پنج شنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۴۱
جاذبه های دیدنی شهر مریوان

بهشت گم شده غرب کشور

جاذبه های دیدنی شهر مریوان
مریوان یکی از شهرستان‌های استان کردستان با قدمتی به اندازه یک قرن است.

تیتربرتر: یکی از استان های غرب کشور ، کردستان به مرکزیت سنندج است.کردستان در دامنه ها و دشتهای کوه های زاگرس میانی واقع است به این دلیل یکی از استان های بسیار زیبا با طبیعت دیدنی است. طبیعت زیبای غرب کشور گزینه خوبی برای سفر است که یکی از شهرستان های زیبای آن شهرستان مریوان است.

مریوان یکی از شهرهای زیبا و خوش آب و هوای استان کردستان است که به دلیل برخوردی از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان، همواره به عنوان یک مقصد پر مخاطب در کشور شناخته می شود.

موقعیت جغرافیایی

در ۱۲۵ کیلومتری سنندج در غرب کشور و در استان کردستان، شهرستان مریوان قرار دارد.مریوان از شمال به سقز ، ِاز شرق و جنوب شرقی به سنندج و از جنوب به پاوه و از غرب به عراق می رسد.  از روستاهای مریوان می توان اورامان، روستای قلقله، روستای مازی بن (دارای گل‌های لاله زیبا) و روستای کانی سانان را نام برد. جاذبه های تاریخی مریوان قلعه امام، مسجد سرخ مریوان و پل تاریخی گاران هستند. در بازارچه مرزی باشماق مریوان هر آنچه که بخواهید، از پوشاک گرفته تا زیورآلات، صنایع دستی و وسایل منزل یافت می شود.

جاذبه های گردشگری مریوان

مریوان، با کوه‌ها و دشت‌های سرسبز و زنده‌اش، انگشتری است که به نگین دریاچه زریوار مزین شده است. دریاچه زریوار بزرگترین چشمه آب شیرین دنیاست.آب و هوای بسیار مطلوب و سرزنده این شهر که به بهشت گمشده غرب معروف است، به‌ خاطر جریان‌های هوایی مدیترانه‌ای است که پس از برخورد با ارتفاعات کوه‌ها بارش‌های زیادی را با خود برای این منطقه به ارمغان می‌آورند.

اورامانات تخت مریوان

روستای اورامان تخت (اورامان - هورامان) در منطقه اورامانات و در جنوب شرقی شهرستان مریوان و شمال شهرستان پاوه می باشد. فاصله مریوان تا اورامانات حدود 75 کیلومتر است. معماری روستا کاملا با کوهستان انطباق یافته و متکی بر ساخت و ساز با استفاده از سنگ است.

بیشتر بخوانید:

بانه نگین کردستان

مکانهای دیدنی کردستان؛ شهر طبیعت های بکر

این روستای دیدنی به هزار ماسوله کردستان معروف است زیرا خانه‌ها با توجه به شیب تند دامنه‌های صخره‌ای به صورت پلکانی ساخته شده اند به طوریکه حیاط هر خانه پشت‌بام خانه‌ای دیگر است. کل روستا از طریق راه های باریک بهم راه دارد و پر از نان و غذاهای محلی است و لباس های کردی و صنایع دستی با قیمت مناسبی عرضه میشود.

www.titrebartar.com
اورامانات تخت مریوان

 

در این روستا مراسم آیینی و مذهبی پیر شالیار برگزار می شود که قدمتی چند هزار ساله دارد. پیر شالیار از شخصیت های مقدس و اسطوره ای اورامان است که خانه و آرامگاه او از مکان های مقدس اورامان است. مراسم پیر شالیار شامل ذبح دام قربانی، دف زنی، نوعی رقص، خوردن آش، شب‌نشینی و خواندن شعر و دعا است. 

دریاچه زریبار مریوان

دریاچه زریوار مریوان از جمله نقاط گردشگری شهرستان مریوان از استان کردستان است. این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران به‌شمار می‌آید که دور تا دور آن با کوه‌هایی زیبا از درختان بلوط و مراتع احاطه شده‌است. آب دریاچه زریوار از چشمه‌های جوشانی که در کف آن قرار دارد و همچنین از آب باران و برف، تأمین می‌شود. این تالاب به دلیل شرایط مناسبی که دارد پذیرای گیاهان و حیوانات مختلفی است و محل زندگی تعداد زیادی از پرنده‌های بومی و مهاجر است.

www.titrebartar.com
دریاچه زریوار

 

از شگفتی‌های زریبار، جزیره‌های متحرکی است که در آن وجود دارند و با جریان آب و باد از کناره‌های دریاچه جدا شده و به وسط آن می آیند، گاه مساحت این جزیره‌های کوچک در زریوار به بیست متر مربع هم می‌رسد. مطالعات گرده‌شناسی نشان داده است که دریاچه مریوان در شرایط آب‌وهوایی سرد در ۲۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح شکل گرفته است. مردمان محلی این منطقه معتقدند که علت پیدایش دریاچه، نفرین یک درویش بوده که از خدا خواسته این شهر و قوم ظالم آن را با آب یکسان کند. و بعد از آن دریاچه پدید می‌آید و شهر، اهالی و حاکم ستمگرش ناپدید می‌شوند. اکنون قبر درویش در پای کوه در حال تماشای این دریاچه است.

پل گاران مریوان

پل گاران (کردلان) مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام، دوره صفوی است و در شهرستان مریوان، کنار جاده مریوان به سقز واقع شده است. این پل تاریخی توسط حکام اردلان مرمت شده است. پیشینه آن به زمان ساسانیان بر می‌گردد و تا سال 1320 از آن استفاده می‌شده است. این پل روی رودخانه‌ای به همین نام بنا شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان مریوان و استان کردستان به حساب می‌آید. در ساخت پل تاریخی گاران از ملات، سنگ، ساروج، آجر و سنگ‌های تراشیده استفاده شده است.

 

روستای دره تفی مریوان

روستای دره تفی از توابع مریوان کردستان و معروف به روستای لک لک ها است. سالانه در فصل بهار، این روستا میزبان لک لک هایی می شود که در مسیر کوچ خود به مناطق گرمسیری عربستان و جده، در این مکان اتراق می‌کنند. این پرندگان که اهالی روستا به آنها حاجی لک لک می گویند، بر بالای تیرک‌های برق و درختان بلوط روستا لانه ‌سازی می کنند و مناظر بی نظیری خلق می کنند. این روستای زیبا از جاهای دیدنی مریوان به شمار می رود.

www.titrebartar.com
پل گاران مریوان

 

منطقه تفریحی قمچیان

در مسیر جاده مریوان به سقز، منطقه ای تفریحی با نام قمچیان قرار دارد. این منطقه در جوار جویبارها، کوه‌های سر به فلک کشیده، درختان سرسبز و طبیعت تماشایی قرار گرفته و سراسر سبز است.

www.titrebartar.com
منطقه تفریحی قمچیان

 

در منطقه تفریحی قمچیان می توان گونه های گیاهی نظیر قارچ، پیچک و ریواس را به وضوح یافت. همچنین در این منطقه گونه های جانوری مانند خرس، روباه، خرگوش و گرگ زیست می کنند.این منطقه تفریحی با زیبایی های بکر و چشم انداز های منحصر به فرد خود، چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

آبشار گویله

یکی از جاذبه های گردشگری مریوان آبشار گویله بوده که در نزدیکی روستای گویله این شهر واقع شده است. این آبشار در فاصله ۲۰ کیلومتری از مریوان قرار داشته و در میان جنگل های انبوه و سرسبزی واقع شده است.

www.titrebartar.com
آبشار گویله

 

آبشار گویله در مسیر مریوان به سقز و در منطقه مرزی استان کردستان واقع شده است. این آبشار از ارتفاع ۵۰ متری به پایین سرازیر شده و منظره ای زیبا را خلق می کند.

بازارچه مرزی مریوان

بازارچه مرزی مریوان در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان قرار دارد و از مقاصد خرید و جاهای دیدنی مریوان به شمار می‌آید. به دلیل موقعیت مرزی‌ در کنار کردستان عراق و ورود اجناس خارجی با قیمت‌های مناسب، این مجموعه از بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین بازارهای غرب کشور محسوب می‌شود.

www.titrebartar.com
بازارچه مرزی مریوان

 

بازار اورامی‌ها در این مکان، محل فروش اجناس الکترونیک، وسایل خانگی و پوشاک است و در بازارهای دیگر می‌توان صنایع دستی مانند کفش محلی، لباس مردانه و زیورآلات سنتی زنانه خریداری کرد. حتما هنگام خرید در این مناطق مراقب اصل و سالم بودن کالای مورد نظرتان باشید. در سال‌های اخیر بازارها و پاساژهای بسیاری در سطح شهر مریوان ایجاد شده‌اند و برای افرادی که فرصت رفتن به بازارچه‌ی مرزی را ندارند، جایگزین مناسبی هستند.