پنج شنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ۱۸:۳۰

عواقب جنگ روسیه و اوکراین / مهاجرت و خروج سرمایه از خاک روسیه

اکوایران : جنگ‌، ریسکی است که خروج سرمایه از کشورها را تشدید می‌کند، مهاجرت و خروج سرمایه از کشورهای درگیر جنگ هم یکی از عواقب تنش‌های نظامی است. بانک مرکزی روسیه اعلام کرده که خروج پول از روسیه در فاصله ماه نوامبر تا ژانویه دو و نیم برابر شده است؛ افزایشی که رویترز آن را بی‌ربط با جنگ و موضوعات داخلی روسیه نمی‌داند.

عواقب جنگ روسیه و اوکراین / مهاجرت و خروج سرمایه از خاک روسیه

 

بانک مرکزی روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سپرده‌های بانکی روس‌ها در بانک‌های خارج از روسیه در فاصله ماه‌های نوامبر تا ژانویه حدود ۲.۵ برابر شده است. میزان سپرده روس‌ها در بانک‌های خارج از روسیه، تقریبا به پنج تریلیون روبل رسیده که در بازه زمانی فوق بر اساس نرخ ارز حدود ۸۲ میلیارد دلار است.

بانک مرکزی توضیح داد که این تغییر لزوما به این معنا نیست که سپرده‌های ارزی از بانک‌های روسی به بانک‌های خارجی سرازیر می‌شوند. بعضی از این سپرده‌ها نیز با تبدیل به روبل صرف خرید املاک و مستغلات شده‌اند.

۲۴ فوریه سال قبل، وقتی روسیه آنچه را که اصطلاحا «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین نامید، آغاز کرد، سپرده‌گذاری در بانک‌های خارجی افزایش یافت و باعث شد صدها هزار نفر از مردم روسیه، مهاجرت را انتخاب کنند. در چنین شرایطی کشورهای اروپایی که به دنبال جذب نیروی متخصص برای جوانسازی جمعیت و افزایش رشد اقتصادی و توسعه هستند نیز شرایط را برای خروج دانشجویان و نخبگان روسی فراهم کردند.

بر اساس آمار ماهانه بانک مرکزی، پیشترین جریان ورود پول و سپرده گذاری در بانک های خارجی در سپتامبر سال قبل با بیشتر از ۹ میلیارد دلار ثبت شد. در این ماه بسیج عمومی نیروها در روسیه اعلام شد و ۳۰۰ هزار نفر از بسیج عمومی فراخوانده شدند این افراد، افراد ذخیره ارتش و یا افراد دارای تجربه کافی بودند.

بانک مرکزی در این هفته اعلام کرد که پورتفوی وام های ارزهای خارجی در سال ۲۰۲۲، هجده درصد کاهش پیدا کرده است این کاهش ۳۰.۲ میلیارد دلاری به این دلیل بوده که فشار دلارزدایی مسکو شدت گرفته است.

پس از تحریم روسیه از سوییفت و بلوکه شدن دارایی های این کشور در بانک های خارجی، روسیه که از معاملات دلار محروم بود اقدام به دلارزدایی و معاملات ارز دو جانبه کرده هرچند این قراردادهای پولی دو طرفه در ابتدا برای روسیه توفیقی نداشت ولی به مرور ارزش معاملات روبل یوان از معاملات روبل یورو سبقت گرفت و حتی گاهی معامله با یوان بالاتر از معامله با دلار قرار گرفت. به نظر می رسد روسیه واحد پولی بزرگترین شریک تجاری خود را برای مبادلات دو طرفه میان روسیه و چین انتخاب کرده است که رضایت نسبی تجار دو‌کشور را در این شرایط به همراه داشته است.

با این حال محدودیت‌ها و تحریم‌های بوجود آمده به بانک‌ها آسیب زده و سود بانک‌ها را کاهش داده است.