یکشنبه, ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۵۰

دمای اصفهان تا ۱۲ درجه کاهش می‌یابد/آغاز بارش رگباری در غرب استان

اصفهان- رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان از کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دمای هوای استان از روز سه‌شنبه تا پایان هفته و احتمال تنش دمایی برای محصولات کشاورزی خبرداد.


دمای اصفهان تا ۱۲ درجه کاهش می‌یابد/آغاز بارش رگباری در غرب استان

لیلا امینی اظهار داشت: امروز بعد از ظهر با گذر موج ناپایداری از روی استان، افزایش ابر در اکثر مناطق و آغاز بارش‌های رگباری پراکنده را در نیمه غرب استان اصفهان انتظار داریم.

وی با اشاره به اینکه فردا دوشنبه بارش‌های رگباری پراکنده نیمه غرب و شمال غرب اصفهان را فرا می‌گیرد، افزود: روز سه شنبه یکم فروردین ماه با ورود سامانه ناپایدار و پرقدرت در اکثر مناطق استان آسمانی ابری، مه آلودی هوا و بارش‌های رگباری پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه در مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ و رگبار توأم با رعد و برق دور از انتظار نیست، خاطرنشان کرد: بارش برف در مناطق مرتفع و کوهستانی و وقوع توفان لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک در نیمه شرق و شمال شرق استان محتمل است.

امینی با بیان اینکه کاهش دید در محورهای مواصلاتی شرق استان بر اثر توفان لحظه‌ای و گردوخاک دور از انتظار نیست، اظهار داشت: از ظهر سه‌شنبه یکم فروردین تا صبح پنجشنبه سوم فروردین ماه دمای هوای استان بین هشت تا ۱۲ درجه سلسیوس کاهش می‌یابد که احتمال تنش دمایی برای محصولات کشاورزی محتمل است.

وی اضافه کرد: شدت بارش‌ها روز سه‌شنبه در نیمه غربی و روز چهارشنبه در مناطق شمالی استان پیش‌بینی می‌شود که با توجه به رگباری بودن بارش‌ها آب‌گرفتگی معابر عمومی و اختلال در تردد جاده‌ای دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بارش رگبار بهاری و وزش باد شدید را در کلان‌شهر اصفهان نیز طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انتظار داریم.

امینی با بیان اینکه دمای ۲۴ ساعت آینده استان اصفهان تغییر محسوسی ندارد، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۵ درجه سلسیوس بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به هفت درجه سلسیوس بالای صفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: بوئین میاندشت با دمای سه درجه سلسیوس زیر صفر و بادرود از توابع شهرستان نطنز با ۲۸ درجه سلسیوس بالای صفر به ترتیب سردترین و گرم‌ترین نقاط استان طی ۲۴ ساعت پیش‌رو خواهند بود.

هواشناسی اصفهان ۲ هشدار سطح نارنجی صادر کرد

تيتربرتر، اداره کل هواشناسی استان اصفهان نسبت به ناپایداری‌های جوی سه روز اول نوروز ۱۴۰۲، دو هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

هشدار سطح نارنجی هواشناسی زمانی صادر می‌شود که احتمال خسارت زا بودن پدیده‌ای جوی وجود دارد و لازم است برای جلوگیری و کاهش خسارات احتمالی تمهیداتی در نظر گرفته شود.

هواشناسی اصفهان در اطلاعیه اول نسبت به تشدید گرادیان فشاری و وزش باد شدید و وقوع طوفان لحظه‌ای و خیزش گردوخاک در نیمه شرق و جنوب استان طی روز سه‌شنبه یکم فروردین ماه هشدار داده است.

در این اطلاعیه آمده است: وزش باد و طوفان لحظه‌ای طی روز سه‌شنبه شهرستان‌های نائین، ورزنه، اردستان، خوروبیابانک، شهرضا، سمیرم، هرند، کوهپایه و جرقویه در بر خواهد گرفت که احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت، کاهش شعاع دید، آسیب به زیر ساخت شهری و روستایی و اختلال در محورهای مواصلاتی در نیمه شرق و جنوب استان وجود دارد.

هواشناسی بر مدیریت تردد در محورهای مواصلاتی مناطق یاد شده تاکید و توصیه کرده که لازم است نسبت به استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی تمهیداتی اتخاذ شود.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان همچنین با صدور هشدار سطح نارنجی دیگری از تشدید فعالیت سامانه بارشی از روز سه شنبه یکم فروردین تا پنج شنبه سوم فروردین ماه خبرداد.‌

براساس این اطلاعیه سامانه بارشی روز سه‌شنبه مناطق غرب و شمال غرب استان از جمله شهرستان‌های کاشان، خوانسار، گلپایگان، سمیرم و فریدون شهر را فرا می‌گیرد.
فعالیت این سامانه طی روز چهارشنبه دوم فروردین ماه نیمه شمالی و مناطق شرقی استان از جمله خوانسار، گلپایگان، میمه، کاشان، نطنز، اردستان، خوروبیابانک، نائین را در بر خواهد گرفت.

بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و وقوع تگرگ و در مناطق سردسیر بارش برف و تنش دمایی پیش بینی شده است.‌

بر اساس این اطلاعیه احتمال آب گرفتگی معابر عمومی، ایجاد روان آب و سیلاب‌های محلی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های محلی و مسیل‌ها، کاهش دید، اختلال در تردد در محورهای مواصلاتی استان در نیمه شمال و غرب استان وجود دارد.

هواشناسی استان بر لزوم پاک سازی کانال، جوی، آبراهه، مسیل و رودخانه‌ها در سطح شهرها و رودخانه‌های منتهی به شهر بویژه در گلوگاه‌هایی مانند دهانه پل‌ها و کالورت ها تاکید و بر خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی نیروهای امدادی، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه توصیه کرده است.