چهارشنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۰

شکستی دیگر برای کرملین

اکوایران : سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین به گلوله باران اتمی زاپروژیا ادامه می دهد و عامدانه خطر یک فاجعه هسته ای احتمالی را کلید زده است.

شکستی دیگر برای کرملین

« هراس از تکرار تراژی جنگ دوم جهانی در ژاپن» ،«سفر به ریاض با طعم نفت»، «هشدار شویگو درباره وقوع فاجعه هسته ای در زاپروژیا»، «واکنش پکن به گزارش آمریکا درباره زرادخانه هسته ای اش»، «شکستی دیگر برای کرملین»، «ساز مخالف بوداپست»، «نشست ضد چینی»، «حمله معترضان جوان به کاخ ریاست جمهوری مغولستان» و «روایت ریابکوف از چگونگی پویایی در فرایند احیای برجام» بخشی از مهم ترین خبرها در نیم روز گذشته بوده است.

هراس از تکرار تراژدی جنگ دوم جهانی در ژاپن؛ تحرکات تحریک آمیز روس ها در شرق آسیا

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه های سیار دفاع ساحلی را در جزیره کوریل شمالی مستقر کرده که بخشی از زنجیره جزایر استراتژیک میان ژاپن و شبه جزیره کامچاتکا روسیه است. به نوشته خبرگزاری رویترز، ژاپن ادعای مالکیت جزایر کوریل جنوبی را دارد؛ مناقشه سرزمینی که به پایان جنگ جهانی دوم باز می گردد، زمانی که نیروهای شوروی این مناطق را تصرف کردند. وزرات دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که سامانه های باستیون روس ها که دارای موشک هایی با برد پروازی تا ۵۰۰ کیلومتر هستند در جزایر پاراموشیر مستقر شدند.در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده که خدمات ساحلی ناوگان اقیانوس آرام برای کنترل منطقه آبی مجاور و تنگه، به طور شبانه روزی در حالت آماده باش قرار گرفته. این وزارتخانه همچنین تاکید کردکه یک یک اردوگاه نظامی در پاراموشیر با امکاناتی برای ارائه خدمات در طول سال برای پرسنل تعریف شده است.استقرار چنین جنگده هایی یک سال پس از آن انجام شد که روسیه سامانه های باستیون را در جزیره ماتوآ در بخش مرکزی خط الراس کوریل راه اندازی کرد. کابینه ژاپن در واکنش اعلام کرده که دولت از نزدیک فعالیت های نظامی روسیه را رصد خواهد کرد. به گفته او این فعالیت ها همزمان با حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است.

سفر به ریاض با طعم نفت؛ آمادگی چینی – عربی برای اقتصاد پسانفت!

انتظار می رود که روابط تجاری و سرمایه گذاری چین و کشورهای عرب خلیج فارس در سفر «شی» به ریاض برجسته شود بالاخص آن که منطقه به شکلی جدی نگاه به شرق را در اولویت قرار داده  تا تحولات اقتصادی داخلی اش را برای دوران پسا نفت به گونه ای مدیریت کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده انرژی در جهان، شریک تجاری عمده تولید کنندگان نفت و گاز خلیج فارس است و در حالی که روابط اقتصادی براساس منافع حاصل از انرژی تعریف شده، روابط دو جانبه تحت فشار زیرساخت ها و فن اوری های منطقه گسترش یافته است. عربستان به عنوان بزرگ ترین تامین کننده نفت چین است و ۱۸ درصد از کل خرید نفت خام پکن را تشکیل می دهد. از همین رو آرامکوی دولتی عربستان قراردادهای عرضه سالانه با ۱۲ پالایشگاه چینی دارد.ریاض گفته که تقویت روابط تجاری و امنیت منطقه ای از اولویت های سفر «شی» است که طی آن پادشاهی میزبان نشست چین و خلیج فارس و نشست سران چینی و عربی خواهد بود که به گفته دیپلمات ها شامل ده ها توافق و تفاهم نامه است.عربستان و امارات در حال سرمایه گذاری در حوزه فن آوری به عنوان ستونی از تنوع اقتصادی هستند که در انتقال جهانی به دور از سوخت های فسیلی برایشان سودآور باشد.

هشدار شویگو درباره وقوع فاجعه هسته ای در زاپروژیا_ اوکراین اتهام ها را رد کرد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین به گلوله باران اتمی زاپروژیا ادامه می دهد و عامدانه خطر یک فاجعه هسته ای احتمالی را کلید زده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، شویگو گفت که نظامیان روس همه اقدام های لازم برای اطمینان از ایمنی نیروگاه، بزرگ ترین نیروگاه اروپا در برابر آنچه که از آن تحت عنوان تروریسم هسته ای توسط کی ف یاد می کنند را انجام می دهند. اوکراین این اتهام ها را رد کرده و روسیه را عامل اصلی بمباران به این نهاد حساس قلمداد می کند. با این همه شویگو در کنفرانس تلفنی با فرماندهان نظامی روس گفت که یگان های ما اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی نیروگاه هسته ای زاپروزیا انجام می دهند. او در ادامه افزود که کی یف، بیش از ۳۳ گلوله کالبیر بزرگ به سوی این نیروگاه شلیک کرده که بسیاری شان توسط پدافند هوایی روسیه رهگیری شده اند. با این همه این مقام ارشد دفاع روس تاکید کرد که در صورتی که گلوله ها به نیروگاه برخورد کنند، وقوع فاجعه هسته ای حتمی است.

واکنش پکن به گزارش آمریکا درباره زرادخانه هسته ای اش

وزارت دفاع چین گزارش پنتاگون درباره سرعت برنامه تسلیحاتی این کشور را رد کرد و آن را ادعایی واهی و گمانه زنی ناعادلانه خواند. به نوشته خبرگزاری رویترز، پنتاگون ماه گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که چین اگر به همین طریق پیش برود احتمالا تا سال ۲۰۳۵ به بیش از ۱۵۰۰ کلاهک هسته ای دست خواهد یافت.این رقم نگرانی های ایالات متحده درباره نیت اصلی چین برای گسترش زرادخانه هسته ای اش را افزایش داد هرچند براساس ارزیابی ها، پکن فعلا به دنبال نبرد هسته ای نیست. در پاسخ به این گزارش وزارت دفاع چین اعلام کرد که ایالات متحده در باب مدرن سازی نیروهای هسته ای چین حساسیت پوچ دارد. این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا باید در باب سیاست های هسته ای خود فکری کند بالاخص آن که بزرگ ترین زرادخانه هسته ای جهان را در اختیار دارد.چین تاکید کرد رهبران پکن قاطعانه استراتژی هسته ای در راستای دفاع از خود را دنبال می کنند و با ایمان به منع اشاعه تلاش دارند تا توان هسته ای شان را پایین تر از سطح ملی مورد نیاز حفظ کنند.

شکستی دیگر برای کرملین؛ اسیب پذیری سایت های نظامی روس ها عریان شد

ناظران می گویند که هواپیمای بدون سرنشین برای دومین بار بعد از حمله هایی که آسیب پذیری برخی از مهم ترین سایت های نظامی مسکو را آشکار کرد، مواضع مسکو را هدف قرار دادند. به نوشته آسوشیتدپرس، مقام های اوکراینی به شکل رسمی حمله هواپیمای بدون سرنشین در قلب روسیه را تایید نکردند با این همه وزارت دفاع بریتانیا گفت که روسیه احتمالا حمله به پایگاه های روس در بیش از ۵۰۰ کیلومتری مرز با اوکراین را به عنوان یکی از مهم ترین شکست های استراتژیک کرملین در نظر می گیرد. سخنگوی کرملین گفت که مقام های روسیه اقدام های لازم را برای تقویت حراست از تاسیسات کلیدی را انجام خواهند داد. وبلاگ نویسان روس که به طور کلی با مقام های ارتش روسیه در تماس هستند از فقدان اقدام های دفاعی انتقاد کردند. هم زمان رسانه های مستقل روسیه گزارش دادند که در جریان دومین حمله، کارخانه صنعتی واقع در ۸۰ کیلومتری مرز اوکراین نیز هدف پهپادها قرار گرفت و به واسطه اش یک انبار سوخت در آتش سوخت.

ساز مخالف بوداپست؛ اوج گیری اختلاف میان اتحادیه اروپا و مجارستان بر سر اوکراین

شکاف میان اتحادیه اروپا و مجارستان، عضو سرکش این نهاد منطقه ای زمانی که بوداپست ارائه بسته کمک مالی 18 میلیارد یورویی  به کی یف را وتو کرد، عمیق تر شد. مجارستان با حق وتویش 26 کشور دیگر را مجبور کرد تا برای حراست از عرضه پول تلاش کنند. به نوشته آسوشیتدپرس، مواضع مجارستان همچنین موجب تشدید اختلاف اتحادیه اروپا و بوداپست بر سر حاکمیت قانون در زمان نخست وزیری ویکتور اوربان و حمله روسیه به اوکراین شد. مجارستان توانسته از قوانین نهادی پیچیده اتحادیه اروپا استفاده کرده تا بلوک و 450 میلیون نفر را در یک چالش عظیم ژئوپلتیکی ناامید کند و مانع از کمک به متحدی که نیاز مبرم دارد، شود. معاون کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که جنگ در اوکراین مستلزم اتحاد و سرعت در تصمیم گیری است چرا که میلیون ها نفر بدون آب، گرما با برق زندگی می کنند. بنابراین باید جلوی این وضعیت گرفته شود.همزمان وزیر دارایی هلند نیز موضع مجارستان را به چالش کشید و گفت باید این وضعیت را حل کرد در غیر این صورت اتحادیه اروپا اعتبارش را از دست خواهد داد.

نشست ضد چینی؛ وزرای دفاع آمریکا و استرالیا: پکن تهدید است

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با ریچارد مارلز، همتای استرالیایی خود در واشنگتن دیدار کرد، ملاقاتی که بخشی از گفت‌وگوهای سالانه وزارتی آمریکا و استرالیا، موسوم به «آسمین» است.در جریان این رایزنی وزاری دفاع دو کشور اعلام کردند که قصد دارند با آنچه از آن تحت عنوان اقدامات نظامی چین خواندند که ثبات را تهدید می‌کند، مقابله کنند.بن والاس، وزیر دفاع انگلیس نیز چهارشنبه در نخستین دیدار حضوری وزرای پیمان آکوس در واشنگتن شرکت خواهد کرد. این پیمان نظامی با هدف ساخت زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا میان کانبرا، لندن و واشنگتن امضا شد.نشست آکوس برای هر سه کشور مهم است، زیرا آن‌ها قرار است در ماه مارس سال آینده تصمیم بگیرند که این زیردریایی‌ها آمریکایی باشد یا انگلیسی، و همچنین چشم‌اندازی مشخص برای ناوگان دریایی استرالیا ترسیم کنند.استرالیا گفته است که به توانایی‌های دوربرد و رادارگریزی زیردریایی‌های هسته‌ای نیاز دارد، زیردریایی‌هایی که سلاح‌های متعارف حمل خواهند کرد، اما با سوخت هسته‌ای کار می‌کنند.اخیرا وزارت دفاع آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که پکن قصد دارد از راه‌های دیپلماتیک، پیمان آکوس را از میان بردارد. در این گزارش آمده است: جمهوری خلق چین سعی دارد به اشتباه پیمان آکوس را نمونه‌ای از اشاعه هسته‌ای جلوه دهد.

حمله معترضان جوان به کاخ ریاست جمهوری مغولستان

هزاران نفر از مردم مغولستان در دمای زیر صفر در پایتخت این کشور علیه فساد در صنعت زغال سنگ این کشور و افزایش تورم دست به اعتراض زده و به کاخ ریاست جمهوری این کشور حمله کردند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، معترضان که بیشترشان جوانان بودند در میدان سوخباتار اولان باتور، پایتخت در دمای منفی ۲۱ درجه سانتیگراد دست به اعتراض زدند و خواستار عدالت علیه مقام‌های فاسد و انحلال پارلمان شدند.بر روی یک پلاکارد اعتراضی جمله به ما کمک کنید، کشورمان در حال فروپاشی است، نوشته شده بود.به نوشته خبرگزاری فرانسه پلیس ساعت ۹ شب به وقت محلی به جمعیت تاکید کرد تا متفرق شوند چون اوضاع داشت متشنج می‌شد و یکسری درگیری با معترضان رخ داد. شورش گسترده روز دوشنبه در پایتخت این کشور زمانی رخ داد که معترضان به کاخ دولتی یورش برده و به ماموران اجرای قانون حمله کردند. اعتراضات سه روز است که در این کشور آسیایی شکل گرفته و در حالیست که مقام‌های مغولستان در حال تحقیق درباره سرقت گسترده زغال سنگ صادراتی هستند.

روایت ریابکوف از چگونگی پویایی در فرایند احیای برجام

ایسنا نوشت: سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی، پویایی روند احیای توافق هسته‌ای را در گرو «اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم» دانست و مهم‌ترین تصمیم در این زمینه را تصمیم دولت آمریکا برای پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تلقی کرد.معاون وزیر امور خارجه روسیه، امروز در جمع خبرنگاران گفت که وضعیت احیای توافق هسته‌ای اکنون در حالتی ایستا قرار دارد، اما در عین حال، سیر قهقرایی نداشته است.ریابکوف گفت: در این جا، مهم‌ترین تصمیم لزوم آن است که آمریکا پی ببرد و بپذیرد که باید به اجرایی کردن تمام عیار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردد.او افزود: اگر واشنگتن به این موضوع پی ببرد، تمامی اقدامات پس از آن نسبت به قبل آسان‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد.معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره عملکرد ایران در این زمینه گفت: طرف ایرانی آمادگی خود برای نهایی کردن سریع برجام و تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه موضوعات مرتبط را تایید می‌کند. هیچ مسئله غیرقابل حلی در این زمینه وجود ندارد، از نظر من هیچ بن‌بستی در پیش رو نیست.