یکشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۹:۰۰

توییت مهم اولیانوف درباره تسلیحات اتمی روسیه

فارس : میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت: روسیه نخستین کشوری نخواهد بود که سلاح هسته‌ای آزمایش می‌کند.

توییت مهم اولیانوف درباره تسلیحات اتمی روسیه

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اتریش تاکید کرد که روسیه نخستین کشوری نخواهد بود که اقدام به آزمایش سلاح هسته ای کند.

توییت مهم اولیانوف درباره برجام/ مقصر توقف مذاکرات معرفی شد!

وی در پیامی توییتری نوشت: «رئیس جمهور پوتین آشکارا تاکید کرده که روسیه نخستین کشوری نخواهد بود که اقدام به آزمایش سلاح هسته‌ای می‌کند».

اولیانوف اضافه کرد: «هیچ نیازی برای گمانه زنی و مطرح کردن ادعاهایی در این زمینه وجود ندارد اما اگر هر کشوری آزمایش‌ها را از سر بگیرد، موثر بودن برنامه‌های نظارتی آخرین چیزی خواهد بود که درباره آن فکر خواهد شد».

چند روز پیش بود که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفته بود: کل غرب تمایلی ندارد موضوع تسلیحات هسته‌ای آمریکا را که در اروپا اطراف کشور ما استقرار یافته به یاد آورد اما تمایل دارند به برنامه‌های ما برای ایجاد تاسیسات ذخیره‌سازی سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس واکنش هیستریک نشان دهند. 

واشنگتن دارای ذخایر تخمینی حدود ۳۸۰۰ کلاهک هسته‌ای است که بر روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما, زیردریایی‌ها، و بمب‌افکن‌های استراتژیک مستقر شده‌اند. آمریکا به عنوان بخشی از استراتژی بازدارندگی ناتو، تسلیحات اتمی خود را در اروپا و فراتر از آن مستقر می‌کند.

تعداد و مکان دقیق این تسلیحات هم محرمانه است اما تصور می‌شود که حدود ۱۰۰ بمب B۶۱ در پنج کشور عضو ناتو شامل بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه انبار شده است. 

این تسلیحات بخشی از به اصلاح ترتیبات اشتراک هسته‌ای ناتو است که طبق آن کشورهای غیرهسته‌ای (مثل آلمان) در برنامه‌ریزی و آموزش هسته‌ای با آمریکا مشارکت می‌کنند.