دوشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵:۰۰

چالش های درمان بیماران مبتلا به سرطان پابرجاست

متخصصین رادیوتراپی انکولوژی، با انتقاد از بی پاسخ ماندن نامه های آنها از سوی وزارت بهداشت، معتقدند که چالش های درمان بیماران مبتلا به سرطان پابرجا مانده است.


چالش های درمان بیماران مبتلا به سرطان پابرجاست

به گزارش تیتربرتر، در حالی نامه پزشکان متخصص رادیوتراپی انکولوژی به وزارت بهداشت در موضوع ابهام در درمان بیماران مبتلا به سرطان  بی پاسخ مانده است که این مسئله با خدشه دار کردن اعتماد بیمار به پزشک موجب آسیب به سلامت این بیماران می شود.

احمد عامری متخصص رادیوتراپی انکولوژی  و عضو هیئت علمی در اعتراض به مشکلات پیش آمده در حوزه درمان بیماران مبتلا به سرطان، اظهارداشت: رشته پرتودرمانی از سال ۵۳ تاکنون در ایران در حال ارایه کلیه خدمات غیر جراحی سرطان بوده که این روزها با توجه به مصوبات غیر منطقی شورای آموزش پزشکی و تخصصی دچار اختلال شدید در نحوه ارائه خدمات شده است و وزارت بهداشت هم با انکار تمامی مصوبات ۴۰ ساله خود در رابطه با کوریکولوم های آموزشی رشته رادیوتراپی انکلوژی ضمن دامن زدن به این اختلال راه سکوت را پیش گرفته است. 
عدم پاسخ مستند و ارایه پاسخ های شفاهی ضدونقیض نشان از عدم تسلط کافی مسئولین دبیرخانه شورای تخصصی به رشته های تخصصی و همچنین مصوبات خود دارد. از جمله این مصوبات جدا سازی هیات علمی و غیر هیات علمی از نظر توانایی های ارائه خدمات است در حالی که هر دو گروه یک رفرانس را مطالعه کرده اند در بخش های مشابه دوران دستیاری خود را گذرانده اند و یک آزمون را با موفقیت پشت سرگذاشته اند.

وی افزود: این مصوبات همچنین موجبات هدر رفت بودجه های آموزشی می شود بدون آنکه در آموزش متخصصان رادیوتراپی انکولوژی موثر باشد.

این متخصص پرتودرمانی سرطان، ادامه داد: عمده این مصوبات ۲۸ اسفند ۹۵ در شورایی که بیش از صد نفر عضو دارد تنها با حضور تعدادی انگشت شمار و آنهم بصورت تله کنفرانس به تصویب رسیده و از همان زمان دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی روند عدم پاسخ گویی را پیش گرفته  است.

وی افزود: پزشکان با این رویه که وزارت بهداشت پیش گرفته دچار ابهام در ارائه خدمات شده‌اند و این مسأله آسیب به بیماران را می‌تواند به همراه داشته باشد.

این متخصص پرتودرمانی اضافه کرد: پیرو پیگیری نامه‌های قبلی امروز به همراه تعدادی از پزشکان به وزارت بهداشت آمده تا مسئولین آموزشی این وزارتخانه را ملاقات کنیم که تاکنون این مسئله محقق نشده است.

کامبیز نوین عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ارتباط با این مسئله، اظهار داشت: اعتماد بیمار به پزشک را خدشه دار کرده اند و زمانی که یک پروتکل درمانی را پزشک مدت‌ها برای بیماران اجرا کند و نتیجه منفی این پروتکل درمانی به همراه نداشته باشد ناگهان اعلام کنند آن خدمت توسط پزشک رادیوتراپی انکولوژی قابل انجام نیست و یا باید دوره‌های ویژه‌ای را برای ارائه خدمت به بیمار بگذرانیم این شبهه را در بیماران ایجاد می‌کند که تاکنون نزد پزشکانی درمان می‌شدیم که صلاحیت لازم را دارا نبودند. 

وی گفت: بیماران مبتلا به سرطان همچون بیماران گرفتار سرماخوردگی نیستند که تا درمان کنند دیگر مراجعه نکنند چرا که بیماران سرطانی تا آخر عمر تحت پیگیری پزشک قرار دارند و بیمارانی که از سال‌های قبل مورد مداوا قرار داده‌ایم زمانی که به آنها اعلام کنیم دیگر نمی‌توانیم اقدامات درمانی برای آنها انجام دهیم این ذهنیت را در آنها ایجاد می‌کند که تاکنون پزشکی که به آن ارجاع می‌کردند صلاحیت و توانایی لازم را نداشته و قطعاً در حق آنها اجحاف شده است و این موضوع اعتماد پزشک به بیمار را دچار آسیب می‌کند.

نوین خاطرنشان کرد: همچنین این موضوع تفرقه‌اندازی میان پزشکان را به همراه دارد و زمانی که عضو هیات علمی و غیر هیات علمی از یک دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند و کسی که عضو هیات علمی نباشد مجوز برخی از خدمات را به بیمار نداشته باشد چه توجیهی دارد. اقدام مطرح شده بسیار غیرمنطقی است و در کنار این مسئله باید معلوم شود مزایای کوریکولوم جدید چیست. متاسفانه تاکنون پاسخی ارائه نشده است.

وی بیان داشت: بنابراین هر گونه خط‌کشی میان پزشکان باید مشخص باشد و روشن شود که هر کدام حیطه وظایف آنها چگونه است ولی متأسفانه این مسئله بدون پاسخ مانده است. همچنین از طریق معاونت درمان دانشگاه مختلف مشکلاتی برای همکاران پزشک پیش آمده و اعلام شده دیگر نمی‌توانند ارایه خدمت کنند. البته این مسئله در انتخاب پزشکان به صورت سلیقه‌ای در دانشگاه‌های مختلف اعمال شده است.

پس از عدم پاسخ گویی دبیرخانه شورای تخصصی  به نامه های این پزشکان متخصص بیش از یک ماه است که پزشکان زیادی از اقصی نقاط مختلف کشور که نسبت به این موضوع اعتراض داشته حضوری اعتراض خود را اعلام کرده‌اند و خواهان پاسخگویی هستند که تاکنون حاصل نشده است.