شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ۰۷:۵۴

علت اپیدمی اسهال و استفراغ در کرستان / این بیماری خطرناک است

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در مورد اپیدمی اسهال و استفراغ در برخی از مناطق استان کردستان توضیحاتی ارائه داد.


علت اپیدمی اسهال و استفراغ در کرستان / این بیماری خطرناک است

کیانوش جهانپور، ، گفت: در پی بروز اپیدمی اسهال و استفراغ در بخش‌هایی از استان کردستان از جمله قروه و سریش شایعاتی مبنی بر ارتباط دهی موضوع به بیوتروریسم، گوشت‌های یخ زده و یا آلودگی منابع آب منتشر شده است که جملگی بی پایه بوده و مشخصاً آلودگی آب و آلودگی گوشت، منتفی گردیده و در آزمایشات به عمل آمده بیماری ویروسی «نورواک» گزارش شده است.

وی افزود: نوروویروس عامل این بیماری مسری گوارشی است که سالانه حداقل ۶۸۵ میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده می‌کند. این ویروس در ابتدا ویروس نورواک ( Norwalk Virus) به نام شهری که اولین بار این ویروس در سال ۱۹۷۲ در آن شیوع پیدا کرد اشتهار یافت و می‌تواند موجب التهاب معده، روده یا هر دو شده که نوعی گاستروانتریت حاد برشمرده می‌شود.

جهانپور ادامه داد: اسهال، استفراغ، درد معده، تب، سردرد و بدن درد از علائم ابتلاء به نوروویروس است و عموماً ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد از ابتلاء به این ویروس علائم بیماری تظاهر پیدا می‌کند و اغلب سه روز بعد علائم بهبود می‌یابد.

وی افزود: اسهال و استفراغ موجب کم آبی در بیمار می‌شود، کم آبی در کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به سایر بیماری‌های زمینه‌ای، البته خطرناک است.

جهانپور گفت: نوروویروس به شدت مسری است و در فضاهای پر ازدحام و بسته مثل مهدهای کودک‌، خانه‌های سالمندان، مدارس و پادگان‌ها و آسایشگاه‌ها و…، به سرعت گسترش می‌یابد.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، افزود: افراد در طول زندگی خود در معرض چندین بار ابتلاء به نورو ویروس هستند چرا که ایمنی حاصل از ابتلاء به این ویروس مادام العمر نیست و تیپ‌های مختلفی از این ویروس وجود دارد که ابتلاء به یک نوع از این ویروس ممکن است فرد را در برابر تیپ‌های دیگر همین ویروس ایمن نکند.