سه شنبه, ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۱۵

افشاگری جنجالی پمپئو علیه دختر و داماد ترامپ

ايسنا : وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات جدیدش که چندی دیگر منتشر می‌شود، ادعا کرد که نیکی هیلی، سفیر سابق این کشور در سازمان ملل با دختر و داماد دونالد ترامپ برای انتصاب به عنوان معاون رئیس جمهور زد و بند کرده بود.

افشاگری جنجالی پمپئو علیه دختر و داماد ترامپ

 ماپک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا قرار است چند روز دیگر کتاب خاطرات جدیدش تحت عنوان "هرگز یک وجب پا پس نمی‌کشیم، برای آمریکایی که عاشقش هستم، می‌جنگم" را منتشر کند.

پمپئو در بخش‌هایی از این کتاب که به دست سی.ان.ان رسیده، ماجراهایی را درباره چهره‌های جمهوریخواهی که نامشان به عنوان نامزدهای بالقوه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ مطرح شده از جمله نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا شرح می‌دهد. این در حالی است که گمانه‌زنی‌هایی درباره نامزدی ریاست جمهوری خود پامپئو که زمانی مدیر سازمان سیا بود، مطرح است.

پمپئو در این کتاب نوشت، جان کلی، در زمانی که به عنوان رئیس دفتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا کار می‌کرده به او گفته نیکی هیلی ادعا کرده نشستی را با ترامپ بر سر "یک مساله شخصی" هماهنگ کرده و سپس به دفتر بیضی کاخ سفید آمده و با جارد کوشنر و ایوانکا ترامپ، داماد و دختر دونالد ترامپ که در آن زمان مشاور ارشد کاخ سفید بودند، ملاقات کرده است.

پمپئو در کتابش می‌نویسد: "آنطور که کلی به من گفت، آنها احتمالا در مورد گزینه احتمالی تعیین هیلی به عنوان نامزد معاونت رئیس جمهوری صحبت می‌کردند. من نمی‌توانم این را تایید کنم اما او مطمئن بود که بازی داده شده و به خاطر آن ناراحت بود. این ملاقات به وضوح منعکس‌کننده یک تلاش تیمی نبود اما کار ما برای آمریکا را تضعیف کرد."

این در حالی است که به نوشته سی.ان.ان،‌ هیلی ادعاهای مطرح شده از سوی پمپئو را رد کرده و گفت،‌ "هرگز با جارد کوشنر، ایوانکا ترامپ یا رئیس جمهور سابق آمریکا صحبتی درباره نامزدی برای معاونت رئیس جمهور نداشته‌ام."

هیلی به فاکس نیوز گفت: پمپئو حتی می‌گوید اطمینانی از درستی این ادعا ندارد.

او این ادعا را "اراجیف و دروغ با هدف فروختن کتاب" و "غیرواقعی" خواند.

یک منابع سابقا وابسته به کاخ سفید اما از ادعای پمپئو حمایت و حتی یادآوری کرد که کوشنر و ایوانکا ترامپ اصرا کرده بودند که هیلی به عنوان وزیر خارجه جانشین رکس تیلرسونی که با کوشنر بر سر مداخله او در مسائل مربوط به روابط خارجی اختلاف پیدا کرده بود،‌ شود.

این منبع گفت، اما رئیس جمهور آمریکا شیفته این پیشنهاد نبود و پمپئو را که بهتر با او کنار می‌آمد و بیشتر دوست داشت برای جانشینی تیلرسون در نظر گرفت.

پس از آن تغییر، ترامپ شروع به ایراد نظراتی منفی در مورد مایک پنس، معاون ریاست جمهوری خود کرد و عقیده داشت پنس بیش از حد تلاش دارد او را از طرح اظهارات یا انجام اقدامات جنجالی منصرف کند. این منبع گفت که کوشنر و ایوانکا ترامپ دوباره روی هیلی اصرار کردند. کلی اما بر خلاف آنها سعی کرد رئیس جمهور وقت را با این استدلال که مایک پنس به او در جلب حمایت رای‌دهندگان مسیحی انجیلی در سال ۲۰۱۶ کمک کرده، از این کار منصرف کند.

پمپئو، که کتابش هفته آینده منتشر خواهد شد، همچنین صحبت‌های صریح درباره جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق ترامپ که از احتمال نامزد شدنش برای ریاست‌جمهوری آمریکا برای جلوگیری از رسیدن ترامپ به دور دوم ریاست‌جمهوری صحبت کرده، مطرح ساخته است.

مایک پمپئو با کتاب خاطرات سال ۲۰۲۰ بولتون "اتاقی که در آن اتفاق افتاد: کتاب خاطراتی از کاخ سفید" ایراد گرفت و مدعی شد که مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در آن اطلاعات محرمانه را فاش کرده و باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

پمپئو می‌نویسد: "داستان‌های خودخواهانه او حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده و جزئیات شدیدا حساس از مکالمات مربوط به فرمانده کل قوا هستند. این دقیقاً تعریف خیانت است. جان بولتون باید به خاطر افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده در زندان باشد. امیدوارم روزی بتوانم در دادگاه به عنوان شاهد خطاب به دادستان شهادت بدهم."

بولتون در پاسخ به ادعاهای پامپئو به سی‌ان‌ان گفت: "کتاب من در فرآیند بررسی پیش از انتشار توسط مدیر ارشد حرفه‌ای و کاملا آگاه شورای امنیت ملی آمریکا کاملا پاکسازی شد. نظرات پامپئو بیشتر درباره شخصیت خودش به شما اطلاعات می‌دهد تا درباره کتاب من."

مایک پمپئو همچنین در کتابش خشم ناشی از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی‌الاصل واشنگتن پست در کنسولگری عربستان در استانبول را کم اهمیت دانست و آن را "خشم  کاذب" خواند. او حتی در این که خاشقجی اصلا یک روزنامه‌نگار واقعی بوده باشد، تردید وارد کرد.

پمپئو در کتاب جدید خود می‌گوید که خاشقجی – که در سال ۲۰۱۸ توسط عوامل سعودی در استانبول کشته شد – را نباید "باب وودوارد (روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی افشاگر رسوایی واترگیت) عربستان سعودی که به دلیل انتقاد شجاعانه از خاندان سلطنتی سعودی شهید شد، به حساب آورد."

در عوض، پمپئو ادعا می‌کند که خاشقجی "یک فعال بود که از تیم بازنده حمایت کرده بود."

خدیجه جنگیز، همسر بیوه خاشقجی در واکنش به ادعاهای پمپئو به ان.بی.سی گفت که پمپئو باید "خفه شود".

پمپئو در کتاب خاطرات خود، توصیفی تحریک‌آمیز از ماجرای خاشقجی به دست داده و می‌گوید، رابطه دولت ترامپ با عربستان سعودی "رسانه‌ها را دیوانه‌تر از یک گیاه‌خوار در یک سلاخ‌خانه کرد." او نوشت که از نظرش قتل خاشقجی یک "قصابی عجیب‌وغریب... منزجرکننده، غیرقابل قبول، وحشتناک و نفرت‌انگیز، شیطانی، وحشیانه و البته غیرقانونی" است.

اما پمپئو می‌نویسد، این قتل "به هر حال حداقل برای من غافلگیرکننده نبود. من به اندازه کافی وقایع خاورمیانه را دیده بودم که بدانم این نوع بی‌رحمی در آن بخش از جهان بسیار عادی است."

پمپئو مدعی شد درباره خاشقجی "خشم  کاذبی که رسانه‌ها به آن دامن زدند" راه افتاد و خبرنگاران" شدیدا سخت به این ماجرا پرداختند، چون خاشقجی یک روزنامه‌نگار بود."

وی افزود: "واضح بگویم خاشقجی همانقدر روزنامه‌نگار محسوب می‌شود که من و بسیاری دیگر از چهره‌های عمومی روزنامه‌نگار هستیم. ما گاهی اوقات نوشته‌هایمان را منتشر می‌کنیم، اما کارهای دیگری هم انجام می‌دهیم. رسانه‌ها خاشقجی را یک باب وودوارد عربستانی معرفی کردند که به دلیل انتقاد شجاعانه در مقالاتش در واشنگتن پست از خانواده سلطنتی عربستان به شهادت رسید."

وزیر خارجه سابق آمریکا نوشت: "در حقیقت، خاشقجی صرفا یک فعال بود که از تیم بازنده در جنگ اخیر بر سر تاج و تخت حمایت کرد و از بودن در تبعید ناراضی بود."

پمپئو با استناد به گزارش‌های نیویورک تایمز، خاشقجی را به "نزدیک بودن به گروه اخوان‌المسلمین حامی تروریسم" متهم می‌کند و می‌گوید که او از بابت کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر اسبق القاعده و یک شهروند سعودی دیگر ابراز تأسف کرده است. پامپئو می‌نویسد: "خاشقجی حقش نبود که بمیرد اما ما باید روشن کنیم که او چه کسی بود و بسیاری از افراد در رسانه‌ها این کار را نکردند."