سه شنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۵۵

خودمون فرش رو بشوریم یا بدیم قالیشویی؟

خودمون فرش رو بشوریم یا بدیم قالیشویی؟
هر صاحب خانه ای نیاز دارد که حداقل سالی یک بار برای شستشوی فرش های منزل خود اقدام کند. شستن فرش می تواند رنگ و جلا و درخشندگی اولیه فرش را به آن برگرداند، آلودگی ها و میکروب ها را از سطح فرش و میان الیاف آن خارج کند، لکه ها را از بین ببرد و همچنین فضای خانه را تازه تر و پاک تر  کند.  در گذشته به خاطر حیاط دار بودن خانه ها خیلی از افراد خودشان کار شستشوی فرش ها را انجام می دادند، گرچه امروز هم هستند کسانی که همچنان خودشان فرش ها را می شویند. اما این کار با مشکلات و معضلاتی همراه بوده و هست. 

از طرفی امروزه خیلی از خانواده ها به دلیل زندگی پرمشغله و خانه های آپارتمانی و وجود مراکز قالیشویی حرفه ای، ترجیح می دهند کار شستشوی فرش ها و موکت ها را به این مراکز بسپارند. اما سوالی که خیلی از افراد دارند این است که با در نظر گرفتن همه اینها، بهتر است که فرش را خودمان بشوییم یا به قالیشویی بسپاریم؟
در ادامه این نوشته قصد داریم درباره شستشوی فرش و شستشو توسط قالیشویی حرف بزنیم و تفاوت های این دو روش را بررسی کنیم. اگر این موضوع، سوال شما هم هست تا پایان این نوشته با ما همراه باشید. 

شستشوی فرش در منزل و مرکز قالیشویی چه تفاوت هایی دارند؟

همانطور که گفتیم عده ای همچنان ترجیح می دهند خودشان فرش ها را بشویند و عده زیادی هم از خدمات مراکز قالیشویی استفاده می کنند. اما در این قسمت می خواهیم به بزرگ ترین تفاوت های این دو روش اشاره کرده و آنها را بررسی کنیم. 

 غبارگیری

 غبارگیری فرش به صورت دستی

غبارگیری اولین مرحله شستشوی فرش است. مرحله ای که اگر کامل و دقیق و به درستی انجام نشود می تواند باعث آلودگی بیشتر یا زردی فرش شود. در شیوه شستشوی دستی اغلب افراد سعی می کنند با جاروبرقی این کار را انجام دهند یا با زدن ضربه به فرش گرد و خاک آن را بیرون کنند. 
جاروبرقی توان جذب کامل گرد و غبار فرش را ندارد و همواره مقداری از آن در بطن فرش باقی می ماند. از طرفی ضربه زدن به بدنه فرش نیز می تواند باعث آسیب دیدن و یا پارگی آن شود، به خصوص اگر فرش از جنس ظریف تری برخوردار باشد. 

در نهایت ماندن گرد و غبار در فرش باعث می شود که هنگام شستشو این غبار در سطح فرش پخش شود و یا فرش پس از شستشو رنگ کدر یا زردی پیدا کند. شاید خیلی ها ندانند که این زردی به خاطر غبارگیری نادرست و ناکامل پیش آمده است. 

 غبارگیری فرش در مراکز قالیشویی

در مراکز قالیشویی غبارگیری فرش به کمک دستگاهی به نام خاک گیر انجام می شود که دستگاه پرقدرتی است و نیروی جذب بالایی دارد. این دستگاه یک الی دو ساعت فرش را می چرخاند و زیر و رو می کند تا اثری از گرد و غبار در تار و پود آن باقی نماند. بنابراین فرش در پایان به هیچ وجه رنگ کدر یا زرد ناشی از آلودگی باقیمانده را پیدا نخواهد کرد. 

 مواد شوینده 

 مواد شوینده در شستشوی دستی فرش

معمولا افراد برای شستشوی دستی فرش از شامپو فرش یا انواع پودرهای شستشو استفاده می کنند. یکی از مواردی که پیش از انتخاب ماده شوینده باید حتما در نظر گرفته شود جنس و نوع فرش است. برخی مواد شوینده می توانند رنگ فرش را از بین ببرند یا بافت آن را سست و ضعیف کنند. از طرفی استفاده از میزان زیادی شامپو می تواند برای فرش بسیار مخرب باشد. به خصوص اگر فرش شما خاص است یا جنس ظریفی دارد حتما باید از شوینده مناسب آن اطلاع حاصل کنید و فرش را به شیوه خاص خودش بشویید. 

مواد شوینده فرش در مراکز قالیشویی

در مراکز قالیشویی کارشناسان با توجه به جنس و نوع الیاف هر فرش ماده شوینده مناسب را انتخاب می کنند. در این مراکز انواع مواد شوینده فرش با کیفیت درجه یک موجود است و کارکنان شناخت کاملی از آنها دارند. فرش به صورت صاف پهن می شود و بعد از اینکه با فشار آب خیس و مرطوب شد، ماده شوینده مخصوص بر روی آن ریخته شده و کار شستشو آغاز می شود. بنابراین یکی از مزیت های مراکز شستشو این است که فرد می تواند مطمئن باشد به فرش او هیچگونه آسیبی نمی رسد. 

 آب کشی 

آب کشی فرش در شستشوی دستی

آب کشی مرحله ای است که در آن باید با استفاده از آب، مواد شوینده را به کل از سطح فرش و میان تار و پود آن خارج کنیم. در شستشوی دستی این کار توسط شلنگ و فشار آب شلنگ و استفاده از پارو انجام می شود. انجام این کار به صورت دستی نیروی زیادی می گیرد و در بیشتر مواقع مقداری از مواد در فرش باقی می مانند. باقی ماندن مواد شوینده در فرش باعث پوسیدن الیاف و آسیب به فرش می شود. 

آب کشی فرش در مراکز قالیشویی

در مراکز قالیشویی دوش های مخصوصی وجود دارند که پخش کننده آب با فشار زیاد هستند. کار آبکشی فرش در این مراکز در دو مرحله انجام می گیرد و مواد شوینده به طور کامل از فرش خارج می شوند. 

 آب گیری

 آب گیری فرش به صورت دستی

آب گیری یکی از مراحلی است که باید تمام و کمال انجام شود. چرا که ماندن آب اضافه در فرش می تواند باعث ایجاد لکه های زرد در آن و همچنین بو گرفتن و پوسیدگی فرش شود. در شستشوی دستی معمولا با پارویی سعی در خارج کردن آب از فرش می کنند. اما اغلب به علت عدم وجود سطح شیبدار یا عدم نیروی کافی، آب به صورت کامل از الیاف فرش خارج نمی شود و بعد از خشک شدن شاهد لکه های زرد و بوی نامطبوع هستیم. 

آب گیری فرش در مراکز قالیشویی

در مراکز قالیشویی دستگاه مخصوصی برای آب گیری وجود دارد. فرش را لوله کرده و در این دستگاه استوانه ای شکل که دیواره فلزی دارد قرار می دهند. دستگاه با سرعت و با نیروی زیادی می چرخد و آب فرش جمع شده و از دیواره ای که در قسمت پشتی قرار دارد خارج می شود. مرحله آب گیری در مراکز قالیشویی به صورت تمام و کمال انجام شده و هیچگونه آب اضافی در فرش باقی نمی ماند. 

 خشک کردن

 خشک کردن فرش به صورت دستی

در شستشوی دستی فرش، معمولا پس از شستشو فرش را روی پشت بام یا جایی زیر آفتاب پهن می کنند. گاهی هم آن را از جایی آویزان می کنند. هر دوی این روش ها مشکلاتی به همراه دارد. بودن فرش در محیط بازی که در معرض انواع آلودگی قرار دارد ممکن است باعث شود که فرش این آلودگی را جذب کند یا حشرات به آن آسیب بزنند. از طرفی در صورت سرد بودن هوا، زمان زیادی طول می کشد که فرش خشک شود و همین نکته ای منفی است. در صورت آویزان کردن فرش هم آب اضافی در قسمت های پایینی فرش جمع شده و باعث زرد شدن لبه ها و ریشه های فرش می شود و همچنین بوی نامطبوعی ایجاد می کند. 

 خشک کردن فرش در مراکز قالیشویی

بیشتر مراکز قالیشویی محل مخصوصی به نام گرم خانه دارند که فرش ها را در آن خشک می کنند. در این محل، دستگاه های گرماسازی وجود دارند که نور و گرما را به صورت یکنواخت به همه قسمت های فرش می تابانند و در مدت زمان کوتاهی آن را خشک می کنند. از طرفی فرش و قسمت های مختلف آن مثل لبه ها و ریشه ها، نه زرد می شود و نه بوی نامطبوعی می گیرد. 

 جمع بندی

همانطور که در این نوشته بررسی کردیم سپردن فرش ها به مراکز قالیشویی از هر لحاظ مطمئن تر و به صرفه تر است. چرا که فرش به درستی و با کیفیت شسته می شود و مهم تر اینکه آسیبی به آن نمی رسد که شمار ا متحمل هزینه تعویض فرش کند. 

مراکز قالیشویی متعددی در سطح تهران و شهرهای دیگر وجود دارند اما بهتر است در انتخاب قالیشویی معتبر و قانونی دقت بیشتری به خرج دهید. «قالیشویی نوین» یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین مراکز قالیشویی است که شعبه های متعددی در تهران دارد. این شرکت، تحت نظر اتحادیه قالیشویان فعالیت می کند و با بهره گیری از نیروهای متخصص، مواد شوینده درجه یک، و بهترین و به روزترین تجهیزات و دستگاه ها، فرش های شما را با کیفیت بالایی شستشو می دهد.

رای شستن فرش ها و موکت های خود، می توانید با اطمینان خاطر به صورت حضوری یا آنلاین و یا از طریق تماس با مرکز قالیشویی نوین اقدام کنید.