پنج شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ۲۳:۲۴

حفظ آثار تاریخی قبل از اسلام ضروری است/ تأکید بر حفظ کتب خطی

قم - تولیت مسجد اعظم حفظ آثار تاریخی قبل از اسلام را ضروری دانست و گفت: میراث فرهنگی در کشور مورد غفلت واقع‌ شده است.


حفظ آثار تاریخی قبل از اسلام ضروری است/ تأکید بر حفظ کتب خطی

به گزارش تیتربرتر، آیت الله محمدجواد علوی بروجردی عصر پنجشنبه در دیدار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن تأکید بر اینکه بی‌توجهی به میراث پیش از اسلام ناپسند است، افزود: متأسفانه میراث فرهنگی در کشور مورد غفلت واقع‌ شده است.

وی با بیان اینکه احیای خانه‌های تاریخی و میراثی از اقدامات مثبت سال‌های اخیر بوده است، افزود: خانه‌های تاریخی و میراثی قم و سایر شهرهای کشور حفظ و مرمت شود.

وی بیان کرد: آثار تاریخی موجود در ایران تنها مربوط به آثار دوران اسلامی نیست و بخشی از مهم‌ترین آثار به‌جا مانده مربوط به دوران قبل از اسلام است که لازم است حفظ و مرمت آنها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه قاچاق آثار تاریخی کشور به خارج جای تأسف داشته و باید مورد رسیدگی قرار بگیرد، افزود: ایران از نظر وجود آثار تاریخی و میراثی از پتانسیل خاصی برخوردار است و در هر جایی که حفاری صورت می‌گیرد اثری تاریخی کشف می‌شود.

تمدن ایران باستان از برجستگی‌های خاصی برخوردار است

وی اسلام را موجب احیای ایران دانست و افزود: تمدن ایران باستان از برجستگی‌های خاصی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید آثار تاریخی قبل از اسلام نیز به خوبی حفظ شود.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اهمیت حفظ کتب خطی ادامه داد: کتاب‌های خطی از نمونه‌های مهم آثار میراثی کشور است که باید برای حفظ و مرمت آن‌ها تدابیر درستی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: انجام فرهنگسازی برای رونق‌ گردشگری ضروری است زیرا توسعه گردشگری موجب رونق اقتصادی در جامعه می‌شود.

تولیت مسجد اعظم قم بیان کرد: متأسفانه از ظرفیت مناطق آزاد در امر سرمایه‌گذاری خارجی استفاده به‌جایی نشده است بنابراین باید زمینه سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی در مناطق آزاد فراهم شود.

وی در پایان مسجد اعظم را یکی از مهمترین آثار تاریخی در استان قم معرفی کرد.