پنج شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ۰۵:۰۳

روستای کندوان نماد ضعف دیپلماسی گردشگری ایران/وقتی تعداد توریست‌ روستای خالی ترکیه‌ای دوبرابر می‌شود

با وجود سه ساعت فاصله ارزروم ترکیه از ایران؛ نه غذای ایرانی در این منطقه خورده می‌شود و نه موسیقی ایرانی گوش می‌دهند و این نشان از کم‌کاری در حوزه دیپلماسی است، درحالی که تعداد بازدیدکنندگان روستای کاپادوکیه با وجود خالی‌بودن از سکنه دوبرابر شده است.
روستای کندوان نماد ضعف دیپلماسی گردشگری ایران/وقتی تعداد توریست‌ روستای خالی ترکیه‌ای دو برابر می‌شود

به گزارش تیتربرتر، در شرایطی که تعداد گردشگران در کاپادوکیه ترکیه روز به روز در حال افزایش است یکی از جنبه‌های مثبت روستای کندوان برای ثبت جهانی که همانا فعالیت دامپروری و کشاورزی اهالی بوده از میان رفته و صنایع دستی عرضه‌شده متناسب با تولیدات روستا نیست که این ثبت جهانی کندوان را مشکل می‌کند.

در این رابطه بهروز عمرانی ــ سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به ارتباطات گسترده فرهنگی میان ملت ایران و ملت ترکیه اظهار کرد: ارتباط ملت‌ها، مرزهای سیاسی نمی‌شناسد و ارتباطی به حکومتها ندارد به‌نحوی که ما از هزاران سال پیش با جنوب شرق ترکیه دارای مشترکات هستیم.

عمرانی با بیان اینکه ارتباط ایران از گذشته با شرق و جنوب شرق ترکیه قوی بوده به برخی از محوطه‌های تاریخی این کشور اشاره کرد و گفت: مطالعات در تپه زاغه قزوین و دشت کاشان به‌‌روی بقایای استخوانی بزها نشان داد که این حیوان 7500سال پیش از جنوب شرق ترکیه به ایران آمده و 2500 سال پیش‌تر اهلی شدند.

وی در تشریح موضوع انتشار جریان فرهنگی و تمدنی به ارتباط تنگاتنگ ایران و ترکیه از 10هزار سال پیش اشاره و تصریح کرد: منابع ابسیدین (ابزار بشر در دوران سنگ) که تمام نیاز روزمره و جنگ‌افزار ما را تأمین می‌کرده از منابع کوههای اطراف دریاچه وان تأمین می‌شده که اگر این منابع که امروز ثابت شده در مناطقی نظیر جیرفت، دهلران و... وجود دارند، نبودند امروز امکان بهره‌بری از تکنولوژی ابزارهای برنده را نداشتیم.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در نشست با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم ترکیه که به‌منظور بررسی راههای معرفی فرهنگ‌های مشترک ایران و ترکیه در دانشگاه ارزروم برگزار شد، با اشاره به گستره ارتباط فرهنگی ایران و ترکیه تصریح کرد: مرزهای تعیین‌شده تمامی تصنعی هستند زیرا که ارتباطات فرهنگی خیلی عمیق‌تر از اینها است.

عمرانی در ادامه با مقایسه روستای کاپادوکیه (دره گورمه) ترکیه با روستای کندوان آذربایجان شرقی تصریح کرد: تعداد بازدیدکنندگان روستای کاپادوکیه با وجود خالی بودن از سکنه در سال 2017 دوبرابر شده درحالی که روستای کندوان با وجود جریان داشتن زندگی در آن در شرایط مناسب نیست که این امر امکان ثبت جهانی آن را مشکل می‌سازد.

وی تصریح کرد: فعالیت دامپروری و کشاورزی اهالی روستای کندوان که یکی از جنبه‌های مثبت این منطقه برای ثبت جهانی بود از میان رفته و هم‌اکنون محصولات صنایع دستی عرضه شده متناسب با فعالیت‌های صنایع دستی روستا نیست.

عمرانی با توجه به روابط یکسان فرهنگی و پیوسته با جنوب شرق ترکیه و شمال شرق بین‌النهرین افزود: این جریان فرهنگی کمک می‌کند که بتوانیم اشتراکات‌مان را بشناسیم.

وی در ادامه پیشنهاد داد: نشست‌های دوطرفه با حضور کارشناسان و نمایشگاه مردم‌شناسی برای شناخت فرهنگ‌های مشترک برگزار شود.

همچنین سجاد سلطان‌زاده ــ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی موجود میان کشور ایران و ترکیه بر برگزاری نشست و همایش‌هایی در این زمینه تأکید و تصریح کرد: در این برنامه‌ریزی‌ها دانشگاه ارزروم را مبدأ قرار داده و تلاش می‌کنیم در برنامه‌های آتی از ظرفیت دانشگاههای بزرگ ترکیه نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فعالیتی برای شناساندن فرهنگ ایرانی و بیان نقاط مشترک  آن با ترکیه صورت نگرفته است، گفت: با وجود تنها سه ساعت فاصله از ایران تا ارزروم اهالی این استان نه غذای ایرانی می‌خوردند و نه موسیقی ایرانی گوش می‌دهند و این نشان از کم‌کاری ما در حوزه دیپلماسی است.

سلطان‌زاده در ادامه ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های گسترده در حوزه دانشگاهی و پژوهشی بتوان نقاط مشترک فرهنگ ایران و ترکیه را طرح و زمینه همکاری‌های فرهنگی را فراهم کرد.

/*