شنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۱۷:۱۵

زمستانی که تلاطم، بازار ارز را فرا گرفت

اقتصاد نیوز : هیجان محدود دلار در شش ماه ابتدایی سال، در نیمه دوم ۱۴۰۱ با جنون افزایش قیمت دنبال شد. اسکناس آمریکایی که در نیمه اول سال در روزهای محدودی کانال ۳۳ هزار تومان را به چشم دیده بود، در آبان‌ماه دهه ۴۰ هزارتومانی و در اسفندماه دهه ۵۰ هزارتومانی را تجربه کرد.

 زمستانی که تلاطم، بازار ارز را فرا گرفت

سرعت رشد شدید دلار در زمستان موجب شده است که برخی فعالان انتظارات صعودی برای ابتدای سال ۱۴۰۲ داشته باشند. این گروه‌ها عنوان می‌کنند که دلار از شهریورماه سال ۱۴۰۱ در یک مسیر افزایش مداوم قرار گرفته و روزبه‌روز نیز شدت رشد قیمت بیشتر شده است، در نتیجه تصور می‌کنند که ممکن است همین روند در سال ۱۴۰۲ ادامه پیدا کند. با این حال، برخی اتفاقات سیاسی ممکن است رفتارهای متفاوتی را در بازار ارز ایجاد کند.

هیجان محدود دلار در شش ماه ابتدایی سال، در نیمه دوم ۱۴۰۱ با جنون افزایش قیمت دنبال شد. اسکناس آمریکایی که در نیمه اول سال در روزهای محدودی کانال ۳۳ هزار تومان را به چشم دیده بود، در آبان‌ماه دهه ۴۰ هزارتومانی و در اسفندماه دهه ۵۰ هزارتومانی را تجربه کرد. حتی در اوایل اسفندماه، بازار مرز ۶۰ هزارتومانی را نیز به چشم دید. می‌توان گفت که تقریباً قیمت دلار در نیمه دوم سال دو برابر شد، حال آنکه در نیمه اول سال، فاصله میان سقف و کف قیمت حدود هفت هزار تومان بود.

برجام به بازار ارز شوک وارد کرد؟

آنگونه که در ویژه نامه نوروزی تجارت فردا منتشر شده است؛ برخی تحلیلگران باور دارند، سیاست تاثیر مستقیمی در وضعیت بازار ارز داخلی دارد و ناامیدی از احیای برجام یا کاهش سطح تحریم‌ها را مهم‌ترین عاملی تلقی می‌کنند که به شوک نیمه دوم سال ۱۴۰۱ منجر شد. در مقطعی از نیمه اول سال، امیدواری نسبت به رسیدن به یک توافق موقت با غرب به اندازه‌ای زیاد شده بود که دلار مرز ۳۰ هزارتومانی را از دست داد و حتی تا ابتدای کانال ۲۸ هزارتومانی عقب‌نشینی کرد.

شماری از فعالان باور دارند که افزایش تقاضای احتیاطی و خروج سرمایه در نیمه دوم سال، عاملی بود که سرعت افزایش قیمت دلار در بازار داخلی را زیاد کرد. از نگاه آنها، پس از مرگ مهسا امینی و اتفاقات رخ‌داده در کشور، به تدریج تمایل برای تبدیل ریال به دلار و سایر ارزها بیشتر شد و نااطمینانی‌های به وجودآمده، تقاضا برای دارایی‌های امن را بالا برد. در کنار این، تغییر رئیس کل بانک مرکزی نیز نتوانست موج صعودی نوسان دلار را متوقف کند و این ارز حتی در مقاطعی در بازار صرافی‌های رسمی نیز در کانال ۵۰ هزارتومانی مورد مبادله قرار گرفت. شدت تلاطم در بازار ارز در زمستان به اندازه‌ای بالا رفت که حتی مرزهای ۴۰ و ۵۵ هزارتومانی نیز مانع از حرکت افزایشی‌های بازار نشدند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «نیمه جنون دلار /پیش شرط نزولی شدن قیمت دلار در 1402» در اقتصادنیوز بخوانید.