چهارشنبه, ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۲۳:۲۰

رایزنی های نتانیاهو و وزیر خارجه آمریکا درباره توقف توان هسته ای ایران

انتخاب : لغو توافق مجدد بر سر برجام در سال گذشته، اختلافات اساسی بین اسرائیل و ایالات متحده را از بین برد، زیرا اسرائیل مدت‌ها تلاش کرده بود که از احیای توافق جلوگیری کند.

رایزنی های نتانیاهو و وزیر خارجه آمریکا درباره توقف توان هسته ای ایران

در ادامه این مطلب آمده است: یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: برای اولین بار در مدت طولانی، اسرائیل و ایالات متحده در مورد کمپین مسدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در یک سوی مشترک قرار دارند. او می‌گوید «تراژدی این است که ما مجبوریم در این زمان با مسائل کم اهمیت، اما دردناک دست و پنجه نرم کنیم. ذهن درگیر ایران است، اما پایمان در سیلوان گیر کرده است». اشاره او به محله‌ای در بیت‌المقدس شرقی است که فلسطینی‌‎ها در آن ساکن بوده و اکنون دست خوش تنش است.

نگرانی ایالات متحده در مورد تشدید خشونت‌های اخیر بین اسرائیل و فلسطین، یکی از موارد کلیدی در دیدار‌های متوالی مقامات ارشد دولت بایدن، از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، بیل برنز، مدیر سیا و بلینکن در ۱۰ روز گذشته بود. بنا بر گزارش ها، این سه نفر همچنین در گفتگو‌های خود با نتانیاهو و سایرین نسبت به اقدام سریع دولت جدید برای تصویب بازنگری قضایی و حقوقی بحث برانگیز ابراز نگرانی کردند، منتقدان این طرح را حمله به پایه‌های دموکراتیک اسرائیل می‌دانند.

اولین واکنش اسرائیل به حمله پهپادی به تاسیسات اصفهان

این مقام امنیتی می‌گوید: «به جای تمرکز روی چیز‌های واقعی، مسایلی که اکنون متحد اصلی ما هم آن را همانطوری می‌بیند که ما می‌بینیم، باید زمان، انرژی و توجه گرانبهایمان را روی مسائل فلسطینی و اصلاحات حقوقی تلف کنیم».

گزارش‌ها در روز‌های اخیر حاکی از چندین حمله به اهداف ایرانی از جمله حمله روز شنبه به تاسیسات نظامی در شهر اصفهان بود. در ابتدا، الحدث متعلق به عربستان سعودی گفت که واشنگتن در این حمله شرکت داشته است، اما این ادعا بلافاصله توسط مقامات آمریکایی رد شد. روز دوشنبه، مقامات آمریکایی به وال استریت ژورنال گفتند که آن‌ها این ظن را دارند که اسرائیل این حمله را انجام داده باشد.

این حمله توسط پهپاد‌های چهار موتوره انجام شد و ظاهراً یک کارخانه تولید موشک‌های دوربرد در شهر اصفهان را هدف قرار داد. بر اساس گزارش رسانه‌های خارجی، پهپاد‌ها مانند حملات مشابه از داخل ایران پرتاب شده اند. منابع اطلاعاتی به نیویورک تایمز گفتند که این حمله کار سازمان اطلاعات اسرائیل موساد بوده است. روز بعد، دو حمله دیگر علیه اهداف ایرانی، این بار در امتداد مرز عراق و سوریه علیه کاروان‌های کامیون حامل مهمات و سلاح برای حزب‌الله لبنان انجام شد. هنوز مشخص نیست آیا این حملات نشانه تشدید جنگ اعلام نشده بین اسرائیل و ایران است یا خیر.

لغو توافق مجدد بر سر برجام در سال گذشته، اختلافات اساسی بین اسرائیل و ایالات متحده را از بین برد، زیرا اسرائیل مدت‌ها تلاش کرده بود که از احیای توافق جلوگیری کند.

یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل به شرط ناشناس ماندن با المانیتور درباره تلاش‌های آمریکا برای توقف توان هسته‌ای ایران صحبت کرد. او گفت: «آمریکایی‌ها اکنون قاطع‌تر و مصمم‌تر و همچنین مایل هستند لحن و فعالیت‌های خود را تغییر دهند تا به ایران بفهمانند که حرکتش به سمت توانایی هسته‌ای بدون چالش نخواهد بود. این مسئله در چندین سطح دیده می‌شود.»

وی به مانور نظامی اسرائیلی-آمریکایی هفته گذشته و بیانیه دو طرف پس از این رزمایش و همچنین تماس‌هایی که در خصوص ایران در پایتخت‌های مختلف جهان رد و بدل می شود، اشاره کرد.

رزمایش آمریکا و اسرائیل به عنوان بزرگترین رزمایش بین دو متحد توصیف شده است. مقامات اسرائیلی می‌گویند این رزمایش برای آزمایش آمادگی دو طرف برای حمله موشکی دوربرد و تقویت پیوند‌های عملیاتی به منظور مقابله با تهدیدات منطقه‌ای طراحی شده بود.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا گفت: "امروز، مشارکت بین سنتکام و ارتش اسرائیل قوی‌تر و همچنان در حال رشد است. مشارکت ما ستون اصلی تعهد ما برای گسترش همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای است. "

ویلیام برنز رئیس سیا همزمان با برگزاری بخشی از رزمایش، در اسرائیل نیز حضور داشت.

یک منبع دیپلماتیک سابق به المانیتور گفت که سفر کوریلا و دعوت از فرمانده جدید ارتش اسرائیل، هرتزل هالوی، برای بازدید از ناو هواپیمابر ایالات متحده، بخشی از هویجی است که ایالات متحده برای اسرائیل در نظر گرفته است.

وی افزود: «مشکل این است که این راهبرد یک چماق نیز دارد. آمریکایی‌ها فشار شدیدی بر مسئله فلسطین و به همان اندازه فشار سنگینی در بحث تهدید دموکراسی اسرائیل که ناشی از قانون‌گذاری دولت نتانیاهو است، اعمال می‌کنند. ما با آن‌ها در مورد ایران و عربستان سعودی صحبت می‌کنیم، در حالی که آن‌ها می‌خواهند در مورد جنین و شیرین ابواکله و دموکراسی صحبت کنند.» لازم به ذکر است ابواکله روزنامه‌نگار محبوب الجزیری بود که سال گذشته، احتمالاً به شکل غیرعمد، توسط یک تیرانداز اسرائیلی کشته شد

این اختلاف به وضوح در کنفرانس خبری مشترک بلینکن و نتانیاهو در روز دوشنبه بازتاب یافت. بلینکن فهرستی از علایق مشترک از جمله ایران را مطرح کرده و سپس در مقابل دوربین‌ها درس دموکراسی به نتانیاهو داد. بلینکن گفت: «این شامل حمایت ما از اصول و نهاد‌های اصلی دموکراتیک، از جمله احترام به حقوق بشر، اجرای برابر عدالت برای همه، حقوق برابر گروه‌های اقلیت، حاکمیت قانون، مطبوعات آزاد، جامعه مدنی قوی است».

او با اشاره به تظاهرات گسترده اخیر در اسرائیل در حمایت از دموکراسی خاطرنشان کرد: «نشاط جامعه مدنی اسرائیل اخیراً به طور کامل به نمایش گذاشته شده است». بلینکن با اشاره به اصلاحات نتانیاهو افزود: «ایجاد اجماع برای پیشنهاد‌های جدید مؤثرترین راه برای اطمینان از پذیرش و ماندگاری آن‌ها است.»

هنوز خیلی زود است که مشخص شود این فشار ایالات متحده چقدر در تعدیل حمله به دموکراسی اسرائیل مؤثر خواهد بود. نتانیاهو با معضل و دوراهی مواجه است، شاید حتی بدتر از معضلی که در سال ۲۰۰۹ با آن مواجه شد، زمانی که هم او و هم رئیس جمهور باراک اوباما قدرت را به دست گرفتند.

درگیری نتانیاهو و اوباما به اختصار «بوشار در ازای یتظار» نامیده می‌شد، یعنی ایالات متحده از کمپین اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران در بوشار (و جا‌های دیگر) در ازای امتیازاتی در بحث شهرک‌های کرانه باختری، یا یتظار، حمایت می‌کند.

این روز‌ها معامله «اصفهان در ازای سیلوان» (محله ای فلسطینی در بیت المقدس شرقی) است. تفاوت بین آن زمان و اکنون ساده است: در آن روزها، نتانیاهو یک رهبر نسبتاً بی خیال بود، اما امروز به اتهام فساد و در گیرودار مبارزه برای آزادی شخصی و آینده سیاسی خود با کیفرخواست مواجه است.