پنج شنبه, ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۱۰

جزئیات صید ماهی در سال گذشته / تحقق ۷۰ درصدی برنامه صید

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان شیلات در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ با صید ۵۲۴ هزار و ۷۷۰ تن ۷۰ درصد از برنامه ها در بخش صید و صیادی محقق شد.


جزئیات صید ماهی در سال گذشته / تحقق ۷۰ درصدی برنامه صید

تيتربرتر، نوسان قیمتی بازار گوشت سبب شده تا اهمیت و نقش آبزیان در تأمین پروتئین مورد نیاز جامعه پررنگ‌تر شود. ماهی نسبت به گوشت مرغ و حتی گوشت قرمز سهم کمتری در سبد خانوار ایرانی دارد. پیش بینی شده با ارزان سازی صنایع غذایی در بخش آبزیان، ماهی نیز یکی از اقلام مهم سفره ایرانیان باشد.

عملکرد ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ کشور در تولید آبزیان نشان می‌دهد؛ خوزستان رتبه نخست و گلستان جایگاه آخر را در صید ماهی دارند.

خوزستان

خوزستان رتبه نخست را در تحقق برنامه‌های پیش بینی شده در حوزه صید و صیادی دارد. این استان با صید ۴۴ هزار تن ماهی در ۹ ماهه نخست سال جلوتر از برنامه صید ۴۳ هزار و ۶۳۰ تن بوده و ۱۰۱ درصد از برنامه‌های پیش بینی شده را محقق کرده است.

سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان در بین شهرهای کشور در جایگاه دوم ایستاده و به ۸۰ درصد از برنامه‌های تعریف شده سال ۱۴۰۱ در ۹ ماهه نخست سال دست یافته است.

ابتدای سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده بود صید ماهی در سیستان و بلوچستان ۲۷۵ هزار و ۴۱ تن باشد که از این عدد ۲۲۰ هزار تن محقق شد. به این ترتیب سیستان و بلوچستان به ۸۰ درصد از برنامه‌های تولیدی خود در حوزه صید ماهی دست یافته است.

بوشهر

بوشهر با صید ۴ هزار و ۱۳۰ تن ماهی در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به ۶۵ درصد از اهداف تعیین شده دست یافته است. پیش بینی شده بود بوشهر در ۹ ماهه نخست سال ۶۳ هزار و ۵۹۹ تن صید ماهی داشته باشد.

هرمزگان

در ادامه هرمزگان که پیش بینی شده بود ۳۳۱ هزار و ۷۱۶ تن صید ماهی داشته باشد به ۶۲ درصد از عدد پیش بینی شده دست یافت و ۲۰۴ هزار و ۲۳۶ تن صید ماهی کشور در این استان انجام شد.

مازندران

بر اساس آمارها در حوزه صید و صیادی، در بین شهرهای شمالی کشور، مازندران پیشتاز بوده و جلوتر از گیلان و گلستان است. مازندران با صید ۹ هزار تن از ۱۸ هزار و ۸۳۱ تن برنامه تعریف شده در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به ۴۸ درصد این اهداف جامه عمل پوشانده است.

گیلان

گیلان با صید ۵ هزار و ۸۸۴ تن توانسته ۴۶ درصد برنامه‌های خود را محقق کند زیرا هدف گذاری صید ۱۲ هزار و ۷۹۳ تن ماهی در این استان بوده است.

گلستان

در ادامه گلستان فقط با صید ۳۵۰ تن ماهی در بین شهرهای فعال در حوزه آبزیان رتبه هفتم را دارد. پیش بینی برای صید ماهی در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۸۹۱ تن بوده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان شیلات کشور در مجموع با صید ۵۲۴ هزار و ۷۷۰ تن از ۷۴۶ هزار و ۵۰۱ تن ۷۰ درصد از برنامه‌ها در این بخش (صید و صیادی) در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ محقق شده است.