یکشنبه, ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۳۰

حال خوب روایتگر زندگی روزمره آدم های عادی است

تهیه کننده مستند حال خوب گفت: همه ما در شرایطی که با فشارهای اقتصادی و مشکلات معیشتی مواجه هستیم سعی می‌کنیم که حال خوب را به یکدیگر بدهیم.


«حال خوب» روایتگر زندگی روزمره آدم های عادی است

تيتربرتر؛ مستند حال خوب که قرار است در ایام ماه مبارک رمضان در شبکه‌های سیما پخش شود؛ روایت‌گر داستان زندگی انسان‌هایی است که علی‌رغم مشکلاتی با آن مواجه‌اند؛ با حال خوب زندگی می‌کنند.

به بهانه اتمام تولید این مستند با سرکار خانم زهره نجف زاده تهیه‌کننده و رضا اکبری یکی از دو کارگردان این مستند به گفت‌وگو نشستیم. کارگردان دیگر این مجموعه مستند میثم غلامی است.

نجف زاده تهیه کننده این مستند در ابتدای این نشست در خصوص چگونگی شکل‌گیری ایده این اثر گفت: ما در دنیای اطراف خود، در خانواده‌های متوسط یا حتی در روستاها افرادی را می‌بینیم که شاید وضعیت اقتصادی چندان مناسبی هم ندارند اما آنقدر توانستند حال دل خود را خوب کنند که با دیدن زندگی آن‌ها زندگی و حال خوب آنها درک می‌شود. ایده اولیه این بود که ما بتوانیم مجموعه مستندی را از این افراد تولید کنیم که تنها روایتی کوتاه از زندگی آنان باشد.

اینکه فرم مستند را انتخاب کردیم به این علت بوده است که مستند بیشترین ظرفیت را برای ارائه فضایی ملموس به مخاطب دارد؛ ما در این کار تنها انعکاسی از زندگی این افراد را به مخاطب خود نشان می‌دهیم.

وی با بیان اینکه سوژه‌های مستند حال خوب از همه اقشار هستند گفت: شخصیت‌های مستند، معلم، ماهیگیر، حتی فرد خانه دار و یا مدیری ایرانی است که در عرصه بین المللی فعالیت دارد. ایده اولیه ما تکثیر این حال خوب بود. تلاش ما این بود که هر فردی در هر شرایط و جایگاهی بتواند حال خوب داشته باشد. همه ما در شرایطی که با فشارهای اقتصادی و مشکلات معیشتی مواجه هستیم سعی می‌کنیم که این حال خوب را به یکدیگر بدهیم.

ایده اولیه تکثیر حال خوب بود. تلاش این بود که هر فردی در هر شرایط و جایگاهی بتواند حال خوب داشته باشد

نجف زاده با تاکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های رسانه‌ها این است که بتواند انرژی مثبت را میان مردم تزریق کند؛ گفت: در جامعه هستند افراد زیادی که توانستند در حالی که مثل ما زندگی می‌کنند حال دلشان را خوب نگه دارند. فرهنگ ایرانی و سبک زندگی ما ریشه دار و قوی است و تنها لازم است که به همدیگر این شکوفایی درونی را یادآوری کنیم.

اکبری در پاسخ به این سوال که چرا مستند را قاب مناسبی برای انتقال این محتوا انتخاب کردید گفت: نشان دادن سوژه‌ها در قالب و مدیوم دیگر چندان جوابگو نیست؛ زیرا فرم‌های داستانی و سینمایی حس مصنوعی بودن دارد و بازیگران نیاز به بازی دارند اما مستند به دلیل اینکه یک روایت واقعی را بیان می‌کند و بازیگری در آن نقش ایفا نمی‌کند باعث می‌شود مستند قاب بهتری باشد.

«حال خوب» روایتگر زندگی روزمره آدم های عادی است

وی در خصوص انتخاب سوژه‌های این مستند گفت: انتخاب سوژه‌ها برای ما مشکل بود؛ زیرا در شرایط جامعه و وضعیت اقتصادی و مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند پیدا کردن چنین اشخاصی که حال دلشان خوب باشد سخت است. ما با پرس و جوی زیاد و تجربیاتی که دیگر دوستان داشتند توانستیم این افراد را پیدا کنیم و به ده نفر رسیدیم تا در نهایت به سوژه‌های این ۱۰ قسمت مستند دست پیدا کنیم.

ویژگی مشترک تمام سوژه‌ها این است که علی‌رغم سن یا مشاغل گوناگون به لحاظ روحی به یک پختگی و آرامشی رسیدند

اکبری در خصوص ویژگی مشترک تمام سوژه‌ها گفت: ویژگی مشترک تمام سوژه‌ها این است که آن‌ها علی‌رغم سن‌های متفاوت و یا مشاغل گوناگون به لحاظ روحی به یک پختگی و آرامشی رسیدند و به این روحیه و باور و اعتقاد دارند که این دنیا ارزش زیادی ندارد که به خاطر آن زندگی خود را تباه کنند. یکی از سوژه‌ها کفاش است. سوژه‌ها بسیار معمولی و عادی هستند افرادی که موقعیت چند آن متمایز از دیگر افراد ندارند و با مشکلات زیر خاص خود هم مواجه اند اما حال خوبی دارند.

محوریت مستند، ایرانی بودن سوژه‌ها و سادگی روایت است

نجف‌زاده با بیان اینکه اگر یک نفر در جمعی بخندد این شادی و نشاط به دیگران هم منتقل می‌شود گفت: حال خوب هم مانند همین و قابل سرایت است. بعد از ساخت این مستند ما توانستیم به ۹۰ درصد اهداف خود دست پیدا کنیم و آنچه را که در ذهن داشتیم در تولید مستند اجرایی کنیم. من به دنبال یک سادگی روایت و نزدیک با ذائقه مخاطب بودم. ما نمی‌خواستیم یک محتوای پیچیده به مخاطب ارائه دهیم. ما در ۱۰ قسمت از ۶ استان کشور ۱۰ نفر را معرفی کردیم که محوریت آنها ایرانی بودن آنهاست.

تهیه کننده مجموعه مستند حال خوب گفت: محوریت مستند، ایرانی بودن سوژه‌ها و سادگی روایت است به گونه‌ای که وقتی مستند را می‌بینیم خیلی واضح می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد.

اکبری کارگردان مستند هم با بیان اینکه مشابه این مستند بیش از این ساخته نشده بود گفت: البته در بسیاری از تولیدات رسانه‌ای، زندگی انسان‌های معمولی به نمایش در آمده است و ما هم از زندگی ساده همین افراد این ایده را گرفتیم تا حال خوب آنان را روایت کنیم. تقریباً با آنچه که می‌خواستیم رسیدیم و چیزی را که مد نظرمان بود، به نمایش در آوردید.

«حال خوب» روایتگر زندگی روزمره آدم های عادی است

نجف‌زاده با بیان اینکه سوژه‌های مستند حال خوب می‌تواند الگویی برای نشان دادن چگونگی داشتن حال خوب باشد گفت: همه این سوژه‌ها در همین جامعه و با همین مشکلات روزمره، خیابان‌های پر ترافیک و پر دغدغه زندگی می‌کنند و توانستند حال خوبی هم داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که با چه مشکلاتی برای تولید این مستند مواجه بودید گفت: با همکاری مرکز رسانه‌ای نهضت با مشکل خاصی مواجه نشدیم یک برنامه ریزی زمانی پیش از شروع کار داشتیم و تنها مسئله ما پیدا کردن سوژه بود که اگر مجموعه مستند حال خوب با انتشار مناسب و با استقبال خوب همراه شود مردم سوژه‌های خود را به ما معرفی خواهند کرد و دیگر مشکل پیدا کردن سوژه هم نخواهیم داشت. اگر موضوع پیدا کردن سوژه را به عنوان یک مشکل و چالش در ساخت مستند حال خوب در نظر بگیریم ساخت حال خوب به نظر من چالش دیگری نداشت.

سوژه‌های مستند حال خوب می‌تواند الگویی برای نشان دادن چگونگی داشتن حال خوب باشد

پیدا کردن سوژه به نظر کارگردان این اثر هم تنها چالش این مستند بود.

وی با بیان اینکه چهار سوژه از مستند حال خوب را از استان گیلان پیدا کردیم گفت: ۳ سوژه را آقای غلامی از استان لرستان پیدا کردند و خودشان آن قسمت‌ها را ساختند. همه سوژه‌ها را به کمک افرادی که می‌شناختیم و با معرفی آشنایان پیدا کردیم؛ دغدغه شخصی من در حین کار نشان دادن موفق این حال خوب بود.

نجف‌زاده با بیان اینکه تولید این مستند از اواخر تابستان تا اوایل زمستان امسال به طول انجامید گفت: ساخت مستند سه ماه به طول انجامید. به دلیل کوتاه بودن هر یک از قسمت‌ها امیدواریم به عنوان میان برنامه در همه شبکه‌های سیما در ایام ماه مبارک رمضان منتشر شود هدف ما پخش و انتشار حداکثری قسمت‌های مستند است.

سوژه‌ها سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته بودند

تهیه کننده این مستند با اشاره به اینکه سوژه‌ها از چنان شخصیتی برخوردار بودند که با نشان دادن زندگی روزمره آنها توانستیم حال خوب آنان را ضبط کنیم؛ گفت: ما به صمیمانه‌ترین حالتِ ممکن با آنان صحبت کردیم؛ وقتی با سوژه نزدیک باشیم، سوژه آن‌قدر پتانسیل دارد و آن‌قدر این فرد به پختگی رسیده است که از حواشی روزمره بیرون آمده و توانسته است که به وضعی برسد که وقتی در کنار هستیم با معاشرت حال خوب او را درک می‌کنیم.

«حال خوب» روایتگر زندگی روزمره آدم های عادی است

کارگردان این مستند هم در این زمینه خاطر نشان کرد: سوژه‌ها مشکلات اقتصادی زیادی را طی کرده بودند. یکی از سوژه‌ها که در شهر آباده ساکن است؛ در جبهه هم ترکش خورده و جانباز بود. با این حال یک زندگی آرام و خوبی داشت. یکی از سوژه‌ها در تهران و کفاش است و یک بار به صورت کامل ورشکسته شده بود. همه سوژه‌ها سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته بودند و این‌گونه نبوده است که زندگی خوب و خوشی داشته باشد.

سید هادی هورانی از عوامل مجموعه رسانه نهضت هم در این نشست با بیان اینکه هدف ما در مجموعه نهضت نشر خوبی‌ها است گفت: به دلیل مشکلات و دغدغه‌های مردم در جامعه این طور به نظر می‌رسد که دیگر حال خوب بین مردم نیست در حالی که اگر ما این تصاویر و حال خوب را ثبت و منتشر کنیم حقیقت حال خوب را به همه نشان دادیم. امیدوارم با تولید این مستند بتوانیم این مفهوم را انتقال بدهیم؛ حقیقتاً نشان دادن حال خوب مثل خنده می‌ماند و قابل سرایت است.

این مستند در ۱۰ قسمت پنج تا شش دقیقه‌ای شرح حال و روایتگر زندگی ساده افرادی است که علی‌رغم مشکلات روزمره حال خوشی را برای خود و اطرافیان دارند.