شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۴۵

کنترل‌کننده دیجیتال مغناطیسی ایران، یک سر و گردن بالاتر از نمونه خارجی

پژوهشگران برگزیده سی و دومین جشنواره خوارزمی موفق به ساخت دستگاه کنترل‌کننده دیجیتال شدند که عمر آن بسیار بیشتر از نمونه‌های مکانیکی خارجی است.

به گزارش گروه علمی ایرنا، کنترل‌کننده دیجیتال ویژه تبدیل فرمان‌های دست راننده به سیگنال‌های الکتریکی، دارای مکانیزمی است که این سیگنال‌ها توسط تابلو فرمان موجب حرکت جرثقیل در جهت و مسیر مطلوب می‌شود.
«مهدی ترابیان اصفهانی» رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی سی و دومین جشنواره خوارزمی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: جرثقیل‌ها یکی از واحدهای مهم صنعتی و تولیدی است و لزوم توجه به این بخش در افزایش بهره‌وری و افزایش سرعت تولید خواهد بود، به طور مشخص هرگونه ابداع و نوآوری در این امر موجب تسهیل در انتقال و افزایش سرعت جابجایی اشیا خواهد شد.
وی بیان کرد: اکنون جرثقیل‌ها توسط کنترلرهای مکانیکی کار می‌کنند که نیاز شدید به روغن‌کاری دارند و فرسوده می‌شود، حتی تعداد حرکت بر روی آنها نیز مشخص می شود مثلا تا صد هزار بار می‌توان از این کنترلر الکترومکانیکی استفاده کرد.
ترابیان اصفهانی افزود: این مشکل فنی سبب شده واحدهای صنعتی دچار مشکل شده و نیاز شدیدی به کنترل‌کننده دیجیتال داشته باشند، دستگاهی که ما با همکاری دیگر پژوهشگران موفق به ساخت آن شدیم، کنترل‌کننده دیجیتال مغناطیسی است که وظیفه تبدیل فرمان‌های دست راننده به سیگنال‌های الکتریکی دارد.
وی ادامه داد: در کابین یک جرثقیل معمولا از چندین کنترل‌کننده مجزا به منظور اعمال هر حرکت شامل حرکت بالا و پایین قلاب، حرکت چپ و راست پل، حرکت عقب و جلو بدنه و حرکت چرخشی استفاده می‌شود، اما این طرح قابلیت استفاده به صورت جامع برای تمام جرثقیل‌ها و هر تجهیز دارای «دسته فرمان» را دارد و تنها نیاز به تغییر تنظیمات در کوتاه‌ترین مدت را دارد.
وی یادآور شد: نکته مهم درطراحی این کنترل‌کننده این است که نمونه‌برداری از طرح‌های خارجی نبوده و دقیقا منطبق با نیازهای یک جرثقیل ساخته شده است، همچنین با توجه به نبودِ قطعات مکانیکی عمر آن بسیار بیشتر ازعمر نمونه‌های مکانیکی خارجی است.
طرح کنترل‌کننده دیجیتال مغناطیسی کار مشترک «مهدی ترابیان اصفهانی» و «نوید سدری» است.
علمی ** 9340** 1055