یکشنبه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۰۷:۰۰

عربستانِ امروز عربستانِ 10 سال گذشته نیست!

اقتصاد نیوز : عربستان سعودی این هفته با به‌دست‌آوردن جایگاه شراکت در گفتگو در سازمان همکاری شانگهای، به پیوستن به این بلوک امنیتی و اقتصادی آسیایی به رهبری چین نزدیک‌تر شد. این در حالی است که این سازمان در حال گسترش جهانی خود است.

عربستانِ امروز عربستانِ 10 سال گذشته نیست!

توافق ایران و عربستان با وساطت چین در واقع یک «راه‌حل منطقه‌ای برای یک مشکل منطقه‌ای» بود، در حالی که بازیگران منطقه‌ای آمریکا را قادر به حل آن نمی‌دیدند.

عربستان سعودی این هفته با به‌دست‌آوردن جایگاه شراکت در گفتگو در سازمان همکاری شانگهای، به پیوستن به این بلوک امنیتی و اقتصادی آسیایی به رهبری چین نزدیک‌تر شد. این در حالی است که این سازمان در حال گسترش جهانی خود است.

سازمان همکاری شانگهای از روسیه و چین و کشورهایی تشکیل شده است که عمدتاً جزئی از شوروی سابق بوده‌اند. عربستان نهایتاً می‌تواند به عضویت کامل این سازمان درآید.

نگران از جای پای پکن در منطقه

به نوشته سی‌ان‌ان،  نقش روبه‌رشد اخیر چین در خاورمیانه آمریکا را نگران کرده است. برای مثال، طی همین یک ماه گذشته، چین موفق شد میان ایران و عربستان میانجی‌گری کند که این امر می‌تواند به کاهش تنش در منطقه بیانجامد.

همچنین عربستان سعودی اعلام کرد که طی قراردادی به ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ۱۰ درصد از پتروشیمی رونگ‌شنگ چین را خریده است که بر اساس آن، روزانه ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام به این شرکت چینی صادر می‌کند. بدین ترتیب، عربستان پیوندهای انرژی‌بنیاد خود را با چین به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «توافق ایران-عربستان سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا را تغییر می‌دهد؟» در اقتصادنیوز بخوانید.