دوشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۱۵

مخالفت شدید آمریکا با اجرای آتش‌بس در اوکراین

ايسنا : جان کربی مدعی شد که متوقف شدن درگیری‌ها در اوکراین به معنی "پذیرش فتح اراضی اوکراین توسط روسیه" است.

مخالفت شدید آمریکا با اجرای آتش‌بس در اوکراین

 راشاتودی گزارش داد، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با "غیرقابل قبول‌" دانستن هر گونه ابتکار عمل صلح در وضعیت فعلی در اوکراین، با اجرای آتش‌بس میان روسیه و اوکراین شدیدا مخالفت کرد.

راه‌ حل چین برای حل بحران اوکراین

این مقام ارشد کاخ سفید در مصاحبه‌ای در روز یکشنبه با شبکه فاکس نیوز همچنین به موضوع سفر آتی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین به مسکو به منظور دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روسیه‌ای وی اشاره کرد. کربی مدعی شد واشنگتن هر ابتکار عمل صلحی که از نشست آنها حاصل شود را رد خواهد کرد.

او اضافه کرد: "قبلا هم گفته‌ایم و امروز هم مجددا می‌گوییم. اگر از این نشست نوعی درخواست آتش‌بس مطرح شود،  چنین چیزی غیرقابل قبول خواهد بود چون تمام کاری که این طرح انجام خواهد داد پذیرش فتوحاتی که روسیه تا به امروز کسب کرده، است."

جزئیات توافق امنیتی ایران و بغداد اعلام شد

این مقام آمریکایی با گفتن اینکه مسکو  و پکن اخیرا "همکاری و روابط خود را افزایش داده‌اند" ادعا کرد، دو کشور برای تضعیف به اصطلاح "قواعد بازی در سطح جهانی و بازنویسی آن" به هم ملحق شده‌اند.

وی افزود: روسیه و چین "دو کشوری هستند که علیه این نظم قانون محوری بین‌المللی که آمریکا و بسیاری از متحدان و شرکای ما از پایان جنگ جهانی دوم تا کنون ایجاد کرده‌اند شوریده‌اند."

اخیرا چین از یک نقشه راه 12 بندی برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین که تا به حال بیش از یک سال ادامه یافته، رونمایی کرد.

چین موضعی بی طرف را در قبال درگیری‌ها در اوکراین اتخاذ کرده و مکررا از هر دو طرف خواسته موضعی بی طرف را  نسبت به این درگیری‌ها خویشتنداری نشان داده و برای یافتن یک راه حل برای درگیری به دیپماسی پایبند باشند.

هر چند نقشه راه منتشر شده از سوی چین مورد استقبال روسیه قرار گرفت، اما با واکنش سرد کشورهای غربی روبرو شد. این کشورها چین را متهم به جانبداری از مسکو کردند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا علنا انگیزه‌های پکن را از انتشار این  نقشه راه مورد پرسش قرار دادن و از بابت واکنش مسکو به آن نیز اظهار سوظن کرد.