دوشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۵۸

آیا ترمز خودرو ها در بورس کالا کشیده میشود؟/ کدام خودروها در بورس کالا عرضه می شوند؟

آیا ترمز خودرو ها در بورس کالا کشیده میشود؟/ کدام خودروها در بورس کالا عرضه می شوند؟
در این روزها خرید خودرو در بورس کالا توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است و خودروهای زیادی در بورس کالا معامله می شود.

تیتربرتر: ارزیابی بازار خودروهای داخلی از نوسان عجیب قیمت این خودروها در بازار حکایت دارد. بطوریکه در ابتدای روز شاهد رشد بیش از 15 میلیونی برخی خودروهای پرطرفدار ایران خودرو در بازار خواهیم بودیم.اما به مرور قیمت این خودروها کمی کاهش خواهد یافت. 

قیمت خودرو در بازار در حالی رقم خورد که با شروع عرضه خودروها در بورس کالا بسیاری از سایت‌های خبری از ریزش قیمت پایه خودروها در بورس کالا خبر دادند، اما این خبرها هم نتوانست بازار خودرو را آرام کند. از سوی دیگر و به گفته فعالان بازار خودرو نوسان نرخ دلار یکی از عوامل اثرگذار در بازار خودرو بوده است. چرا که نرخ دلار هم در ابتدای روز شکل افزایشی داشت اما کم‌کم این روند به نوسان بدل شد و شدت رشد قیمت دلار کاسته شد؛ فرمولی که بازار خودرو هم از آن پیروی کرد.

بازار آزاد همچنان پر مشتری

در حالی که امروز قیمت خودرو در بازار دوباره به سقف تاریخی خود بازگشت، قیمت خودروها در بورس کالا نسبت به مراحل قبلی عرضه کاهش یافت. به نظر می‌رسد با بیشتر شدن عرضه‌ها و افزایش تعداد خودروهای عرضه شده در بورس، قیمت‌ها در این بازار روند کاهشی به خود گرفته است. فرضیه دیگر در توضیح علت ساز ناکوک قیمت‌ها در بازار آزاد با قیمت خودرو در بورس کالا سخت بودن ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بورس است. البته محدود بودن مدل‌های عرضه شده در بورس کالا موجب می‌شود بازار آزاد فعلا همچنان مشتری داشته باشد.

 اوج‌گیری قیمت

شاخص قیمت خودروهای داخلی بورسان که میانگین وزن‌داری از تغییر قیمت روزانه ۱۳ خودروی پرمعامله داخلی را بازتاب می‌دهد امروز به سقف تاریخی خود برگشت. این شاخص امروز با رشد ۱.۵ درصدی به رقم ۱۴۴.۸ رسید که ۱۰ دی‌ماه هم این سقف تاریخی را تجربه کرده بود. این اوج‌گیری قیمت حتی با وجود اخبار مبنی بر پذیرش نخستین خودروهای وارداتی در بورس کالاست که به نوعی مهم‌ترین گام اجرایی واردات خودرو تا کنون است.نکته جالب توجه دیگر آن است که قیمت خودرو در حالی به اوج بازگشته که نرخ دلار در مقایسه با ۱۰ دی، اکنون ۷ درصد کاهش یافته است.

تصمیم اشتباه فروش خودرو در بورس کالا

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تجربه ۲ ماهه عرضه خودرو در بورس نشان داد که این روش منجر به افزایش چشم‌گیر قیمت خودرو می‌شود، گفت: باید روشی اتخاذ شود که فقط مصرف‌کنندگان واقعی امکان خرید از بورس را داشته باشند یا سیاستی به کارگرفته شود که افزایش قیمت خودرو در بورس بیش از ۱۰ درصد قیمت پایه نباشد.

بیشتر بخوانید:

جزییات خرید خودرو با قیمت پایین در بورس کالا +مراحل ثبت نام و خرید

حجت اله فیروزی درباره عرضه خودرو در بورس، گفت: مجلس قانون و مصوبه‌ای درباره عرضه خودرو در بورس ندارد در واقع عرضه خودرو در بورس روش جدیدی بود که دولت به منظور متعادل شدن قیمت و جلوگیری از برخی رانت‌ها انتخاب کرد اما با توجه به اینکه میزان تولید و عرضه خودرو متناسب با تقاضا نیست، متاسفانه این سیاست موجب افزایش سرسام‌آور قیمت شده است. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجا که بورس کالا عرصه رقابت است و قیمت‌ها در آن تا زمانیکه رقابت وجود داشته باشد، افزایش می‌یابد، نمی‌توان انتظار داشت در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس به ارزانی بیانجامد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر که تعداد متقاضیان خرید خودرو بیشتر از تعداد خودروهای عرضه شده در بورس است، امکان تعادل بخشی به قیمت‌ها از طریق عرضه خودرو در بورس وجود ندارد و قیمت‌ها نه تنها منطقی نمی‌شود بلکه سیر صعودی را نیز تجربه می‌کند.

خودروهای وارداتی بورس کالا

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران اعلام کرد: پذیرش ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو وارداتی از سوی شرکت‌های چانگان و کیا و خودرو دنا (متعلق به ایران خودرو) پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهل و هشتمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۱۱ آذر تصویب شد.

به این ترتیب ۱۹ هزار خودرو سوازی چانگان CHANGAN متعلق به چانگان چین که عرضه‌کننده آن سایپا است، راهی بورس کالا می‌شود.

همچنین شرکت بازرگانی کوشا خودرو نگین ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA CERATO و ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA SPORTAGE و ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA K۵ و ۲۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA CEED و ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA PICANTO و ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA PEGAS و ۱۰۰ دسنگاه خودرو سواری KIA RIO و ۷۰ دستگاه خودرو سواری KIA SONET و ۷۰ دستگاه خودرو سواری KIA SELTOS متعلق به شرکت KIA کره جنوبی را در بورس کالا پذیرش کرده است.

زمان فروش خودروهای وارداتی

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودروساز کشور در روزهای آینده خبر داد و گفت: ثبت سفارش واردات ۴۰ هزار خودرو انجام شده و اولین فروش خودروهای خارجی در دی ماه انجام خواهد شد.

www.titrebartar.com
خودرو وارداتی

 

امید قالیباف در مورد آخرین وضعیت خودروهای وارداتی، اظهار کرد: تمام مجوزهای لازم برای فروش و شماره‌گذاری خودروهای وارداتی انجام شده است و اکنون هیچ مانعی برای واردات، ترخیص، شماره‌گذاری و فروش این خودروها وجود ندارد.وی افزود: تا امروز حدود ۴۰ هزار ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شده و اولین فروش خودروهای خارجی در دی ماه انجام خواهد شد.

خودروی شاهین در بورس کالا 

 بنا بر اعلام شرکت سایپا امروز خودروی شاهین در بورس کالا عرضه شد، در این طرح فروش 4 هزار خودروی شاهین راهی بورس کالا شد که در نهایت برای این خودرو تعداد 1545 تقاضا به وجود آمد.قیمت پایه این محصول 304 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. متقاضیان می‌بایست 100 درصد قیمت پایه را در حساب کاربری خود واریز می‌کردند.

در معاملات امروز خودروی شاهین با قیمت 304 میلیون تومان فروخته شد که این رقم با محاسبه معاملات و عوارض ارزش افزوده به‌همراه شماره‌گذاری، بیمه، کارت هوشمند و سایر هزینه‌ها 344 میلیون و 851 هزار و 306 تومان به 1545 نفر فروخته شده است.درحالی بیش از 2400 دستگاه شاهین در معاملات امروز با قیمت 304 میلیون تومان بدون مشتری مانده است که قیمت هیجانی این خودرو در بازار آزاد بیش از 500 میلیون تومان شده است.

عرضه دنا پلاس در بورس کالا

 بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تعداد 5 هزار دستگاه خودرو دنا پلاس دستی سفید متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو روز یکشنبه 25 دی در بورس کالا عرضه می شود.

بر اساس این گزارش، شرکت ایران خودرو قیمت پایه این خودرو را که 27 اسفند سال جاری به خریداران تحویل می شود 189 میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرده است، و درصد پیش پرداخت این خودرو نیز 100 درصد در نظر گرفته شده است.

www.titrebartar.com
دنا پلاس

 

همچنین اطلاعیه عرضه دنا پلاس دستی آمده است: هر کد ملی مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و برای یک خودرو بوده و خریداران باید 18 سال تمام را داشته باشند. اشخاصی که در عرضه های قبلی و از ابتدای سال 1398 از شرکت های خودروسازی موفق به خرید شدند امکان ثبت سفارش ندارند.

عرضه فیدلیتی پرایم در بورس کالا

قیمت پایه فیدلیتی پرایم تیپ۲ ( هفت نفره) در این نوبت از عرضه در بورس کالا ۷۷۲میلیون تومان اعلام شده است. سر رسید قرارداد سلف این معامله ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ خواهد بود.

فیدلیتی پرایم از محصولات پرطرفدار بهمن موتور است. این خودروی هفت نفره در دسته سواری‌های SUV قرار می‌گیرد. حجم موتور دیگنیتی پرایم 1500CC توربو شارژ است و سطح آلایندگی این خودرو مطابق استاندارد یورو5 است. از دیگر قابلیت‌های به روز این خودرو سیستم ضدسرقت، دوربین ثبت رانندگی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط و... این خودرو نام برد.

پیش از این نیز فیدلیتی پرایم سه نوبت در بورس کالا عرضه شده که با استقبال مصرف کنندگان واقعی این خودرو روبرو گردید. متقاضیان خرید خودرو در بورس کالا باید کدسجام داشته و نسبت به قوانین و مقررات حاکم بر این معامله آگاه باشند.

قیمت تارا دستی در بورس کالا

 ۲۰۰۰ دستگاه تارا دستی سفید در بورس کالا معامله شد، میزان عرضه ۲۰۰۰ دستگاه و تقاضای آن ۲۵۲۲ دستگاه بوده و ۲۰۰۰ دستگاه در بورس معامله شد، قیمت پایه ۲۵۶،۵۰۰ میلیون تومان بوده و قیمت کشف شده ۳۵۱،۲۷۴ میلیون تومان بوده و تاریخ تحویل ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ خواهد بود، تارا دستی در عرضه قبلی (۲۳ آذر) با قیمت میانگین ۴۰۵،۳۹ میلیون تومان فروخته شده بود.

عرضه 207 در بورس کالا

 امروز یک شنبه هجدهم دی ماه بورس کالای ایران میزبان عرضه ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک بود. در این طرح قیمت پایه این محصول ۲۸۰ میلیون تومان تعیین شده بود.در معاملات امروز ۲ هزار و ۵۴۱ نفر برای خرید ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بورس کالا شرکت کرده بودند که در نهایت این خودرو با قیمت ۴۳۳ میلیون و ۵۴۲ هزار تومان به فروش رسید.

این محصول با محاسبه مالیات، عوارض ارزش افزوده، شماره گذاری، بیمه، کارت هوشمند و سایر هزینه‌ها در نهایت با قیمت ۴۸۹ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش رسیده است.قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بازار آزاد امروز  حدود ۶۷۰ تا ۶۸۵ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.