چهارشنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۱۲

میوه به میوه ای سرشار از ویتامین

میوه «به» میوه ای سرشار از ویتامین
میوه به معروف است به سیب طلایی که برای درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می شود.

تیتربرتر: اگر به دنبال یک میوه با طعمی متفاوت و سرشار از ویتامین های مختلف هستید ما «میوه به» را به شما پیشنهاد میکنیم. به، یک میوه غیر عادی است که ارتباط بسیار نزدیکی به سیب و گلابی دارد. نام علمی آن Cydonia oblonga می باشد و تنها عضو از خانواده Cydonia محسوب می شود. درخت به نسبتا کوچک است، این در حالیست که میوه ارزشمند آن معمولا رنگ زرد مایل به طلایی دارد و در برخی از موارد به شکل گلابی است. ارزش این میوه به عنوان یک ماده غذایی به زمان های بسیار قبل باز می گردد.

به بومی نواحی اوراسیایی همچون ازبکستان، ارمنستان، ترکیه، مجارستان، مقدونیه و نواحی نزدیک به این هاست. از لحاظ تاریخی این میوه بیشتر از آنچه که افراد انتظار دارند نقش داشته است.

www.titrebartar.com

 

ارزش غذایی به

یکی دیگر از دلایلی که مصرف میوه به توسط پزشکان توصیه می‌شود، ارزش غذایی خوب این میو‌ه نسبت به دیگر میوه‌هاست. به سرشار از آنتی‌اکسیدان، مواد مغذی، ویتامین‌ها، فیبر، مواد معدنی و... است. ارزش غذایی و مواد گفته شده در هر 100 گرم از این میو‌ه، به میزان زیر وجود دارند:

  • 84 گرم آب
  • 0.4 گرم پروتئین
  • 0.1 گرم چربی
  • 15.3 گرم کربوهیدرات
  • 2 گرم فیبر
  • 11 میلی‌گرم کلسیم
  • 0.7 میلی‌گرم آهن
  • 8 میلی‌گرم منیزیم
  • 197 میلی‌گرم پتاسیم
  • 57 کیلو کالری انرژی

خواص میوه به

خواص میوه به، بسیار زیاد هستند. این میو‌ه هم برای زنان و هم برای مردان مفید است و با مصرف آن می‌توان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات را برطرف کرد. ویژگی مهم این میو‌ه پرخاصیت بودن همه قسمت‌های آن است. برخلاف بسیاری از میوه‌ها حتی دانه‌های به هم خاصیت دارند و با تهیه دمنوش آن‌ها می‌توان عوارض سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی مانند گلودرد و سرفه را تا حد زیادی کاهش داد.

خاصیت این میوه برای سلامتی

به خاصیت‌های بی‌شماری برای سلامتی جسم و بدن دارد. یکی از موادی که در این میو‌ه، به مقدار زیاد یافت می‌شود آنتی‌اکسیدان است. این ماده مانع بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، عفونت و... است.

بیشتر بخوانید:

انبه پادشاه میوه ها؛خواص فوق العاده میوه انبه

آنتی‌اکسیدان موجود در میوه به همچنین از ابتلا به بیماری‌هایی مانند مشکلات قلب و عروق جلوگیری کرده و مانع ابتلای افراد به انواع مختلف سرطان می‌شود. میوه به همچنین برای سلامت معده و هضم راحت غذا هم بسیار پرفایده است.

خواص به برای سلامت پوست و مو

یکی از معروف‌ترین خواص به اما تاثیر آن در زیبایی است. مصرف این میو‌ه از زمان‌های دور به مادران باردار برای زیبا شدن جنین توصیه می‌شد. این میو‌ه همچنین برای سلامت مو هم بسیار تاثیرگذار است. مصرف منظم این میوه به درخشندگی مو و سلامت آن‌ها کمک می‌کند، این میوه را برای سلامت پوست و مو می‌توان به صورت ماسک، کرم و... استفاده کرد. مصرف کرم‌های حاوی این میوه آکنه و لک‌های پوستی را برطرف می‌کند و از خشکی پوست هم جلوگیری می‌کند. 

به دانه، بهترین التیام برای بواسیر!

دانه «به» از بهترین درمان‌ها برای التهاب‌های دستگاه گوارش و مخاط‌ ها، سرفه‌های خشک، سینه درد، تب و گرفتگی صدا به حساب می‌آید اما باید از جویدن و بلعیدن آن بپرهیزید زیرا این دانه حاوی یک ماده سمی و مضر است، بنابراین چند عدد «به‌ دانه» را مدتی در دهان نگه دارید و بمکید تا لعاب آن خارج شود، سپس آنها را بیرون بریزید. همچنین می‌توانید چند عدد «به‌ دانه» را در آب داغ خیس کنید و لعاب آن را بخورید. لعاب دانه «به» برای ترمیم زخم‌ها و سوختگی پوست در اثر آتش یا آفتاب بسیار مفید است. برای التیام بواسیر نیز می‌توانید لعاب «به دانه» را روی موضع مورد نظر بمالید.

www.titrebartar.com

 

خواص به برای لاغری

پزشکان تغذیه معتقدند که میوه به به دلیل برخورداری از فیبر بالا و کالری کم، می‌ تواند به عنوان یک میوه مناسب برای کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد.کلسترول‌های مفید موجود در این میوه می‌ تواند با کلسترول مضر خون جایگزین شود. فواید به؛ در جلوگیری از افزایش وزن باعث شده است تا در رژیم غذایی افرادی که قصد لاغر شدن دارند، میوه به به عنوان یک گزینه مناسب پیشنهاد شود.

خاصیت ضد التهابی به

همان طور که عنوان کردیم، میوه به دارای مقادیر بالایی ویتامین ث است. تقریبا همه ما می‌دانیم که وجود این ویتامین در برنامه غذایی ما ضروری است و می‌ تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی شود. همین امر سبب می‌شود تا مصرف به، بتواند در درمان التهابات کمک کند.

خواص به؛ در درمان التهاب امروزه در مقالات معتبر علمی مورد تحلیل قرار گرفته است. وجود مقادیر بالای ویتامین ث به خصوص در مورد میوه‌ های رسیده‌تر گزارش شده است. خواص ضد باکتریایی این میوه برای جلوگیری از رشد و گسترش باکتری‌های مضر نیز ضروری است و در درمان بیماری‌هایی مثل E.Coli و S. aureus موثر شناخته شده است.

خواص به در بهبود عملکرد گوارشی

در حالی که قرن‌ هاست از به در طب سنتی ایرانی برای حل مشکلات گوارشی استفاده می‌شود، مطالعات اخیر توانسته است خواص مهمی این گیاه را در این زمینه تأیید کند. در واقع، ثابت شده است که به در محافظت از بافت روده ما در برابر چندین اختلال گوارشی مانند بیماری‌های التهابی روده و کولیت اولسروز موثر است.