پنج شنبه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ۰۸:۵۰

حضور گسترده راهبران حزب موتلفه در توئیتر

آرمان ملی در مطلبی نوشت: دبیرکل حزب موتلفه یعنی اسدا... بادامچیان هم از توئیتر فیلترشده استفاده می‌‌کند و نکته قابل تامل آنکه ترقی به بازنشر توئیت‌‌های بادامچیان در صفحه توئیتر خودش می‌‌پردازد!

 

حضور گسترده راهبران حزب موتلفه در توئیتر

 

 

«در حال حاضر فقط ۲ درصد از مردم با اینترنت کار می‌‌کنند، تمام اقتصاد کشور از طریق اینترنت انجام نمی‌‌شود و ۹۸ درصد در جای دیگری است. فقط برای ۲ درصد به مساله اصلی کشور آن را بدل می‌‌کنید؟» این جملات را حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه بیان کرده است. حزبی که اعضای اصلی آن را نمی‌‌توان جوان خطاب کرد و طبیعی است که چندان رابطه خوبی با فضای مجازی نداشته باشند. اعضای این حزب در توئیتر فعال هستند اما از سوی دیگر از محدودیت فضای مجازی استقبال می‌‌کنند. در ادامه به مواضع برخی از اعضای حزب موتلفه درباره فضای مجازی پرداخته شده است.

با مرور بخشی از مواضع اعضای اصلی حزب موتلفه دوگانگی در مواجهه با فضای مجازی مشهود است. حمیدرضا ترقی که معتقد به استفاده تنها ۲ درصد مردم از اینترنت است که به‌نظر نمی‌‌رسد با واقعیت همخوانی داشته باشد. جالب آنجاست که ترقی از فعالان حوزه مجازی است به‌عنوان نمونه در یکی از توئیت‌‌هایش با انتشار تصویر حضور زنان در ورزشگاه برای مشاهده بازی فوتبال نوشت: «این نوع سوء‌‌استفاده از اجازه حضور بانوان در استادیوم ورزشی با حضور مردان نشان داد که عده‌‌ای زنان ظرفیت اخلاقی کافی برای رفتن به این محیط هیجانی را ندارند.» یا در توئیت دیگری آورده است: «اصلاح‌‌طلبان با تحریک مردم به اغتشاش ضمن بازی در داخل نقشه دشمن، مانع به نتیجه رسیدن اصلاحات اقتصادی در دولت سیزدهم می‌‌شوند» این در حالی است که ترقی در سخنرانی‌‌هایش می‌‌گوید: «متأسفانه هر روز یک شبکه اجتماعی جدید به مجموعه فضای مجازی اضافه می‌‌شود؛ شبکه اجتماعی مانند کلاب‌‌هاوس که به‌تازگی ارائه شده است که البته تمام کنترل، هدایت و بهره‌‌برداری از آن به‌دست آمریکا و غربی‌‌هاست و آنان با این شبکه‌‌های اجتماعی به‌راحتی می‌‌توانند مسائل مختلف و از جمله انتخابات ما را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.» جالب‌‌تر آنکه ترقی همچنین می‌‌گوید: «تأکید رهبر فرزانه انقلاب بر وجود شبکه ملی اطلاعات به‌دلیل مصون ماندن از تأثیرات استعمار مجازی است که متأسفانه تعلل و کوتاهی دولت و وزارت ارتباطات در این خصوص موجب شده است که استعمار مجازی تأثیرات خود را بر جامعه و نسل جوان ما بگذارد.»

علاقه آقای دبیرکل به توئیتر

دبیرکل حزب موتلفه یعنی اسدا... بادامچیان هم از توئیتر فیلترشده استفاده می‌‌کند و نکته قابل تامل آنکه ترقی به بازنشر توئیت‌‌های بادامچیان در صفحه توئیتر خودش می‌‌پردازد! بادامچیان چندان مخالف فضای مجازی نیست به‌عنوان نمونه در سال ۹۷ با توصیه به ارزش‌‌گراها برای استفاده از فضای مجازی، گفت: «فضای مجازی یک فرصت برای همه ارزشگراهاست. آنها می‌‌توانند از طریق شبکه مجازی حرف خود را منتشر کنند و ابتذال غرب و دروغ‌سازی‌‌ها را آشکار نمایند. فضای مجازی، فرصت بسیار خوبی است برای پاسخگویی به شایعات، ابهامات و روشنگری در گسترش اطلاعات ملت.» او از توئیتر برای انتشار مواضعش در مورد موضوعات مختلف استفاده می‌‌کند به‌عنوان نمونه این توئیت را منتشر کرد: «از تمام نهادهای فرهنگی از سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد و دیگرآنکه احساس می‌‌کنند کوتاهی کرده‌‌اند می‌‌خواهیم آن را جبران کنند» بادامچیان از توئیتر به‌عنوان نامه درون‌حزبی هم استفاده می‌‌کند به‌عنوان نمونه چندی پیش مهدی عرب صادق از معاونت سیاسی حزب موتلفه استعفا داد و بادامچیان این توئیت را منتشر کرد: «از برادر گرامی جناب دکتر عرب صادق، معاونت محترم سیاسی که به‌دلایل شخصی استعفا داده بودند، خواستم کماکان به مسئولیت خودشان ادامه دهند... »

یک میرسلیم و دو دیدگاه

دیدگاه‌‌های مصطفی میرسلیم، عضو قدیمی حزب موتلفه به ترقی نزدیک است؛ یعنی به‌رغم استفاده از توئیتر به انتقاد از شبکه‌‌های مجازی می‌‌پردازد. به‌عنوان نمونه او این توئیت را منتشر کرد: «بعضی‌‌ها مدعی‌‌ هستند خدا را دوست دارند؛ این کافی نیست، باید دستورهای ‎ پیامبر(ص) یعنی احکام شرع را پیروی کنند تا خدا هم آنها را ‎ دوست داشته باشد. قومی که خدا آنها را دوست داشته باشد، خوار و ذلیل نمی‌‌شود حتی اگر همه ستمکاران و بدخواهان علیه آنها جمع شوند و آنها را تحریم کنند. آزادی را با اباحی‌‌گری و بی‌‌اعتنایی به احکام شرعی نباید اشتباه کرد.» اما ۳ بهمن‌ماه گفت: «در حال حاضر فضای مجازی در کشور ما ولنگار و بی‌‌حساب و کتاب است و هر فردی هر مطلبی را که تمایل دارد، در فضای مجازی منتشر می‌‌کند. باید فضای مجازی در کشور ما از این وضعیت خارج شده و ساماندهی شود.»

جوان موتلفه حامی شبکه‌‌های اجتماعی

مهدی عرب صادق از جوانان حزب موتلفه است که بر کرسی معاونت سیاسی این حزب تکیه زده است. او هم مانند دیگر اعضای حزب موتلفه فعالیت زیادی در توئیتر دارد و دیدگاهش با ترقی معاون سیاسی سابق این حزب همخوان نیست. آخرین توئیتی که عرب صادق منتشر کرده چنین است: «بدیهی است اینترنت جزو لاینفک روزمره مردم دنیاست و بستر اینترنتی مناسب لازمه روزمره و کسب‌وکار تقریبا همه هموطنان است. کنترل مرزهای مجازی نباید به معنای # انسداد این شاهراه مهم به دروازه‌‌های علم و ارتباطات دنیا باشد همان‌‌طور که برای جاده‌‌های ناایمن گاردریل چاره است نه انسداد.