شنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۰

پشت پرده عجیب تاخیر خروج نیروهای انگلیسی از افغانستان

ايسنا : امتناع دومینیک راب برای گفت‌وگو با برخی از کارمندان وزارت خارجه انگلیس به خروج نامنظم و بیمارگونه نیروهای این کشور از افغانستان منجر شد.

پشت پرده عجیب تاخیر خروج نیروهای انگلیسی از افغانستان

گاردین گزارش داد، دومینیک راب، معاون نخست وزیر انگلیس که در زمان خروج نیروهای این کشور از افغانستان سمت سکانداری وزارت خارجه را برعهده داشت، عنوان کرده بود که این کارمندان "اتلاف کنندگان وقت" هستند و این مساله به ایجاد موانعی بر سر راه خروج نیروهای انگلیسی از افغانستان منجر شد چون کارمندان در دو اداره مجزا در وزارتخانه مذکور را مجبور ساخت به دلیل رفتار نامناسب راب تصمیم‌های نادرست درباره خروج بگیرند.

اعتراف وزیرخارجه انگلیس: تسلیحات ایرانی کل منطقه را تهدید می‌کند

ادعای جدید مطرح شده نشان می‌دهد که مناقشات دومینیک راب با کارمندان وزارت خارجه انگلیس به خروج بی نظم و پر آشوب نیروهای این کشور از افغانستان و در نتیجه آن، تسلط مجدد طالبان بر کابل در اوت ۲۰۲۱ منجر شد که در آن زمان، مقام‌های انگلیسی هشدار دادند این روند خسارت طولانی مدت و هزینه برداری در پی خواهد داشت.

پیش از مراحل پایانی خروج نیروهای انگلیسی از افغانستان، تصمیمات به تعویق افتاد، چون دومینیک راب تنها به تعداد انگشت شماری از کارکنان ارشد اجازه داد تا با او و اعضای دفتر خصوصی‌اش تعامل داشته باشند.

افراد مطلع به گاردین گفته‌اند که اتخاذ تصمیم‌های سریع ضروری بود، اما نتوانستند به وزیر خارجه وقت بفهمانند که به این پیام گوش بدهد و بر اساس آن اقدام کند.

به گفته این منابع، راب مصمم بود مسیرهای ارتباطی را برای کسانی که به نظرش صداهای چالش برانگیز هستند، مسدود کند و تنها تعداد انگشت شماری از کارکنان ارشد که به نظر او ارزشمند بودند، می‌توانستند به نحوی به او دسترسی یابند.

در پی خروج بسیاری از کارمندان وزارت خارجه در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت ۲۰۲۱، بسیاری از راه‌ها برای ارتباط مؤثر با وزارت خارجه تقریباً محال شد.

یکی دیگر از منابع مطلع گفت، دومینیک راب تنها به صورت مستقیم با حدود نیمی از افراد که بیشترشان مشاوران ویژه‌اش بودند و همچنین دبیر دائم وزارت خارجه صحبت می‌کرد.