چهارشنبه, ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۲۱:۳۵

سقوط آزاد ارزش پول ملی لبنان

اکوایران : ​ لبنان یکی از کشورهایی است که بیشترین تورم را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد.

سقوط آزاد ارزش پول ملی لبنان

 «ریاض سلامه» - رئیس بانک مرکزی لبنان - اعلام کرد که این کشور نرخ ارز رسمی را در یکم فوریه به ۱۵۰۰۰ پوند به ازای هر دلار خواهد رساند.

این تغییر کاهش ۹۰ درصدی نرخ ارز رسمی را نشان می‌دهد که ۲۵ سال بدون تغییر بوده است.

با وجود تغییر نرخ ارز اسمی از ۱۵۰۷ دلار به ۱۵۰۰۰ دلار، قیمت دلار رسمی هنوز از  قیمت دلار  بازار آزاد دور است. قیمت اسکناس سبز در  بازار آزاد  در روز سه‌شنبه ۵۷۰۰۰ دلار بوده است.

سلامه گفت که این تغییر ارزش شرکت‌ها و مؤسسات را کاهش خواهد داد.

تحلیلگران نیز انتظار ندارند که اقتصاد در سطح گسترده و وسیع دچار مشکل شود، زیرا بازارها بیشتر بر اساس نرخ ارز بازار سیاه قیمت‌گذاری شده‌اند.

پوند از سال ۲۰۱۹ که از محدوده ۱۵۰۷ دلار جدا شد، تا کنون ۹۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

سلامه به رویترز گفته که بانک‌های تجاری کشور لبنان، بخشی از ارزش سهام خود را بعد از تغییر نرخ ارز اسمی تعدیل خواهند کرد.

او اعلام کرد که با توجه به تغییر بوجود آمده در دارایی‌های بانک‌ها با توجه به تعدیل بالایی که صورت گرفته است، به بانک‌ها پنج سال وقت داده می‌شود تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و زیان ناشی از کاهش ارزش را خنثی کنند.

رئیس بانک مرکزی لبنان به رویترز گفت که تغییر نرخ دلار رسمی تا سطح ۱۵۰۰۰ دلار، گامی برای یکسان‌سازی چند نرخی بودن ارز است. این اقدام در راستای پیش‌نویس توافقنامه لبنان با صندوق بین‌المللی پول در سال گذشته است که در آن شرایطی برای دریافت کمک ۳ میلیارد دلاری مطرح شده بود.

چندین نرخ برای ارز وجود دارد که شامل نرخ ارز اسمی، نرخ پلتفرم مبادله‌ای بانک مرکزی با قیمت ۳۸ هزار پوند در ازای هر دلار آمریکا و نرخ ارز بازار سیاه می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول، یکسان‌سازی فوری نرخ‌ها را خواستار شده و گفته است که مقامات لبنانی باید با زیان 70 میلیارد دلاری بخش مالی که نتیجه دهه‌ها هزینه‌های بی‌رویه، فساد و سوءمدیریت است، مقابله کنند.

پیش‌نویس برنامه‌های دولت در این شرایط اما رویکرد بلندمدت‌تری را پیشنهاد کرده است. یکی از تحلیلگران با نام «مایک آزار» توضیح داده که دوره پنج‌ساله مشخص شده برای بازسازی بخش مالی و جبران ضررها با دیدگاه صندوق بین‌المللی پول که خواستار اقدام سریع است، همخوانی ندارد.

رئیس بانک مرکزی لبنان کاهش ۹۰ درصدی نرخ پوند را گامی به سوی یکسان‌سازی نرخ‌های چندگانه ارز می‌داند و مطابق خواسته صندوق بین‌المللی پول، این اقدام را برای دستیابی به کمک مالی سه میلیارد دلاری این صندوق انجام داده است.