چهارشنبه, ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۲۰

مکرون: حاضرم عدم محبوبیت را در میان مردم به جان بخرم اما...

تسنیم : درحالیکه شورای قانون اساسی فرانسه همچنان لازم است تا نظر آخر خود را در مورد طرح اصلاح نظام بازنشستگی بدهد ماکرون به شبکه «ت‌اف۱» و «فرانس۲» گفت که تغییرات باید تا پایان سال میلادی به اجرا در بیاید.

مکرون: حاضرم عدم محبوبیت را در میان مردم  به جان بخرم اما...

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر اجرای طرح اصلاح نظام بازنشستگی گفت که حاضر است عدم محبوبیت را در میان عموم به جان بخرد.

وی اضافه کرد: هر چه بیشتر منتظر بمانیم، وضع بدتر می‌شود. این اصلاح ضروری است، این من را خوشحال نمی‌کند. ترجیح می‌دادم این کار انجام نشود.

ماکرون که طبق قانون اساسی نمی‌تواند برای سومین دوره متوالی رئیس جمهوری فرانسه شود، بیان کرد که حاضر است برای اصلاح سرزنش شود و مورد انتقاد قرار گیرد.

رئیس جمهور فرانسه مدعی شد: اگر قرار باشد بین نظرسنجی عمومی در کوتاه مدت و منافع عمومی کشور یکی را انتخاب کنم، منافع عمومی کشور را بر می‌گزینم.

وی با اعتراف نسبت به اینکه موفق به ترغیب کشور برای انجام این اصلاح نشده، اضافه کرد: اگر لازم باشد امروز عدم محبوبیت را بپذیرم، آن را خواهم پذیرفت.

یک نظرسنجی در روز یکشنبه نشان داد که محبوبیت شخصی ماکرون در میان عموم 28 درصد است که کمترین میزان از زمان جنبش اعتراضی ضد دولتی جلیقه زردها در سال 2019-2018 است.

روز سه‌شنبه درگیری خشونت آمیزی بین معترضان و نیروهای امنیتی در مرکز پاریس اتفاق افتاد. این مساله طی روزهای گذشته تکرار شده که صدها نفر دستگیر شدند و پلیس از تاکتیک‌های خشونت آمیز برای سرکوب معترضان استفاده کرده است.

شب گذشته 46 نفر در آخرین درگیری‌ها میان پلیس و معترضان در میدان جمهوری در پاریس دستگیر شدند در حالیکه در شهرهای دیگر از جمله رن و نانت نیز پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن جمعیت اعتراض کنندگان استفاده کرد.

معترضان فرانسوی از تصمیم رئیس جمهور این کشور مبنی بر افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال بدون رأی گیری در مجلس ملی عصبانی هستند.

طرح بازنشستگی ماکرون در یک ماه گذشته چند نوبت در مجلس ملی ارائه شد، اما آرای کافی را بدست نیاورد و دو روز پیش، رئیس جمهور فرانسه از نخست وزیر خواست تا برای اجرایی کردن این طرح جنجالی از اختیارات ویژه استفاده کند که براساس آن دولت بدون مصوبه مجلس می‌تواند طرح خود را به قانون تبدیل کند.