پنج شنبه, ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۳۳

پیش بینی روند قیمت مسکن در سال جدید

پیش بینی روند قیمت مسکن در سال جدید
یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن در سال جدید نرخ تورم است. بنابراین با میزان تورم اعلامی از سوی دولت قیمت مسکن هم افزایش پیدا می‌کند.

تیتربرتر: سعید لطفی درباره وضعیت بازار مسکن پس از افزایش نرخ ارز و در پاسخ به این سوال که آیا تورم افزایش قیمت دلار در بازار مسکن تخلیه شده اظهار داشت: در سه ماه پایان سال گذشته شاهد تلاطم و نوساناتی در بازار ارز بودیم اما چند روز آخر وقتی نرخ دلار کاهش پیدا کرد جو روانی آرام شد.

وی ادامه داد: اما یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن در سال جدید نرخ تورم است و بنابراین میزان تورم اعلامی از سوی دولت قیمت مسکن هم افزایش پیدا می‌کند. عامل دیگر افزایش قیمت مسکن سفته بازان هستند که برای افزایش قیمت مسکن دست به کار می‌شود و این عوامل از دلایل اصلی اثرگذار در رشد قیمت مسکن خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

تورم مسکن و خودرو در کدام دهک موثرتر است؟

عضو هیات مدیریت اتحادیه مشاوران املاک تهران  تاکید کرد: موضوع مهم دیگر قیمت‌های نهاده‌های ساختمانی هستند. وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود به دنبال آن قیمت نهادهای ساختمانی هم بالا می‌رود و به طور قطع پس از چند ماه پس از اینکه واحد‌های ساختمانی به مرحله عرضه برسند شاهد تاثیر افزایش قیمت نهادهای ساختمانی در قیمت واحدها خواهیم بود. 

تعادل بین عرضه و تقاضا را در مسکن

 حسن محتشم  کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگویی اظهار کرد: تحقق شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» با بهبود شاخص‌های بخش مسکن امکان‌پذیر می‌شود. مسکن به عنوان یک حوزه پیشران که سهم حدود ۳۰ درصد در گردش نقدینگی کشور دارد، اثرگذاری بالایی در اقتصاد و تورم عمومی ایجاد کرده است. اکثر صنایع و تولیدات داخلی و همچنین بخشی از واردات به بخش مسکن وابسته است. بنابراین رونق یا رکود اقتصاد کلان به نوعی به بخش مسکن مربوط می‌شود.

www.titrebartar.com

 

وی افزود: اگر تولید در تمامی سطوح رشد کند می‌توان تورم را مهار کرد. در بخش مسکن نیز همین‌طور است. از طریق افزایش ساخت و ساز، نوسانات بازار ملک قابل کنترل خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این‌که مسکن نقش برجسته‌ای در سبد خانوار دارد، گفت: مسکن برای برخی اقشار و مستاجران بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های خانوار را شامل می‌شود. بنابراین واضح است که سر و سامان دادن به وضعیت بازار مسکن تا حد قابل توجهی به کنترل تورم کمک می‌کند. از طرف دیگر وقتی تولید مسکن بالا رود با توجه به فراگیری این بخش به رونق اقتصاد منجر می‌شود، باعث افزایش اشتغال و نهایتا رشد سطح رفاه عمومی خواهد شد.

محتشم تاکید کرد: دولت باید تعادل بین عرضه و تقاضا را در بخش مسکن ایجاد کند. از حدود ۱۰ سال قبل برآوردهایی صورت گرفت و اعلام شد که لازم است سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که اگر این اقدام انجام می‌شد تا سال ۱۴۰۴ به نقطه سر به سر می‌رسیدیم، اما طی این سال‌ها تولید یک میلیون مسکن محقق نشد؛ لذا با کسری در این بخش مواجهیم که باید جبران شود.

www.titrebartar.com

 

وی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال گفت: این طرح عمدتا در حومه شهرها اجرا می‌شود اما در حال حاضر درون کلان‌شهرها متقاضیان از توانایی کافی برای خرید یا اجاره خانه برخوردار نیستند. دولت باید در این حوزه از توانایی بخش خصوصی برای افزایش تولید و عرضه‌ مسکن در کلان‌شهرها استفاده کند و به تقویت آن بپردازد.