شنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۱۷:۵۵

آمریکا به اسم گسترش دموکراسی حقوق بشر را نقض می کند

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: آمریکایی ها به اسم گسترش دموکراسی همواره حقوق بشر را نقض کرده اند و توجهی به خواست اصلی ملت ها نداشته اند.


آمریکا به اسم گسترش دموکراسی حقوق بشر را نقض می کند

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری مهر یکی از اقدامات سلطه جویانه کشور آمریکا نقض حقوق بشر با بهانه‌های مختلف است.

این کشور اقدامات خصمانه خود را به تازگی در قالب برگزاری اجلاس دموکراسی به نمایش گذاشته و تلاش کرده تا این اجلاس محملی برای سیاستهایش در خصوص جنگ افروزی به بهانه گسترش حقوق بشر و دموکراسی باشد.

محمد دهقان درباره ایده «دموکراسی امریکایی» و سو استفاده از این مفهوم در غرب برای تسلط بر دیگر ملت‌ها، اظهار داشت: مفهوم دموکراسی به معنای حاکمیت مردم بر مردم یک دستاورد بشری است که سبب شده تنازع برای قدرت جای خود را به یک رقابت مسالمت‌آمیز و توأم با احترام به رأی مردم دهد.

وی با بیان اینکه اگر مفهوم دموکراسی را حاکمیت مردم بر مردم عنوان کنیم در الگوی آمریکایی، دموکراسی عملاً ذبح و رأی مردم جای خود را به نفوذ الیگارشی‌های همچون صاحبان کارخانه‌های اسلحه‌سازی می‌دهد، گفت: آمریکایی‌ها از نظر سابقه تاریخی هم کارنامه ننگینی در عرصه دموکراسی دارند و در برابر اقلیت‌هایی همچون سرخ‌پوست‌ها نه تنها معتقد به دموکراسی نبوده بلکه حقوق بشر و حقوق اولیه انسانی را نیز رعایت نکرده‌اند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز نیز آمریکایی‌ها با طرح شعار دموکراسی آمریکایی درصدد توسعه استیلای خود بر کشورهای دیگر هستند، گفت: تجربه نشان داده است هر جا دموکراسی واقعی حاکم می‌شود اولین گروهی که پیروز انتخاب می‌شود نمایندگان گروه‌های ضدآمریکایی هستند!

محمد دهقان با بیان اینکه آمریکایی‌ها صلاحیت اخلاقی لازم برای توسعه دموکراسی و صحبت کردن از موضوع حقوق بشر در سطح جهان را ندارند، ادامه داد: افرادی که دستشان به خون مردم بی‌گناه فلسطین، عراق، افغانستان، یمن و… آغشته است پیش از توصیه به دموکراسی می‌بایست نسبت به جنایات فجیع خود همچون حمله به کاروان‌های عروسی در أفغانستان و جنایات گوانتانامو که نشانه واضح از نقض حقوق بشر است پاسخگوی تاریخ باشند.

معاون حقوقی رئیس جمهور به عناد چهل ساله آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام مردم‌نهاد و مردم‌سالار اشاره کرد و گفت: نمی‌توان از عناد آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی چشم بپوشیم.

وی دامه داد: جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مردم‌سالار، الگوی نوینی از هم‌زیستی دین و دموکراسی را رقم زده است و یکی از مدعیان واقعی گسترش و احترام به حقوق بشر است و طی چهل سال گذشته نیز حتی یک روز برگزاری انتخابات را به تعویق نینداخته است.

دهقان با تاکید بر اینکه ایده دموکراسی آمریکایی همان دستکش مخملینی است که مشت آهنین کاخ سفید را پنهان کرده است، گفت: ذات استکباری و سلطه جویانه آمریکا هیچ‌گاه نمی‌تواند با دموکراسی‌های حقیقی و توسعه حقحقوق بشر کنار بیاید.