چهارشنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۱۰

طرح ملی کشت دیمزار و جلوگیری از مهاجرت کشاورز از روستا به شهر

معاونت هماهنگی ستاد اجرای فرمان امام گفت: کشاورزان فعال در بخش دیمزارها وضعیت مالی خوبی نداشتند برای جلوگیری از مهاجرت، کمک شد تا فعالیت های دیمزارها در طرح ملی کشت دیمزارها احیا شود.


طرح ملی کشت دیمزار و جلوگیری از مهاجرت کشاورز از روستا به شهر

تيتربرتر، نشست خبری اقدامات انجام شده در حوزه کشت دیم در کشور برگزار شد. سیدمصطفی سیدهاشمی، معاونت هماهنگی ستاد اجرا فرمان امام درباره طرح ملی کشت دیمزارها گفت: جهش تولید در دیمزارها از ۳ سال قبل آغاز شده است. طرح از سوی وزات جهاد کشاورزی تنظیم و برای رهبری ارسال شد.

وی افزود: برنامه این است که ۶ میلیون هکتار اراضی کشور در مدت ۵ سال زیر کشت دیم برود.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح در ۲۱ استان اجرا شده و با کمک بانک ملی تسهیلات ۴ درصدی برای خرید ادوات مورد نیاز به کشاورزان اعطا شده است.

سیدهاشمی با بیان اینکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت دیم قرار گرفته است، گفت: در طرح ۳۷۸ هزار و ۹۰۲ کشاورز مشارکت دارند و به ازای هر هکتار باید یک تن محصول برداشت شود. البته پیش بینی شده امسال این عدد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

معاونت هماهنگی ستاد اجرای فرمان امام ادامه داد: اگر این طرح فقط در ۲۱ استان اجرا شده به این دلیل بوده که برای باقی استان‌ها مانند تهران و البرز اراضی دیم تعریف نشده یا اراضی کم بوده و صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاری ندارد.

سیدهاشمی درباره فلسفه طرح عنوان کرد: کشاورزان فعال در بخش دیمزارها وضعیت مالی خوبی نداشتند برای جلوگیری از مهاجرت، کمک شد تا فعالیت‌های دیمزارها احیا شود. علاوه بر این به کشاورز کمک شد تا محصولات خود را بیمه کند و بار مالی خسارت‌ها کمتر شود.