جمعه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ ۰۷:۳۰

هفته سرنوشت‎ساز برای کارگران/ تعیین دستمزد 98 در ایستگاه آخر

۲۷ اسفند ۹۷، آخرین جلسه شورای عالی کار در سال جاری به منظور تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۸ برگزار می شود. به نظر می رسد مانند سال جاری دستمزد کارگران بر اساس فرمول افزایش ترکیبی «رقم ثابت به اضافه درصد» تعیین گردد.
هفته سرنوشت‎ساز برای کارگران/ تعیین دستمزد 98 در ایستگاه آخر

دویست و هشتاد و یکمین نشست شورای عالی کار سه شنبه 21 اسفند ماه 97 به منظور تعیین دستمزد 98 کارگران با حضور وزیرکار و شرکای اجتماعی برگزار شده بود که پس از 6ساعت چانه زنی به دلیل اختلاف نظر زیاد بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان بدون تعیین دستمزد پایان یافت.

در شورای عالی کار علاوه بر تعیین «حداقل دستمزد» سال آینده، میزان افزایش «سایر سطوح مزدی» نیز مشخص خواهد شد. مجموع حقوق پایه، بن کارگری، حق مسکن و حق اولاد (برای سرپرستان دارای فرزند) حداقل دریافتی حقوق کارگران را تشکیل می‌دهد.

حق مسکن در نشست اول بهمن ماه 97 شورای عالی کار به 100هزار تومان افزایش یافت، اعمال این مصوبه در فیش‌های حقوقی منوط به زمان تصویب در هیأت وزیر است و اکنون این مصوبه برای بررسی به هیأت دولت ارسال شده است.

در راستای تعیین دستمزد 98، طی هفته های گذشته و در آغاز مذاکرات مقدماتی دستمزد «کمیته مزد شورای عالی کار» با هدف بررسی هزینه‌های ماهیانه خانوار تشکیل جلسه داد و با توافق نمایندگان کارفرمایی و کارگری هزینه زندگی ماهیانه یک خانوار با تعداد 3.3نفر، سه میلیون و760 هزار تومان تعیین شد، که یک میلیون و 89 هزار تومان نسبت به هزینه ماهیانه زندگی سال گذشته افزایش داشته است. در سال گذشته حداقل هزینه معیشت حدود دو میلیون و 680 هزار تومان تعیین شده بود.

 21 اسفند ماه دومین جلسه رسمی شورای عالی کار بود که با توجه به وعده حاتم شاکرمی،معاون امور روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  پیش بینی می شد که پرونده دستمزد 98 کارگران در این روز بسته شود که نشد.

 وی در روز برگزاری جلسه گفته بود: در نشست امروز 21اسفند ماه 97 شورای عالی کار دستمزد سال آینده باید نهایی شود. دلیلی برای عدم توافق وجود ندارد و در قانون کار و آئین نامه‌های شورای عالی کار بن بستی برای عدم توافق وجود ندارد و همه راه حل‌ها برای توافق شرکای اجتماعی پیش بینی شده است.

 ، برخلاف پیش بینی معاون روابط کار وزارت کار دلایل مختلفی برای عدم توافق شرکای اجتماعی در تعیین دستمزد 98 کارگران وجود داشت. اختلاف نظر بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی بر سر میزان افزایش دستمزد و فاصله پیشنهادات طرفین باعث شد تا در نشست 21 اسفندماه در خصوص میزان افزایش دستمزد سال آینده تصمیم گیری نشود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده نمایندگان کارفرمایی پیشنهاد افزایش درصد ثابت به حقوق پایه را ارائه دادند که نمایندگان کارگری ضمن مخالفت با این سناریو، پیشنهاد افزایش ترکیبی «رقم ثابت به اضافه درصد» را ارائه دادند.

از آنجایی که سال 97 نحوه تعیین دستمزد کارگران رقم ثابت و درصدی افزایش بود و امسال نیز حقوق کارکنان دولتی و دستگاه های اجرایی برای سال آینده به میزان «400 هزار تومان به اضافه تا 10درصد» افزایش یافت، به نظر می رسد که  نحوه تعیین دستمزد کارگران نیز مانند سال جاری باشد.

 همچنین با توجه به اینکه مطابق ماده 41 قانون کار، نرخ تورم در تعیین دستمزد کارگران موثر است، طبق استعلام از وزارت اقتصاد،  تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند97 بیش از 30 درصد اعلام شده است. نشست بعدی شورای عالی کار دوشنبه  27 اسفند97 است که سرنوشت میزان افزایش حداقل حقوق کارگران مشخص می شود. 

 ، دستمزد 97 کارگران نیز مانند سال جاری به روزهای پایانی سال رسید و در 28 اسفندماه 96 اعضای شورای عالی کار پس از ساعت ها بررسی و تشکیل چندین جلسه دستمزد با افزایش 19.8  درصدی حداقل دستمزد کارگران  در سال 97 توافق کردند و این موضوع در شورای‌عالی کار تصویب شد. با اجرای این میزان افزایش دستمزد کارگران در سال 97 با 189هزار تومان افزایش به یک‌میلیون و 115هزار تومان در سال 97 رسید. اما میزان افزایش سایر سطوح مزدی در فروردین ماه سال 97 تعیین گردید.