یکشنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۵۰

آمریکا؛ دست پشت پرده شیوع کرونا؟!

ايسنا : یک دانشمند آمریکایی درباره عامل همه گیری ویروس کرونا مدعی شد که دولت آمریکا مقصر انتقال بیوتکنولوژی خطرناک به چینی ها است.

آمریکا؛ دست پشت پرده شیوع کرونا؟!

دیلی میل گزارش داد، دکتر اندرو هاف، معاون سابق رئیس موسسه "اکوهلث آلیانس"، همه گیری کروناویروس را "یکی از بزرگترین پنهان‌کاری‌ها در تاریخ" و "بزرگترین شکست اطلاعاتی آمریکا از زمان حملات ۱۱ سپتامبر" خواند.

اندرو هاف افشاگر، در نظر کارشناسی‌اش  معتقد است که بودجه‌ای که آنتونی فائوچی، رئیس انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی از  سمت سازمان انستیتوهای ملی سلامت آمریکا به موسسه "اکوهلث آلیانس" بخشیده، با "ایجاد ویروس SARS-CoV-۲ مرتبط بوده است."

او ادعا می‌کند که انستیتوهای ملی سلامت آمریکا بودجه عملیات مهندسی ژنتیکی (gain-of-function) را تامین کرده و جامعه اطلاعاتی آمریکا از این مساله مطلع بوده و به نظر می‌رسد در این فعالیت دخیل بوده است.

به نوشته روزنامه دیلی میل، اعتقاد بر این است که  این عملیات مهندسی ژنتیکی (GOF)  باعث ایجاد ویروس SARS-CoV-۲ شده است، هاف تاکید کرد که این عملیات در ایجاد این بیماری تهاجمی و مسری نقشی کلیدی داشته است.

به نوشته دیلی میل، همه گیری کروناویروس از زمان انتشار اولین گزارشهای مربوط به شیوع این ویروس به شکل ابتلا به ذات الریه در ووهان چین در اواخر سال ۲۰۱۹  تا کنون جان ۶.۶۴ میلیون نفر را گرفته است.

انستیتوی ویروس شناسی ووهان، یک آزمایشگاه با امنیت بالا که متخصص در زمینه کروناویروس ها است، در دو سال گذشته در گمانه‌زنی‌ها درباره منشا همه گیری کروناویروس در کانون توجه قرار گرفته و بسیاری این سوال را مطرح می کنند که آیا این انستیتو ممکن است منبع این بیماری بسیار مسری باشد یا خیر.

هم چین و هم این آزمایشگاه به شدت این اتهامات را رد کرده‌اند، اما اسناد و مدارک مبنی بر نشت ویروس از آزمایشگاه همچنان که دانشمندان، محققان و دولت ها به دنبال پاسخ به سوال منشا همه گیری هستند، مورد توجه قرار گرفته اند.

برخی کارشناسان معتقدند ویروس کووید ممکن است از طریق یک محقق آلوده، دفع نامناسب زباله یا نقض احتمالی تدابیر امنیتی از تأسیسات ووهان به بیرون درز کرده باشد.

هاف در ادعاهای جنجالی که در کتاب جدید خود به نام "حقیقت درباره ووهان" ادعا می کند که این بیماری همه گیر در نتیجه بودجه مالی دولت آمریکا برای مهندسی ژنتیک خطرناک روی کروناویروس ها در چین رخ داده است.

هاف در صحبت با نشریه سان گفت که "دولت آمریکا مقصر انتقال بیوتکنولوژی خطرناک به چینی ها است."

او عنوان کرد، آزمایش‌های مهندسی ژنتیک  (GOF ) چین که به اعتقاد او در محیط‌هایی با تدابیر امنیت زیستی کاهش یافته انجام شدند منجر به نشت آزمایشگاهی ویروس از انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان که با بودجه آمریکا کار می‌کرده، شدند.

او خاطر نشان کرد: سازمان اکوهلث آلیانس و آزمایشگاه‌های خارجی، تدابیر کنترلی کافی برای تضمین ایمنی و امنیت زیستی و مدیریت ریسک مناسب اتخاذ نکردند که این در نهایت منجر به نشت ویروس از آزمایشگاه انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان شد.

این کهنه سرباز ارتش آمریکا که اهل ایالت میشیگان است گفت که این موسسه آمریکایی سال‌ها "بهترین روش‌های موجود برای مهندسی کروناویروس‌های مربوط به خفاش برای حمله به گونه‌های دیگر را به آزمایشگاه ووهان آموزش داده است."

او اظهار کرد: "چین از روز اول می دانست که این یک عامل مهندسی ژنتیک شده است."

هاف ادامه داد: "من از چیزی که دیدم وحشت کردم. ما فقط فن آوری سلاح های زیستی را به آنها می دادیم."

این متخصص بیماری‌های عفونی در کتاب خود ادعا می‌کند، "دانشمندان حریص میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان کشته‌اند" و دولت آمریکا همه آن‌ها را پنهان کرده است.

هاف افزود، این تعجب آور نیست که چین در مورد شیوع این بیماری دروغ گفته و سپس "تلاش زیادی کرده تا به نظر برسد که بیماری به صورت طبیعی بروز پیدا است."

او بیان کرد: "بخش تکان دهنده همه اینها این است که چگونه دولت آمریکا به همه ما دروغ گفته است."