شنبه, ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ ۱۸:۴۱

مکان های دیدنی قزوین؛ شهر خطاطان چیره دست

مکان های دیدنی قزوین؛ شهر خطاطان چیره دست
قزوین یکی از شهرهای تاریخی (یا حتی خیلی تاریخی) ایران است که برای دیدن همه‌ی بناهای تاریخی‌اش باید چند روز وقت بگذارید.

تیتربرتر: قزوین یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است، جایی که یک تاریخ طولانی و سرگذشتی عجیب و جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد اما هنوز به عنوان یک مقصد سفر جذاب برای همگان شناخته شده نیست. قزوین همیشه خدا گلوگاه بوده است چه حالا که زیر گوش پایتخت جا خوش کرده و کلا رنگ و بوی صنعتی گرفته چه صدها سال قبل که یا بر سر راه جاده ابریشم بوده یا بهترین گزینه برای ارتباط با کشورهای آ ن سوی آب ها.

همین گلوگاه بودن سبب شده تا شهری که یادگار شاپور ساسانی است پر از یادگاری های تاریخی باشد، البته هم نشینی با البرز هم بی تاثیر نبوده و قزوین را با آب و هوایی کوهستانی و معتدل و طبیعتی سرسبز جذاب نموده است. شهر خطاطان چیره دست که سال ها مورد علاقه صفویان هم بوده است.

تاریخ شناسی شهر

این شهر تاریخ زیادی را به خود دیده است. از مردمانی که حدود هفت هزار سال پیش از میلاد اینجا ساکن و یکجا‌نشین شدند و به کشاورزی پرداختند تا امروز که قزوین به یکی از شهرهای بزرگ و صنعتی کشور تبدیل شده است.

این شهر در قدیم نام‌های مختلفی داشته است. یونانیان این شهر را راژیا صدا می‌کردند. اروپایی‌ها به آن آرساس می‌گفتند. در زمان اشکانیان به این شهر اردپا می‌گفتند چون نام موسس این شهر بود. ساسانیان به آن کشوین می‌گفتند که به معنی «شهری که نباید از آن غافل شد» است.

بعضی می‌گویند قزوین از همین کلمه می‌آید. شاید نام قسوین را هم در بعضی متن‌ها و نوشته‌ها ببینید که به معنی «شهری که مردمی پر صلابت و استوار دارد» است. بعضی دیگر هم می‌گویند در زمان حمله اعراب این شهر قزوین نامیده شد که عربی شده کلمه کاسپین است؛ چرا که مردمان قوم کاسپی در این شهر زندگی می‌کردند.

به هر حال اوج شکوفایی این شهر در زمان ساسانیان بوده است. بعد از آن در زمان صفویان بود که قزوین برای نیم قرن به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. در همین زمان بود که اولین خیابان ایران به نام خیابان سپه در قزوین ساخته شد. 

جاذبه های شهر قزوین

دولتخانه صفوی

دولتخانه صفوی یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین جاهای دیدنی در قزوین است. آن را به باغ فرهنگی قزوین یا مجموعه باغ صفوی هم می‌شناسند. زمانی که شاه طهماسب حاکم شهر بود، دستور داد بهترین معمارهای آن دوره، باغی را برایش طراحی کنند. دولتخانه صفوی تعداد زیادی از بناهای تاریخی قزوین را در خودش جای داده است. تماشای باغ فرهنگی قزوین مثل تماشای فیلمی تاریخی است که گوشه‌ای از تاریخ ایران را نشانتان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بام سرسبز ایران زمین

هر بخش از این باغ ۶هکتاری که گشتی بزنید، یادگاری از دوره‌های صفوی، قاجار و پهلوی می‌بینید. مثلاً سردر عالی قاپو، عمارت نادری، عمارت پهلوی، عمارت قاجاری، گراند هتل، کاخ چهلستون. این باغ ۷ ورودی دارد؛ اما ورود به باغ با گذشتن از سردر عالی قاپو شروع می‌شود که تنها سردر سالم در دولتخانه صفوی است. هر زمان که به قزوین بروید، در این باغ نمایشگاه‌های فصلی برپاست. برای رسیدن به این باغ باید خیابان سپه که اولین خیابان ایران است را پشت سر بگذارید. حتی اگر سفرتان یک‌روزه است، بازدید از این باغ زیبا شما را با بخش بزرگی از تاریخ و بناهای قدیمی قزوین آشنا می‌کند.

www.titrebartar.com
دولتخانه صفوی

 

چهلستون قزوین

احتمالا تعجب کرده‌اید که یکی از جاهای دیدنی قزوین، چهلستون نام دارد؟ چهلستون قزوین ساختمانی مربوط به سال 923 هجری شمسی که به دستور شاه تهماسب ساخته شده است. زمانی که شاه تهماسب پایتخت ایران را به قزوین منتقل کرد به فکر ساختن یک باغ و ساختمان شاهی افتاد که در نهایت این ساختمان و باغ اطرافش ساخته شد. ساختمانی هشت ضلعی با حدود 500 متر مساحت و دو طبقه که محل زندگی شاهان بوده است.

www.titrebartar.com
چهلستون قزوین

 

در دوره قاجار این ساختمان یک بار بازسازی شد و به چهل ستون معروف شد. البته عمارت کلاه فرنگی هم اسم دیگر این بنا است. موزه خوشنویسی قزوین امروز در این ساختمان قرار دارد و شما می‌توانید هم موزه را ببینید و هم در خانه شاه تهماسب سرک بکشید.

آب انبار سردار بزرگ

قزوین هم از زمان قدیم، با کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. به همین خاطر آب‌انبارهای بزرگی را برای ذخیره در این شهر ساختند. این آب انبار بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی جهاناست. در بین جاهای دیدنی قزوین، آب انبار سردار بزرگ بسیار مشهور است. بی‌تردید گنبد بزرگ و آجری‌اش در نگاه اول شگفت‌زده‌تان می‌کند. بلندای این سازه به 28.5 متر می‌رسد. روی این گنبد بزرگ، گنبد دیگری با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای ساخته‌اند. به ورودی که رسیدید، 50 پله سنگی را می‌بینید. گذشتن از این راهرو مثل تونل زمان شما را به گذشته می‌برد. قاب عکس‌ها و تابلوهای راهرو هم دیدنی است.

www.titrebartar.com
آب انبار سردار بزرگ

 

امامزاده شاهزاده حسین(ع)

امامزاده شاهزاده حسین(ع) قزوین، از معروف‌ترین مکان‌های زیارتی و جاهای دیدنی قزوین است. در بین مکان های دیدنی قزوین، این امامزاده قدمت زیادی دارد که به چند سده قبل می‌رسد. شاهزاده حسین(ع) از فرزندان امام رضا(ع) است؛ به همین خاطر برای بومی‌ها جایگاهی ویژه دارد. در دوره صفویه چندین بار بنای امامزاده را مرمت کردند. معماری بنای امامزاده شاهزاده حسین(ع) آن‌قدر چشمگیر است که توجه گردشگرها را به خودش جلب می‌کند. هنرمندهای صفوی و قجری، با ظرافت تمام کاشی‌کاری‌های بخش‌های مختلف و آیینه‌کاری‌های ایوان را انجام داده‌اند. یکی از شگفت‌انگیزترین بخش‌ها در این بنا، دری چوبی و منبت‌کاری‌شده است که می‌توانید از آن دیدن کنید.

www.titrebartar.com
امامزاده شاهزاده حسین(ع)

 

قلعه الموت

اگر دلتان طبیعت‌گردی و بازدید از بناهای تاریخی را یکجا می‌خواهد، برنامه‌ای برای بازدید از قلعه الموت بچینید. این قلعه از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی قزوین است. تاریخ‌شناس‌ها می‌گویند قدمت قلعه به دوره سلجوقی می‌رسد. حسن صباح، بنیان‌گذار حکومت اسماعیلی این قلعه را برای مقابله با سلجوقی‌ها ساخت. این قلعه در بالای یکی از کوه‌های الموت است؛ پس برای رفتن به آنجا وسایل ضروری را فراموش نکنید. به قلعه که برسید، چشم‌انداز زیبایی از دامنه‌های سبز و گل‌های وحشی می‌بینید که قابی بی‌نظیر می‌سازد.

www.titrebartar.com
قلعه الموت

 

بازار سعدالسلطنه قزوین

بازار سعدالسلطنه قزوین از دیگر بازارهای بزرگ شهر است که بافتی سنتی دارد. این بازار هم مثل دیگر جاهای دیدنی قزوین، بخشی از هنر و فرهنگ غنی این شهر را به گردشگرها نشان می‌دهد. قدمت این بازار به چندین سال قبل برمی‌گردد؛ اما در زمان صفویه بازار سعدالسلطنه را مرمت کردند. بخش‌های جدیدی مثل کاروان‌سرای سعدالسلطنه را کنارش ساختند و بازار را گسترش دادند. خوب است ساعتی را در دل بازار سعدالسلطنه قزوین قدم بزنید و به گذشته سفر کنید. حجره‌ها، سراها و تیمچه‌های بازار با طاق‌های آجری و درهای چوبی تماشایی هستند. هر حجره در این بازار قصه‌ای دارد که شاید دلتان بخواهد از زبان صاحبش بشنوید. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، می‌توانید زیباترین عکس‌ها را از این بازار ثبت کنید.

www.titrebartar.com
بازار سعدالسلطنه قزوین

 

برج‌ های خرقان

اگر به دیدن بناهای تاریخی علاقه دارید، بازدید از برج های خرقان را به شما پیشنهاد می‌کنم. این برج‌ها، از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی قزوین هستند که از دوره سلجوقی به یادگار مانده‌اند. معماری زیبای برج‌ها نشان می‌دهد که از همان اول ایرانی‌ها خوش‌ذوق و هنرمند بودند. با گذشت این سال‌ها، هنوز برج‌های آجری خرقان استوارند. اگر کمی به برج نزدیک‌تر بشوید، کتیبه‌های حکاکی‌شده روی بدنه را می‌بینید.

www.titrebartar.com
برج‌ های خرقان

 

کلیسای کانتور

هر گوشه از قزوین دیدنی‌هایی دارد که آدم را شگفت‌زده می‌کند. در بازدید از جاهای دیدنی قزوین، می‌توانید از کوچک‌ترین کلیسای ارتدکس ایران یعنی کلیسای کانتور دیدن کنید. ساختمان این کلیسا معماری جالبی را دارد که در نگاه اول توجه همه را جلب می‌کند. جالب است بدانید اسم کانتور معنی مقر را می‌دهد؛ البته این کلیسا را به برج ناقوس هم می‌شناسند.

www.titrebartar.com
کلیسای کانتور

 

عمارت باغ سپهدار

عمارت باغ سپهدار، عمارتی زیباست که محمد‌ولی خان تنکابنی در دوره قاجار دستور ساختش را داد. معماری این عمارت در نوع خودش بی‌نظیر است. ستون‌های آجری، ایوان زیبای عمارت و طاق‌های هلالی جلوه خاصی به این بنا بخشیده‌اند.

www.titrebartar.com
عمارت باغ سپهدار

 

عمارت سپهدار را با الهام از سبک معماری کاخ چهل ستون در قزوین و مهمان‌خانه بزرگ قزوین ساخته‌اند. ایوان عمارت چشم‌اندازی تماشایی به باغ زیبای سپهدار دارد. اگر دلتان خواست از این باغ و عمارت هم دیدن کنید.