابخش کشور برای برون رفت از مشکلات اقتصادی است.
این استاد اقتصاد در ادامه با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته اقتصاد کشورمان بر پایه خام‌فروشی و منابع‌محوری استوار بوده است، تاکید کرد: امروز باید اقتصاد دانش‌بنیان و دانایی‌محور به‌ عنوان مهمترین برنامه توسعه کشور مطرح شده و همواره در اولویت دولت برای تخصیص بودجه قرار گیرد و نقش دولت نیز دخالت نکردن مستقیم باشد به گونه‌ای که صرفا هدایت‌گری و سکانداری فعالان بخش خصوصی را بر عهده بگیرد.
وی با تاکید براینکه در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان از سوی دولت پایه‌گذاری شده است، یادآورشد: به طور قطع شکوفا‌شدن صنعت و خودکفایی کشور در گرو توجه ویژه و همه جانبه دستگاه‌های اجرایی به بخش‌های علمی، پژوهشی، فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
این استاد دانشگاه اظهارداشت: منظور از اقتصاد دانش‌بنیان در واقع ایجاد ثروت و تعاملات اجتماعی بین کنشگران این اقتصاد همچون شرکت‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، گمرک، تامین اجتماعی، استاندارد و در عین حال دخیل کردن مردم و بخش خصوصی است.
رئیسی با اشاره به اینکه، مطابق سند توسعه علمی کشور باید 50 درصد تولید ناخالص ملی ما در سند چشم‌انداز توسعه 1404 از طریق تولید محصولات دانش‌بنیان اعم از کالا و خدمات تامین شود، عنوان کرد: دستیابی به این هدف نیازمند حمایت همه‌جانبه از دستگاه‌ها، سازمان‌ها، فعالان و پژوهشگران مرتبط با حوزه دانش‌بنیان و ارتباط هر چه مستحکم‌تر بخش صنعت با مراکز علمی و پژوهشی است.
علمی **1836**1883