شنبه, ۰۷ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۱۰

نخستین جلسه دولت جدید عراق تشکیل شد

ايسنا : محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق شامگاه جمعه و پس از تحویل رسمی این سمت از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق کارش را در این سمت آغاز کرد.

نخستین جلسه دولت جدید عراق تشکیل شد

وی بلافاصله پس از تحویل سمت نخست وزیری نخستین جلسه کابینه را برگزار کرد.

وی در جریان این نشست با تبریک اخذ رأی اعتماد به اعضای تیم دولت از پارلمان، ابراز امیدواری کرد که اعضای دولت بتوانند پاسخگوی اعتماد ملت عراق باشند.

السودانی در ادامه تایکد کرد که برگزاری جلسه نخست دولت در روز جمعه بیانگر تلاش شبانه روزی اعضای کابینه برای حل و فصل مشکلات عراق است.

وی همچنین به اعضای کابینه دولت دستور داد که مدیران دفاتر وزارتخانه‌ها از میان کادرهای خود وزارتخانه‌ها انتخاب شوند.

ازجمله دستورات دیگر السودانی در جلسه نخست دولت، افشای دارایی‌های وزیران طی یک هفته بود.

السودانی عصر جمعه با برگزاری یک مراسم ویژه وارد کاخ نخست وزیری عراق در بغداد شد و پس از دیدار با مصطفی الکاظمی سمت نخست وزیری را رسما تحویل گرفت.

دولت جدید عراق به ریاست محمد شیاع السودانی پنج‌شنبه توانست رأی اعتماد پارلمان را جلب کند.

در این دولت، فواد حسین، به عنوان معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه؛ حیان عبدالغنی عبدالزهره، به عنوان معاون نخست‌وزیر و وزیر نفت؛ محمد علی تمیمم به عنوان معاون نخست‌وزیر و وزیر برنامه ریزی؛ خانم طیف سامی محمد برای سکانداری وزارت دارایی؛ ثابت محمد سعید رضا، وزیر دفاع؛ سرلشکر عبدالامیر کامل الشمری، برای سکانداری وزارت کشور؛ صالح مهدی مطلب، به عنوان وزیر بهداشت؛ ایفان فائق یعقوب، برای تصدی وزارت مهاجرت؛ رزاق محیبس عجیمی، وزیر حمل و نقل؛ عون ذیاب عبدالله، به عنوان وزیر منابع آبی؛ احمد جاسم صابر، وزیر کار و امور اجتماعی رأی اعتماد گرفتند.

همچنین احمد محمد حسین قاسم، وزیر جوانان و ورزش؛ ابراهیم نامس یاسین، وزیر آموزش و پرورش؛ اثیر داود سلمان به عنوان وزیر تجارت؛ خالد سلام سعید شوانی برای تصدی  وزارت دادگستری؛ زیاد علی فاضل برای سکانداری وزارت برق؛ خانم هیام عبود کاظم به عنوان وزیر ارتباطات؛ عباس جبر عباده برای تصدی ریاست وزارت کشاورزی؛ نعیم عبد باسر برای سکانداری وزارت علوم؛ خالد بتال نجم به عنوان وزیر صنایع و معادن؛ احمد فکاک احمد، به عنوان وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی رأی اعتماد پارلمان را کسب کردند.