یکشنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۱۰

جنجال‌ رئیس‌جمهور سابق/ قانون اساسی آمریکا باید تعلیق شود

اکوایران : دونالد ترامپ با انتشار پستی در شبکه اجتماعی تروث سوشال خواستار تعلیق قانون اساسی ایالات متحده شد.

جنجال‌ رئیس‌جمهور سابق/ قانون اساسی آمریکا باید تعلیق شود

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در ادامه ادعاهایی از قبیل انکار نتایج انتخابات و دفاع از تئوری‌های توطئه، برای لغو انتخابات ۲۰۲۰ و بازگرداندن او به قدرت، خواستار تعلیق قانون اساسی شد.

ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: «آیا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را کنار می‌گذارید و برنده حقیقی را اعلام می‌کنید یا انتخابات جدیدی دارید؟ یک کلاهبرداری بزرگ از این نوع امکان لغو تمام قوانین، مقررات و مواد، حتی آن‌هایی که در قانون اساسی وجود دارد را فراهم می‌کند». او «فن‌آوری‌های بزرگ» را به همکاری نزدیک با دموکرات ها متهم کرد و نوشت پدران بنیان‌گذار ما نمی‌خواستند انتخابات دروغین و متقلبانه برگزار شود!»

پست ترامپ پس از انتشار ایمیل‌های داخلی توییتر منتشر شد که نشان می‌داد در سال ۲۰۲۰ در مورد یک داستان نیویورک پست در مورد مطالب یافت شده در لپ‌تاپ هانتر بایدن بحث می‌شد. ترامپ به این موضوع اشاره کرد که «ایلان ماسک» مالک توییتر اطلاعاتی درباره نقش این شبکه اجتماعی در محدود کردن دسترسی به روایاتی درباره «هانتر بایدن» پسر رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات پیشین منتشر کرد.

اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید گفت که اظهارات ترامپ »موجب شرمساری روح ملت ما است و باید به طور گسترده محکوم شود». بیتس در بیانیه‌ای گفت: «شما نمی‌توانید تنها زمانی که پیروز می‌شوید، آمریکا را دوست داشته باشید. قانون اساسی آمریکا یک سند مقدس است که برای بیش از ۲۰۰ سال تضمین کرده که آزادی و حاکمیت قانون در کشور بزرگ ما حاکم باشد. قانون اساسی مردم آمریکا را -صرف نظر از حزب متبوعشان- گرد هم می آورد و رهبران منتخب سوگند یاد می کنند که از آن حمایت کنند. این میثاقی برای همه آمریکایی‌هایی است که جان خود را برای شکست دادن مستبدان خودخواه که از قدرت خود سوء استفاده کردند و حقوق اساسی را زیر پا گذاشتند، داده‌اند.»

ترامپ ماه گذشته برای سومین بار نامزدی خود را برای احراز پست ریاست جمهوری اعلام کرد و هنوز هم به طور گسترده محبوب‌ترین رهبر حزب جمهوری خواه محسوب می شود. رهبران حزب امیدوار بودند که رئیس‌جمهور سابق پس از نتایج ضعیف در انتخابات میان دوره‌ای، لفاظی‌های مبنی بر انکار انتخاباتی خود را کنار بگذارد.

اوایل این هفته ترامپ حمایت خود را از آشوبگران که در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ایالات متحده حمله کردند، ابراز کرد و در ویدئویی که در حین جمع‌آوری کمک مالی پخش شد، گفت: «به نظر من با مردم غیرقانونی و بسیار بسیار ناعادلانه رفتار شده است، و ما. قرار است به آن خاتمه دهیم». ترامپ در مصاحبه ای در سپتامبر گفته بود که از برخی از متهمان حادثه ۶ ژانویه «حمایت مالی» می‌کند و قول داد در صورت انتخاب مجدد، فرمان کسانی که تحت پیگرد قانونی قرار دارند را صادر خواهد کرد. او همچنین به دلیل صرف شام در اقامت‌گاه مارآلاگو خود با نیک فوئنتس، ملی‌گرای سفیدپوست و منکر هولوکاست و خواننده رپ، کانیه وست، که اخیراً سخنان یهودی‌ستیزانه‌ای را بیان کرده، مورد انتقاد قرار گرفته است.