شنبه, ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۵۱

فضیلت و خواص بسیار سوره حمد

فضیلت و خواص بسیار سوره حمد
سوره حمد در نخستین جزء واقع شده است و مشتمل بر ۷ آیه می باشد. این سوره که از آن به نام سوره فاتحه نیز یاد می شود، ملقب به «ام الکتاب» می باشد.

تیتربرتر: قرآن سر تا سر دارای اعجاز در زندگی مادی و معنوی می باشد که اگر ما با معرفت تلاوت کنیم حتما اثرات آن را خواهیم دید. لذا در اثرات سوره های قرآن اثرات عجبیبی ذکر شده که هر کدام یک معجزه ای می باشند. اما در سوره های قرآن آنچه که خیلی اثرات معجزه آسایی از آن ذکر شده است سوره مبارکه حمد می باشد که در کمتر سوره ای یافت می شود.

نامهای سوره حمد

این سوره‏ ی مبارکه به جهت رفعت و شرافتش تقریباً بیست و اندی اسم دارد و ما تنها به چند نام مشهور آن اکتفا می ‏کنیم:

یکی از آن‌ها به نام «حمد» است که به مناسبت حمد و ستایشی است که در این سوره از پروردگار یکتا خداوند تبارک و تعالی به عمل آمده است. پیشوای معظّم مذهب حضرت امام جعفر بن محمّد الصّادق(ع) ‏می ‏فرماید: سوره‏ ای است که اوّل آن ستایش و میانه‏ ی آن اخلاص و آخر آن نیایش می ‏باشد.

نام دیگر آن «فاتحه» است چون قرآن و نماز بدان افتتاح می ‏گردد. دیگر از نام‏های آن «جامع» و «اُمُّ‏ الکتاب» و «اُمُّ‏ القرآن» می ‏باشد چون مُعْظَم بلکه کل معانی قرآن کریم را شامل است و عرب هر جامعی را «اُمّ» می ‏نامد، و همچنین به چیزی که تقدّم بر دیگران داشته «اُمّ» ‏اطلاق می ‏کند و این سوره‏ ی شریفه بر سایر سوره ‏های قرآن تقدّم دارد.

و نیز «اُمّ» ‏به اصل و مقصود بوده و از آنجائی که مقصود از کل قرآن این امور چهارگانه است، توحید، نبوت، معاد و بیان احکام و اوامر الهی، این سوره‏ ی مبارکه شامل این مراتب چهارگانه بوده از این جهت بدین نام موسوم گردیده است. از نام‏های دیگر این سوره‏ ی مبارکه «سَبْعُ المَثانی» است که تعداد آیات آن هفت آیه می ‏باشد و چون بنابر قولی این سوره «تثنیه» و دو بار نازل شده یکی در مکّه و دیگری در مدینه و یا اینکه در هر نماز دو بار خوانده می ‏شود و یا به جهت دو بار تکراری کلمات آن مانند: (الله، الرّحمن، الرّحیم، ایاک، صراط، علیهم) و یا به اعتبار اینکه نیمی از آن در وصف خالق و نیمی دیگر در وصف مخلوق است و یا به مناسبت ذکر انواع تقابل در آن مانند ربوبیّت و عبودیّت، خالقیّت و مخلوقیّت، هدایت و ضلالت، دوست و دشمن، به نام «مثانی» نامگذاری گردیده است.

بیشتربخوانید:

سوره‌ای که با خواندنش خیر دنیا و آخرت را می‌خرید

از دیگر نام‏های شریف این سوره مبارکه «شفا» است. سَرور عالمیان حضرت ختمی مرتبت(ص) درباره‏ ی آن می ‏فرمایند: «اُمُّ الکتِابِ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ» سوره‏ ی حمد شفای هر درد و بیماری است.

نام دیگر «اساس» است، به علّت مجموع مفاهیم آن که اساس و محتوای قرآن بوده و در حول محور توحید و خداشناسی دور می ‏زند.

دیگر نام «مناجات» است و نمازگزار با خواند «ایاکَ نَعْبُدُ وَ ایاکَ نَستَعین» و اظهار بندگی و عبودیّت و طلب اعانت از خدا یا پروردگار خویش راز و نیاز و مناجات می ‏کند چنانکه در روایات آمده است «اَلْمُصَلّی یناجی بِهَا رَبّهُ».

www.titrebartar.com

 

دیگر به نام «دعا» که زیباترین و نخستین دعای قرآنی با خواندن «اِهْدِنَا الصِّراطَ المُستقیم» در این سوره‏ ی مبارکه آمده است و دعای هدایت، هدف نهایی تمام ادیان الهی و کتاب‏های آسمانی است.

دیگر به نام «کنز» و گنج است که این سوره گنجینه و خزینه ‏ای است از گنجینه‏ های الهی بلکه والاترین آن‌ها به شمار می ‏آید چنانکه رسول اکرم(ص) می ‏فرماید: «اِنّ فاتِحۀَ الکتابِ اَشرفُ ما فی کُنوزِ العَرشِ» سوره‏ ی حمد اشرف ودیعه ‏ها در گنجینه‏ های عرش الهی است.

نام‏های دیگر آن «نور» روشنایی بخش دل‏ها و راه‏ها، «کافیه» کفایت کننده از سایر سوره ‏ها، «وافیه» سوره‏ ی دیگر جانشین آن نمی ‏شود، «راقیه»... دارای مرتبه‏ای اسیت والا... و غیره.

روایات و احادیث 

امام صادق (ع) می فرمایند: سوره حمد سوره ای است که اول آن ستایش و میانه آن اخلاص و آخر آن نیایش است.

از دیگر نامهای شریف این سوره شفا است زیرا پیامبر (ص) درباره این سوره می فرمایند: ام الکتاب شفاء من کل داء. سوره حمد شفای هر درد و بیماری است.

*از امام صادق (ع) نقل شده است که هر فردی در صبح قبل از آنکه حرف بزند هفت بار سوره مبارکه حمد را بخواند هر ناخوشی و مرضی که دارد برطرف گردد و هرگاه در آن روز ناخوشی و مرضی زایل نگردد در روز دیگر بعد از نماز صبح و قبل از حرف زدن هفتاد مرتبه این سوره را با اعتقاد کامل بخواند من ضامن شفا او خواهم بود.

*پیامبر (ص) می فرمایند: هر فردی سوره حمد را بخواند چنان است که دو سوم قرآن را خوانده و ثواب آن کسی که بر همه مومنان تصدق کرده باشد به او داده می شود و نیز ایشان می فرمایند: هر فردی به صدای قاری این سوره گوش دهد به اندازه یک سوم ثواب آن به وی داده می شود.

*در خواص این سوره از پیامبر (ص) نقل است که هنگام خواب بر پهلو بخوابید و سوره های حمد و توحید را بخوانید از همه بلایا ایمن خواهید بود و هر کس در حین ورود به منزل خود سوره های حمد و اخلاص را بخواند خداوند فقر و تنگدستی را از او برطرف و خیر و رکت بسیار به وی عطا می کند.

*در روایتی امام صادق (ع) می فرمایند: هرگاه که هفتاد مرتبه سوره حمد را بر یک دردی خواندم آن درد تسکین یافت.

*از امام محمد باقر (ع) نقل است اگر سوره حمد را بر میتی هفتاد مرتبه خوانده شود و آن میت زنده شود جای تعجب ندارد.

*از پیامبر (ص) نقل است جهت کم شدن تب، این سوره را چهل بار ظرف آبی بخوانید و بر روی آدم تب دار فشار دهید و در جای دیگر آمده است هرفردی بعد از عطسه سوره حمد را بخواند آنگاه به کف دست خود بدمد و به صورت خود بمالد از سردرد و چشم درد و آمدن خون بینی در امان خواهد بود.

www.titrebartar.com

 

*نقل است شیطان در مدت عمر خود چهار ناله جانکاه کرد: وقتی که طناب لعنت بر گردنش افتاد و زمانی که از بهشت رانده شد و وقتی که رسول اکرم (ص) به رسالت مبعوث شد و هنگامی که سوره حمد نازل شد.

بهترین روش خواندن سوره حمد

  • از زمان طلوع تا غروب آفتاب و در هر ساعت از روز می توان این سوره را خواند.
  • در هنگام قرائت سوره حمد زمانی که به آیه «ایاک نعبد و ایاک النستعین» رسیدید، حاجت تان را در دل بگویید.
  • به هنگام سفر یا شروع کار جدید سوره حمد را بخوانید و به هنگام رسیدن به آیه «اهدنا صراط المستقیم» رسیدید، نیت تان را در دل بگویید.
  • به هنگام ترس از دشمن یا ترس از دزدی اموال تان سوره حمد را بخوانید و وقتی به آیه «غیر المغضوب علیهم» رسیدید، نیت تان را در دل بگویید.
  • اگر به نیت دوستی و یا محبت به شخصی هستید، می توانید سوره حمد را قرائت کرده و به هنگام رسیدن به آیه «غیر مغضوب علیهم» نیتتان را بگویید.
  • در صورت دو دل بودن نسبت به کاری یا عاقبت چیزی، سوره حمد را خوانده و در قسمت «ولا الضالین» نیت تان را در دل بگویید.
  • همچنین به منظور افزایش مال و ثروت و دست یافتن به همه حوائج و رفع بلا ها و حفظ آبرو و غیره می توانید سوره حمد را به طور مداوم بخوانید.

 برخی از خواص سوره حمد

 جهت رفع تب

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر کس، با ایمان سوره مبارکه فاتحه را چهل بار بر قدح آب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن آب را بر روی کسی که تب دارد بپاشد، تب از او زایل می شود. (همان ص12)

زیادی نور چشم

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: چون کسی را درد چشم باشد یا در بینایی او ضعفی باشد در اول ماه چون هلال ماه را ببیند دست بر چشم خود بنهد و سوره فاتحه را 10 بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در آخر سوره توحید را 3بار بخواند بعد از آن 7بار بگوید: «یا ربِّ قَوِّ بَصَری».

سپس بگوید: «اللهم اکف انت الکافی، اللهم عاف انت المعافی». درد چشم و ضعف بینایی به صحت مبدل می گردد. (خواص آیات قرآن کریم، محمدتقی نجفی، ص10)

ایجاد برکت

در کلامی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آمده است: هرکس، هنگامی که وارد خانه خود می شود، سوره حمد و توحید را قرائت نماید خداوند فقر را از خانه او دور کرده و برکت زندگی او را به حدّی زیاد می کند که به همسایگانش نیز می رسد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود

جهت عزت و شخصیّت و حفظ آبرو

در روز جمعه شروع کند تا ۴۱ روز، و هر روز ۴۱ مرتبه سوره
مبارکه حمد را بخواند و بعد از اتمام بلافاصله ۱۳ بار این دعا را بخواند: «یا مُفَتِّحُ فَتَّح یامُفَرِّجُ فَرَّج یا سَبَّب یامُیَسِّرُ یَسَّریامُسَهِّلُ سَهَّل یا مُتَمِّمُ تَمَّم برحمتک یا ارحم الراحمین» (دو هزار و یک ختم، ص۴۸)