شنبه, ۲۴ دی ۱۴۰۱ ۰۲:۰۷

کدام صنعت ایرانی بیشترین رونق را دارد؟

تیتربرتر: پس از آن در پاییز ۱۴۰۰، برای نخستین بار شاخص کل صنعت کشور از مرز ۱۲۰ عبور می‌کند و البته در تابستان امسال با رسیدن به عدد ۱۲۴ بالاترین عدد ثبت شده در این حوزه را نمایش می‌دهد.

 

کدام صنعت ایرانی بیشترین رونق را دارد؟

 

 

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت صنایع مختلف کشور از ابتدای دهه ۹۰ تا نیمه سال جاری پرداخته است.

در این گزارش آمده است: برآوردها نشان می‌دهد که شاخص کل تولید کارگاه‌های صنعتی کشور از ابتدای سال ۱۳۹۰ تا نیمه سال ۱۴۰۱، با وجود برخی نوسانات در نهایت صعودی بوده است. سطح شاخص در فصل سوم سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار از عدد ۱۰۰ (رقم پایه سال۱۳۹۵) بالاتر می‌رود.

پس از آن در پاییز ۱۴۰۰، برای نخستین بار شاخص کل صنعت کشور از مرز ۱۲۰ عبور می‌کند و البته در تابستان امسال با رسیدن به عدد ۱۲۴ بالاترین عدد ثبت شده در این حوزه را نمایش می‌دهد. به این ترتیب هرچند وضعیت صنعت کشور در ۱۰ ساله گذشته، با تلاطم و رکود و رونق‌های متعدد رو به رو بوده اما در نهایت در تابستان امسال به بالاترین سطح خود رسیده که نشان از حرکت صعودی در این حوزه دارد.

بررسی فصل به فصل وضعیت صنعت کشور نشان می‌دهد که در دوره‌های مختلفی رکود طولانی تجربه شده است. بیشترین ماندگاری رکود به دو سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ بازمی‌گردد و بیشترین شدت رکود نیز حدفاصل تابستان ۱۳۹۷ تا تابستان ۱۳۹۸ به ثبت رسیده است.

در نیمه نخست سال جاری، در هر دو فصل بهار و تابستان، رشد صنعت کشور مثبت بوده است و آخرین چالش بزرگ در این حوزه با تابستان سال قبل و تحت تاثیر خاموشی برق صنایع باز می‌گردد.

در نیمه نخست امسال به جز سه بخش، سایر حوزه‌های صنعتی کشور رشد مثبت را تجربه کرده‌اند. صنایع تولید سایر وسایل نقلیه، صنایع تولید سایر مصنوعات و صنایع نقلیه موتوری به ترتیب با رشد ۵۷، ۲۲ و ۲۱ درصد بالاترین سطح رشد را به خود اختصاص داده‌اند. صنایع چوب، آشامیدنی‌ها و فلزات اساسی نیز دیگر صنایعی هستند که بالاترین رشد را به خود اختصاص داده‌اند.

در این میان تولید پوشاک تقریبا رشدی نزدیک به صفر داشته و صنایع تولید چرم، فراورده‌های دارویی و صنایع تولید مواد غذایی نیز سه صنعتی هستند که رشد منفی را به ثبت رسانده‌اند.

در کنار آن، تمرکز صنعتی ایران نیز در چند بخش خاص بیش از سایرین است. بر این اساس محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، صنایع وسایل نقلیه، مواد غذایی، محصولات کانی و تولید دارد، حدود ۸۰ درصد از ارزش افزوده صنعت ایران را به خود اختصاص داده‌اند و ۲۰ گروه دیگر، مجموعا ۲۰ درصد از سهم این عرصه را در اختیار دارند.

در این میان، صنایع غذایی در بهار و تابستان امسال، برای دو فصل پی در پی رشد منفی را ثبت کرده‌اند؛ این در حالی است که صنایع آشامیدنی رونق قابل قبولی داشته‌اند. محصولات کانی نیز پس از چهار فصل پی در پی رشد منفی، در تابستان امسال از رکود خارج شده است و صنایع شیمیایی و پوشاک نیز تجربه‌ای مشابه دارند.