یکشنبه, ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۵۰

نخستین سرمایه گذاری خارجی در پالایشگاه اصفهان کلید خورد

اصفهان- مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: امروز نخستین سرمایه گذاری خارجی در شرکت پالایش نفت اصفهان به ارزش ۱۱۵ میلیون یورو کلید خورد.‌


نخستین سرمایه گذاری خارجی در پالایشگاه  اصفهان کلید خورد

تيتربرتر، محسن قدیری ظهر یکشنبه در مجمع عمومی فوق العاده هلدینگ پتروپالایش اصفهان اظهار داشت: یکی از پروژه‌های مهم اجرای طرح RHU واحد گوگرد زدایی از ته مانده برج‌های خلاء بود که هشت بسته اجرایی داشت و این‌ها گلوگاه پروژه بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ گره‌های این پروژه برطرف شد و امروز اولین قرارداد سرمایه گذاری خارجی با ارزش ۱۱۵ میلیون یورو امضا شد که توسط بانک آلمانی سرمایه گذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت لهستان و مالزی بر اساس سرمایه گذاری خارجی پیشرفت کردند و ما در شرکت پالایش نفت مبنا را بر سرمایه گذاری خارجی قرار دادیم.

قدیری با بیان اینکه طبق دستور مقام معظم رهبری باید از خام فروشی جلوگیری و به سمت پتروپالایش حرکت کنیم، ابراز داشت: با اقدامی که در پروژه‌های زیر مجموعه این شرکت شده هدف گذاری ما این است که تا سال ۱۴۰۵ خام فروشی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان هاب پروپیلن ایران خواهد شد، افزود: پالایشگاه اصفهان بیش از ۶۰۰ هزار تن پروپیلن تولید و انواع محصولات مختلف را به پروپیلن تبدیل خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت استان اصفهان با بیان اینکه در ۶ ماه اول امسال سود خالص هلدینگ ۳۷۵ درصد رشد داشت، خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی را در هلدینگ پتروپالایش شاهد بودیم و رتبه اول سوددهی بین شرکت‌های پالایشگاهی شدیم.

قدیری با بیان اینکه اگر ارزش دلار ۱۰ برابر شده سهام هلدینگ پتروپالایش طی امسال ۲۰ برابر رشد داشته است، ادامه داد: مجلس امسال قانونی را تصویب کرد که طبق ماده یک این قانون پنج درصد خوراک به شرکت‌های پالایشگاهی ۴۰ درصد از سود خالص را به پروژه‌ها اختصاص دهند و امسال ۷۰ درصد سود به دلیل همین پنج درصد تخفیف خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه ابر پروژه پالایشگاه اصفهان شهریور ماه راه اندازی شد، اضافه کرد: این در حالی بود که راه‌اندازی این پروژه دستکم دو سال زمان نیاز داشت با وجود این با راه‌اندازی این ابر پروژه ۱.۵ همت (هزار میلیارد تومان) هزینه‌ها کاهش یافت و پالایشگاه ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل این پروژه به سوددهی خواهد رسید

قدیری با اشاره به اینکه اتحادیه اروپایی تا سال ۲۰۳۰ سبد سوخت را تغییر خواهد داد به سمت خودروهای lng و هیبرید حرکت می‌کند، گفت: پیش بینی شده که تا سال ۲۰۳۵ این خودروها به ایران منتقل خواهد شد و ما باید در این مسیر حرکت کنیم که لازمه آن ایجاد تغییر و تحولاتی در شرکت پالایش نفت اصفهان است.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی پارک گوگردی، ابراز داشت: گوگرد یک محصول ضرر ده است و روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن گوگرد داریم که با همکاری شرکت دانش بنیان ملاصدرا و سرمایه گذاری یک هزار میلیاردی پارک گوگردی راه انداری خواهد شد که از محل پارک گوگردی بیش از ۸۰ میلیون دلار سود تقدیم سهام داران خواهیم کرد.‌

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان اضافه کرد: نیروگاه خورشیدی این مجموعه تا سال ۱۴۰۵ با همکاری یک شرکت آلمانی ایجاد خواهد که ۲۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و تا یکهزار مگاوات توسعه خواهد یافت‌.

همچنین احمد رضا عظیمی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پالایش نفت و سخنگوی هلدینگ پتروپالایش اصفهان در نشست این مجمع با بیان اینکه پتروپالایش اصفهان تأمین کننده ۲۵ درصد فرآورده‌های سوختی کشور است، اظهار داشت: این شرکت سوخت ۱۷ استان کشور را تأمین می‌کند و با تولید ۳۵ فرآورده نفتی در کشور جایگاه اول را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب که باید به نیروی انسانی را ارتقا داد طی یکسال و نیم اخیر اتفاقات خوبی در هلدینگ پتروپالایش اصفهان شاهد بودیم و بالغ بر یک هزار و ۹۳۰ نفر نیرو تبدیل وضعیت و ۹۵۰ هزار نفر تبدیل مدرک شدند.

عظیمی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ پروژه در پالایشگاه اصفهان در حال اجرا است، افزود: با سودآوری پالایشگاه رتبه اول بین شرکت‌های پالایشی بورسی کشور را کسب کردیم و به عدد ۲۸ هزار میلیارد تومان سود طی ۹ ماهه دست یافتیم و ۳۵۰ درصد رشد را شاهد هستیم.‌

تيتربرتر، سرمایه هلدینگ پتروپالایش اصفهان با افزایش ۲۷ درصدی از ۱۹۰ هزار میلیارد ریال به ۲۲۷ هزار میلیارد ریال افزایش یافت و این شرکت در ۶ ماهه اول امسال ۲۱ هزار میلیارد تومان سودآوری داشته است.‌