سه شنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۴۸

اهدای خون و فواید بی شمار آن

اهدای خون و فواید بی شمار آن
دریافت انتقال خون و فرآورده های آن ناجی زندگی بسیاری از بیماران است. همه روزه در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی سالم نیاز پیدا می کنند.

تیتر برتر: یکی از کارهایی که همواره توصیه می شود اهدای خون می باشد. گزارشات صلیب سرخ آمریکا نشان داده اند اهدای خون می تواند زندگی سه نفر را نجات دهد. اهدای خون نه تنها برای فرد گیرنده حیات بخش است بلکه فواید بسیاری برای فرد اهدا کننده دارد.

اما اهدای خون برای اهدا کننده چه فوایدی دارد؟ ما معمولا در مورد فواید اهدای خون برای طرف دیگر ماجرا ، یعنی اهدا کننده خون چیزی نمی شنویم. در حالی که شاید تأثیرمثبت اهدا خون برای اهدا کننده خیلی آشکار نباشد ، اما حقیقت این است که اهدای خون فواید بسیار زیادی برای سلامتی و بهبود کیفیت زندگی  دارد .

مزیتهای اهدای خون

بیماران مبتلا به بیماری سلول داسی شکل یا سرطان در طول دوره درمان خود به انتقال خون نیاز دارند و یک قربانی تصادف رانندگی می تواند تا ۱۰۰ پیمانه خون نیاز داشته باشد. از آنجا که خون به طور مصنوعی تولید و ساخته نمی شود ، زندگی این بیماران بستگی کامل به دریافت خون دارد .

کاهش وزن

اهدای خون به موقع به کاهش وزن کمک می کند و موجب بهبود تناسب اندام در بزرگسالان می شود. به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا ، اهدای یک پیمانه خون یعنی ۴۵۰ میلی لیتر به بدن کمک می کند تا حدود ۶۵۰ کالری بسوزاند .اما نباید اهدای خون را به عنوان یک برنامه کاهش وزن تصور و یا تشویق کرد. مشاوره با پزشک قبل از اهدای خون برای جلوگیری از هرگونه مشکل سلامتی ضروری است.

www.titrebartar.com

 

تقویت تولید سلول‌های جدید خونی

اهدای خون موجب تحریک تولید سلول های جدید خونی می شود. بطوریکه پس از اهدای خون، بدن طی ۴۸ ساعت با کمک مغز استخوان فعالیت می کند تا میزان خون اهدا شده را جبران کند. گلبول های جدید خونی تولید می شود و تمام گلبول های قرمز از دست رفته در مدت زمان ۳۰ تا ۶۰ روز جایگزین می شوند. از این رو ، اهدای خون به حفظ سلامتی انسان کمک می کند.

افزایش سلامت قلب

یکی دیگر از فواید اهدای خون افزایش سلامت قلب است. طی تحقیقی که در سال 2019 روی 160000 زن انجام دادند، این افراد حدود 10 سال یا بیشتر خون اهدا کرده بودند. محققان از این پژوهش‌ها نتیجه گرفتند، اهدای خون به مدت طولانی، بیماری‌های قلبی عروقی را در آن‌ها کاهش داده است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

کاهش ذخیره آهن اضافه در بدن می تواند خطر ابتلا به سرطان را نیز کم کند. آهن اضافه همانطور که گفته شد با خطر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و افزایش خطر ابتلا به سرطان و پیری در ارتباط است. اهدای خون طبق تحقیقات انجام شده، از سرطان های کبد، ریه، روده بزرگ و سرطان گلو پیشگیری می کند.

سلامتی کبد

کنترل میزان آهن خون می‌تواند سلامت کبد را تضمین کند. تجمع این ماده در کبد می‌تواند در طولانی‌مدت باعث بروز سیروز کبدی شود. 

شناسایی عوارض جانبی سلامتی

هر فردی که خون اهدا می کند، یک معاینه فیزیکی ساده و تست خون کوتاه قبل از دادن خون انجام می دهد. در نتیجه این امکان وجود دارد که فرد بتواند نگرانی های سلامتی ناشناخته را به عنوان بخشی از فرآیند اهدای خون تشخیص دهد. این مسائل مربوط به سلامتی، می توانند شامل نگرانی های فشار خون و یا تعداد کم خون باشند.

بیشتر بخوانید:

اهدا خون امری پسندیده و نیکو

فردی که خالکوبی کرده نمی تواند خون اهدا کند؟

یک فرد هرگز نباید از اهدای خون برای پیدا کردن بیماری های مربوط به خون مانند هپاتیت B، هپاتیت C و یا HIV استفاده کند. در عوض، باید به پزشک مراجعه کنند. اگرچه مقدار کم خون یک فرد او را از اهدای خون منع می کند، اما کشف این اطلاعات می تواند به او کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد سلامتی خود داشته باشند.

کاهش خطر هموکروماتوز

هموکروماتوز یک اختلال ژنتیکی است که در آن بدن بیش از حد آهن را از غذا جذب می کند. سپس آهن اضافی در اندام های مختلف، به خصوص کبد ته نشین می شود. آهن اضافی نیز می تواند در لوزالمعده، کبد، بیضه، تخمدان، پوست و مفاصل ذخیره شود. برای غلبه بر هموکروماتوز، باید بطور روتین خون را تعویض کنید تا آهن اضافی بدن کاهش یابد.

www.titrebartar.com

 

این بیماری می تواند به ارث برده شود و یا ممکن است بر اثر اعتیاد به الکل، یا .... ایجاد شود. اهدای خون به صورت مداوم می تواند به کاهش آهن بیش از حد کمک کند.

عوارض اهدای خون چیست؟

اهدای خون برای بزرگسالان سالم بی خطر است. خطر ابتلا به بیماری وجود ندارد. برای هر اهدا کننده از تجهیزات جدید و استریل استفاده می شود.

برخی از افراد ممکن است پس از اهدای خون احساس تهوع، سبکی سر یا سرگیجه داشته باشند. این اتفاق اغلب فقط  چند دقیقه طول می کشد. تا زمانی که احساس بهتری داشته باشید، می توانید دراز بکشید و پاهای خود را بالا نگه دارید.

همچنین ممکن است مقداری خونریزی در محل ورود سوزن مشاهده شود. اعمال فشار و بالا بردن بازو برای چند دقیقه معمولاً این کار را متوقف می کند. ممکن است کبودی در محل ایجاد شود.در صورت بروز موارد زیر با مرکز اهدای خون تماس بگیرید:

پس از نوشیدن، غذا خوردن و استراحت همچنان احساس سبکی سر، سرگیجه یا حالت تهوع دارید. در محل سوزن دچار برآمدگی شده اید و یا خونریزی ادامه پیدا کرده است. درد بازو، بی حسی یا گزگز دارید.

هر ساله، روز جهانی اهدای خون همه ساله در روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) گرامی داشته می شود؛ هدف از گرامیداشت این روز افزایش آگاهی مردم در خصوص نیاز به اهدای منظم خون است تا بتوان موجودی خون سالم و محصولات آن را برای بیماران نیازمند افزایش داد. این روز همچنین موقعیتی برای سپاسگزاری از اهداکنندگانی است که داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی خون خود را برای نجات زندگی افراد اهدا می کنند.

بزرگداشت این روز همچنین می تواند موجب تشویق افراد دیگری شود که به منظور داوطلب شدن برای اهدای خون خود مردد  هستند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، تزریق خون بالقوه می تواند جان چند نفر را نجات دهد، اما بسیاری از اوقات بیمارانی که نیاز به تزریق خون دارند، به راحتی به خون ایمن و سالم دسترسی ندارند.