پنج شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۳:۳۰

باغ شاهزاده؛ سر سبزی در دل کویر

باغ شاهزاده؛ سر سبزی در دل کویر
اگر عاشق پیروزی سرسبزی بر بیابان هستید، باغ شاهزاده یک مقصد بسیار جذاب و دیدنی برای شما خواهد بود.

تیتربرتر: در ماهان باغی میزبان ما خواهد بود، که نمونه تمام عیار یک باغ ایرانی است.معماری باغ های ایرانی در دنیا از شهرت خاصی برخوردار است، بدین سبب که در این باغ ها از اِلِمان‌هایی استفاده شده است که  در بدو ورود به باغ از عمق روح و جان ، مفرح می شویم. صدای زمزمه جوی آب گرداگرد باغ، وجود درختان سرو  و چنار که باعث تخلخل نور می شود،که هنگام قدم زدن در باغ این شکست نور در مسیر بسیار زیبا و دل انگیز است.

باغ شاهزاده ماهان کجاست؟

باغ شاهزاده که امروز به باغ شازده معروف است، در میسر کهن ِراه ابریشم بوده است،(مسیر کرمان به بم) که فضایی بسیار مناسب برای احداث یک باغ اشرافی بر روی دامنه کوه های تیگران که نظام آبرسانی بسیار شگفت انگیزی را به وجود می آورد . شهر ماهان در دامنه کوه‌های جوپار و پلوار در مرکز استان کرمان قرار دارد. از شهر ماهان تا این باغ فاصله حدوا ۲ کیلومتر است.

باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان

 

شاهزاده ماهان کیست؟

عبدالحمید میرزا ناصرالدوله همان شاهزاده ماهان معروف است. خانواده پدری‌اش از طایفه فرمانفرمایان بود و از سمت مادری هم با قاجار نسبت فامیلی داشت. او نوه دختری ناصرالدین شاه بود. عبدالحمید درسش را در دارالفنون تمام کرد و به درجه افسری در نظام رسید. بعد از خدمت‌های زیادش، ناصرالدین شاه او را حاکم شهر کرمان کرد.

شاهزاده ماهان
شاهزاده ماهان

 

او به‌خاطر حکومت بر کرمان و شهرهای اطراف که یکی از آن‌ها ماهان بود، به شاهزاده ماهان معروف شد. شازده ماهان در زمان حکومتش به این فکر افتاد تا باغ ماهان را تکمیل کند. او در ۱۱ سال این مجموعه را به شکل امروزی‌اش درآورد. به همین خاطر، به این باغ، باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان می‌گویند.

تاریخچه باغ

باغ شاهزاده ماهان به دستور محمدحسن خان سردار ایروانی که حاکم وقت کرمان بود ساخته شد و بعدها به دستور عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم وقت کرمان، عمارت زیبایی در این باغ ساخته شد.

بیشتر بخوانید:

غار ایوب خاص ترین مکان تفریحی-زیارتی کرمان

وقتیکه خبر مرگ عبدالحمید میرزا ناصرالدوله به گوش معمارها و بناها رسید، آنها ساخت بنا را نیمه کاره رها کردند و رفتند.

در حکایت‌ها گفته شده است که وقتی خبر مرگ میرزا ناصرالدوله به گوش بنّایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود می‌رسد، بنّا تغار گچ را محکم به دیوار می‌کوبد و کار را نیمه‌کاره رها کرده و فرار می‌کند. به همین خاطر، اگر دقت کنید جای خالی کاشی‌ها در بخش‌هایی از سردر ورودی باغ خودنمایی می‌کند.

باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان

 

معماری باغ

سبک معماری باغ شازده ماهان، از معماری اصیل چهارباغ ایرانی پیروی کرده است و یکی از نه باغ ایرانی محسوب می شود. به همین دلیل نیز ثبت جهانی یونسکو شده است. 

این باغ یکی از نمونه باغ تخت های ایران محسوب می شود. باغ تخت به این معنی است که این باغ یک بنای پلکانی و مطبق است و مانند باغ های دیگر مسطح نیست. مساحت باغ حدود 5/5 هکتار می باشد، که دارای 407 متر طول و 122 متر عرض است و به وسیله یک حصار بلند از فضای خارج جدا گشته است. 

یکی از نکات جالبی که در این باغ وجود دارد. فواره های باغ هستند که به صورت کاملا هوشمندانه ای طراحی شده اند. چون فقط با به کارگیری شیب و بدون استفاده از هیچ نیروی دیگری، تنها به خاطر اختلاف سطح فعال گشته اند. در حوضچه ها خمره هایی استفاده کرده اند که به هم متصل هستند و همین خمره ها، فواره های باغ هستند.

باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان

 

نوع  معماری خبر از کاربری سکونتگاهی و تفرجگاهی باغ می دهد. وجود دو محوطه وسیع و حصار شده با نرده های چوبی در جلوی سدر خانه و بالاخانه که دو بنای مهم باغ می باشند که هر دو سکونتگاه بوده است.ا ستخر و جوی های زیبا که همچون آبشارهای کوچک به نظر می رسند، به کوشک می رسیم همان عمارت کلاه فرنگی که در دو اشکوب ساخته شده و معاری قجریش در وصف نمی گنجد.این باغ از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده است.

بناهای باغ

این باغ بزرگ از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که مجموعه‌ی بی‌نظیری را به نمایش عموم می‌گذارد:

سردرخانه

این قسمت که قبل از ورود به باغ شازده قرار دارد نقش واسه از محیط خشک بیرون به داخل باغی سرسبز را ایفا می‌کند.

بالاخانه

در انتهای این باغ عمارتی دو طبقه وجود دارد که به عمارت شاه نشین معروف است. در زمان قدیم این ساختمان سکونتگاه اصلی یا دائمی مالک باغ بوده است. اگر می‌خواهید تصویر فراموش نشدنی از باغ شازده کرمان در ذهنتان نقش ببندد پیشنهاد می‌کنیم از طریق پلکانی که داخل این ساختمان قرار دارد به طبقه دوم بالاخانه بروید.

باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان

 

باغ خلوت

در پشت قسمت بالاخانه باغ شازده کرمان فضایی وجود دارد که امکان باغی خصوصی تر را به ساکنینش می‌دهد. این قسمت نیز با وجود باغچه های میوه و گذرگاه هایی با درخت های سایه دار و پیاده راه هایی موازی با بنای بالاخانه همانند تیکه ای از بهشت می‌ماند.

حمام

ساختمان حمام را چندین فضای تو در تو با ابعاد مختلف شامل می‌شود که در وشت دیوار پیرامونی قرار گرفته است.

خانه زعیم باشی و برج مراقبت

این قسمت که در بالای ساختمان حمام قرار دارد محل سکونت محافظ اصلی باغ بوده. برج‌های مراقبت این خانه را از قسمت حمام جدا کرده اند همچنین انتهای این برج ها توسط یک قسمت مسطح و باریک به دو طرف سردرخانه می‌رسد.
اگرچه این باغ به تازگی در سال ۱۳۹۰ به ثبت سازمان یونسکو رسیده است اما اطلاعات آن به ۳۵ زبان دنیا ترجمه شده تا همگان از وصف این باغ به وجد بیایند. اگرچه این باغ بر اثر زلزله ای که در سال ۱۳۶۰ آمد دچار خساراتی شد اما دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. این باغ علاوه بر تفرجگاهی زیبا رستوران، هتل و اقامتگاهی را در خود جای داده است تا سفر به کرمان را برایتان دلپذیر تر کند. همچنین غرفه‌هایی برای خرید سوغاتی نیز وجود دارد.

باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان

 

امکانات باغ شازده ماهان

رستوران باغ شازده ماهان، در عمارت شاه نشین باغ واقع شده است. در فصولی که هوا مناسب تر است نیز در فضای باز باغ از میهمانان پذیرایی می کنند. 
اگر علاقه دارید شب خود را در عمارتی زیبا و باغی سرسبز بگذرانید، اقامت در باغ شازده ماهان بهترین گزینه برای این منظور است.هتل باغ شازده ماهان پذیرای شما خواهد بود.
اگر اهل سوارکاری هستید، امکان اسب سواری در اطراف این باغ برای شما وجود دارد. 
بعضی از اتاق های عمارت باغ به صنایع دستی اختصاص پیدا کرده اند. شما می توانید برای خرید سوغات به این اتاق ها سر بزنید و انواع فرش و گلیم و..... را در آنجا مشاهده کنید و خریداری نمایید.