یکشنبه, ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۴۰

سینمادرکدام استانها بیشترین و کمترین فروش رادارد؟/بلیت ارزان است!

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه «سینماشهر» در نشستی به تشریح وضعیت فعالیت سینماهای کشور طی دو سال گذشته پرداخت.


سینمادرکدام استانها بیشترین و کمترین فروش رادارد؟/بلیت ارزان است!

تيتربرتر، نشست خبری مدیرعامل موسسه «سینما شهر» به منظور ارایه گزارش سالانه این موسسه صبح امروز یکشنبه ۱۴ اسفند ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست هاشم میرزاخانی مدیرعامل این موسسه بیان کرد: بعد از گذشت یک سال با گزارشی از فعالیت‌های موسسه سینما شهر در خدمت شما هستم. موسسه سینما شهر به عنوان بازوی فنی در حوزه پیش تولید و پس تولید فعالیت می‌کند و سالیان سال است که خدمات ارزنده‌ای به سینمای ایران ارایه کرده است در سالی که گذشت هم بحث فروش و هم توسعه سینمای ایران مهم بوده که موسسه ما تولیت آن را بر عهده داشته است.

وی در ادامه با نشان دادن اسلایدهای مختلف گفت: فروش سینمای ایران تا بهمن امسال از ۴۰۰ میلیارد تومان گذشته است. تعداد بیننده تا همان بازه هم ۱۲ میلیون نفر بوده اما حالا از ۱۳ میلیون نفر گذشته است. تعداد سینمای فعال ۲۵۲ بوده و تعداد سالن‌ها بالغ بر ۶۳۰ عدد بوده است. ۷۵ سینمای غیرفعال داریم که عمدتاً تک سالنه و بالغ بر ۴۵ سال عمر دارند، ۱۸ سینما نیز در حال ساخت است. گزارشی از استان‌ها هم داریم تا مقایسه فروش داشته باشیم.

میرزاخانی گفت: تهران تا پایان بهمن ۲۰۰ میلیارد فروش داشته و بالغ‌بر پنج میلیون و ۹۰۰ هزار مخاطب داشته‌اند. ضریب اشغال سینماهای تهران ۸/۹ بوده است. در اصل تهران بیش از نیمی از فروش سینمای کشور را داشته است، استان بعدی خراسان رضوی با ۴۹ میلیارد فروش بوده، اصفهان با ۳۴ میلیارد فروش، فارس ۲۵ میلیارد فروش، البرز ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ بوده است در اصل پنج استان اصلی سینمای ایران به لحاظ فروش همین استان‌ها هستند. مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، قم و گلستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: کمترین میزان فروش هم متعلق به کهگیلویه و بویراحمد بوده است. میانگین ضریب اشغال تا بهمن ماه ۶.۳۲ بوده است یعنی به ازای هر صد صندلی، ۶ نفر در سالن هستند و ۹۴ صندلی خالی می‌روند. با این حال فروردین خوبی به لحاظ فروش داشتیم و شهریور ماه رکورد فروش را تجربه کردیم. مهرماه به دلیل مسایلی که پیش آمد افت فروش داشتیم این ماجرا تا دی ماه ادامه داشت اما اسفند خوبی را سپری خواهیم کرد. فروش سینما در فروردین هر ساله بیشترین آمار را رقم می‌زند اما امسال در شهریور هم فروش بالایی داشتیم و این نشان می‌دهد که فیلم خوب است که تاثیرگذار است این در حالی است که در شهریور ماه ما با ایام سوگواری مواجه بودیم.

این مدیر سینمایی ادامه داد: ۸۲.۴ فروش سینمای ایران در پنج استان اول است، اینکه الان سازمان سینمایی در بحث عدالت اجتماعی برنامه‌ریزی برای حضور در استان‌ها دارد به همین دلیل است چون برخی استان‌ها مثل ایلام تنها یک سینما دارد. باید توسعه فرهنگی و زیرساختی را مطالبه کنیم.

میرزاخانی با اشاره به مقایسه فروش سینماها در سال ۱۴۰۰ با ۱۴۰۱ گفت: مهر امسال که این‌همه افول داشت فروش آن نسبت به بازه مشابه سال گذشته سه برابر بوده و در بهمن هم یک جامپ خوب داشتیم. در حوزه مقایسه بیننده هم افزایش فروش را داریم البته در سال ۱۴۰۰ تا شهریور درگیر مباحث کرونا بودیم و به سختی توانستیم سه چهار فیلم را به اکران برسانیم اما از مهر ماه شیب خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: یک گزارش ده ساله از قیمت بلیت هم آماده کرده‌ام. ده سال پیش قیمت سینما ۳ هزار تومان بوده است. سال ۹۱ تعداد مخاطبان در تهران ۶۱ درصد بوده است و حالا شرایط در استان و تهران و باقی استان‌ها همگن شده و آمار پنجاه به پنجاه شده است. حالا اما با توجه به قیمت‌ها، بلیت‌ها صرفه اقتصادی ندارد!

این مدیر سینمایی مطرح کرد: مسأله فرهنگی هم مهم است وقتی زیرساخت‌ها را نگاه می‌کنید می‌بینید تهران ۳۵ درصد صندلی‌ها را دارد ولی فروش آن ۵۰ درصد است. مخاطب در سال ۹۷ به تعداد ۲۸ میلیون نفر، در سال ۹۶ به تعداد ۲۶ میلیون و حالا ۱۳ میلیون است. با این حال امسال به نسبت سال ۹۱ تا ۹۳ تعداد مخاطبان بهتر است سال ۹۶ تا ۹۹ سال‌های خوبی به لحاظ مخاطب و فروش خیلی خوب بود. چون مال‌های بزرگ تغییر از تجاری به فرهنگی می‌دادند.

سینما امروز ارزان‌ترین تفریح است

وی با اشاره به قیمت بلیت‌ها اظهار کرد: سینما حالا ارزان‌ترین تفریح خانواده‌هاست و افراد ترجیح می‌دهند به سینماهایی بروند که مال، فود کورت و… دارد. با این حال نمی‌شود بی‌خیال استان‌های کم‌برخوردار شد چون این دور از فضای عدالت فرهنگی است ما البته آفرهایی هم داریم. مثلاً در گناباد بلیت سینما ده هزار تومان و در مدارس ۶ هزار تومان است. سینما و سینماداری الان از نظر اقتصادی با توجه به ملزوماتی که به ارز وابسته است کار سختی شده است الان تنها روشن کردن پروژکتور باید ده بلیت برایش خرج شود.

میرزاخانی بیان کرد: گزارش بعدی درباره چهل سینمای برتر کشور است. پنج سینمای اول کشور سینما کوروش با ۴۱ میلیارد فروش و ۱ میلیون ۶۹ هزار نفر بوده و این سینما دو برابر ۱۶ استان دیگر فروش داشته، ایران مال ۲۳ میلیارد، آزادی ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ و سینما ملت با فروش بالغ بر ۱۱ میلیارد به ترتیب عنوان پنج رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهند.

میرزاخانی اظهار کرد: سال گذشته جشنی بابت افتتاح صد سینما گرفتیم و امسال هم ۱۳۱ سالن به سینمای کشور اضافه شده است. مجموعاً ۳۱ سینما که سابق بر این ۱۸ سالن داشته به ۱۳۱ سالن تبدیل شده است. مبلغ کلی حمایت سینما شهر بالغ‌بر ۱۸ میلیارد بوده که ۲۵ درصد آن متعلق به تهران بوده است. هر فیلمی که اکران می‌شود هزینه‌های لابراتوار را می‌دهیم در سال پیش تمامی هزینه لابراتوار همه فیلم‌ها را دادیم درواقع مجموعاً ۵۸۵ میلیون تومان هزینه دادیم. وقتی هنوز ارز دچار این نوسانات نشده بود قریب به ۲۰۰ پرده وارد کردیم و این یک دلگرمی به ما می‌دهد. ما هر کجا سینمایی هست سعی می‌کنیم نخودی در آششان بیندازیم یعنی سعی می‌کنیم حداقل از منظر صوت و تصویر کمک کنیم اما در بازسازی خدمات عمرانی نمی‌دهیم. ما در استان‌ها چون با استاندار توافق می‌کنیم توافق ما به این شکل می‌شود که به همان مبلغ که ما کمک کنیم آنها هم کمک کنند تا موتور محرکه برای استان‌ها باشند ضمن اینکه ۵۱ سینما معادل ۲۵ میلیارد و ۳۵۵ میلیون برای سال آتی تدارک دیده شده است.

آخرین وضعیت تغییر کاربری سینماهای قدیمی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره تغییر کاربری برخی سینماهای قدیمی بیان کرد: سینما در برهه‌ای از سال ۹۶ درآمدزا بود و همه کسانی که متمول بودند به سرمایه‌گذاری سینما آمدند و البته بخشی پول‌های مورددار هم وارد آن شد اما با توجه به کرونا و افول فروش مالکین املاک بزرگ هم متضرر شدند. ما مرکز تجاری داشتیم که در حال فروش بود و آمد رایزنی کرد تا به سینما تبدیل کنند. در آیین نامه‌ای که در ارشاد هست معاونت توسعه متولی سینماهایی است که می‌خواهند تغییر کاربری بدهند، ما آیین‌نامه‌ای جهت انحلال داریم که بر اساس آن کمیسیون بند ۸ که هفت دستگاه در آن دخیل است به سینماهایی که بالای ۴۰ سال دارد گاهی مجوز فعالیت نمی‌دهد و باعث انحلال می‌شود مثلاً نمی‌توانند موارد آتش‌نشانی را مرتفع کنند. الان هم با توجه به اتفاقات مختلف افتاده مسأله آتش نشانی مسأله‌ای است که عمده سینماهای چهل ساله نمی‌توانند از پس آن بربیایند. با این حال همان کمیسیون مالکان سینماهایی که می‌خواهند تغییر کاربری بدهند مشروط می‌کند در صورت تغییر کاربری یا در همان لوکیشن یا در جای دیگر یک سینما را حمایت کنند و صندلی اضافه کنند. من مثلاً به برخی توصیه کردم اگر مال می‌سازید چهار سالن به آن اضافه کنید و برخی پذیرفته‌اند.

میرزاخانی مطرح کرد: برخی مالکان سینماها می‌بینند سوددهی ندارند و آن را می‌بندند اما عمده آن‌ها به دنبال تغییر کاربری هستند به هر حال فرهنگ امروز می‌گوید سینما باید ملحقاتی داشته باشد تا افراد به آن مراجعه کنند برخی سینماها را می‌بینیم که حتی در سینما را باز نمی‌کنند و این به دلیل ضررده بودن آن است.

وی بیان کرد: دنیا الان از وضعیت نمایش فور کی عبور کرده است. مجموعه‌هایی که دی سینما هستند، تعداد آن‌ها زیر سی سینماست. در دنیا فقط ایران و پاکستان از این نحوه پخش استفاده می‌کنند.

میرزاخانی اظهار کرد: البته در این زمینه نهادهای مختلفی از جمله حوزه هنری، شهرداری، بخش خصوصی و.. هم همکاری داشته‌اند.

عکس کنار خبر از امیرحسین غضنفری است.