دوشنبه, ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۱۸

چگونه مبلمان خوب برای منزل بخریم؟

چگونه مبلمان خوب برای منزل بخریم؟
مبلمان روح خانه است و چون پیراهنی می‌تواند به بدن خانه زیبایی ببخشید. خیلی‌ها هم عادت دارند هر چند وقت یکبار، پیراهن خانه‌شان را عوض کنند.

تیتربرتر: واژه مبل از زبان فرانسوی وارد زبان فارسی شده است که ریشه‌ی آن لغت meubles است. اما معادل کلمه مبل در زبان انگلیسی لغت sofa است. در بازار ایران، مبل به دو نوع مبل استیل (کلاسیک) و مبل راحتی تقسیم می‌شوند.

به نظر می‌رسد واژه مبل استیل در ترجمه Classic style sofa به معنای «مبل با طرح سنتی» وارد زبان فارسی شده باشد یا این که از ترجمه Steel sofa به معنای «مبل فلزی» رواج یافته باشد که در هر صورت واژه نادرستی است. زیرا style به معنای طرح و مدل است و هیچ دسته‌بندی خاصی را مشخص نمی‌کند. همچنین steel نیز به معنای فلز است که تقریباً هیچ مبل استیل فلزی در بازار ایران یافت نمی‌شود.

مبل‌ها براساس ساختمانشان به چند دسته تقسیم می‌شوند: مبل‌های استیل یا سلطنتی، مبلمان نیم‌استیل که هم راحتی است و هم چوب استیل در آن به‌کار رفته و مبل‌های تمام راحتی که طرفداران زیادی دارد. البته دقت داشته باشید که مبل راحتی خودش به چند دسته تقسیم می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها «ال»، «ال‌یو»، «شانو» و… است. معمولا مبل‌ها زمانی مقاوم خواهند بود که در ساخت اسکلت‌شان از مواد مستحکمی استفاده شده باشد.

انواع مبلمان

دو نوع مبلمان اصلی وجود دارد: مبلمان روکش دار و مبلمان موردی. مبلمان روکش دار به آن دسته از مبلمانی اطلاق می‌شود که در آن یک پوشش نرم برای نشستن وجود دارد و در صورت نیاز در آن فنر می‌گذارند تا قابلیت ارتجاعی آن افزایش پیدا کند و سپس آنرا روکش می‌کنند، مانند مبل‌های نشیمن و کاناپه‌ها که دارای بالشتک هستند.

www.titrebartar.com

 

مبلمان موردی هم به اسباب و اثاثیه ای اطلاق می‌شود که فاقد قسمت بالشتک دار هستند، مانند: میز، ویترین،کابینت و قفسه.  هر یک از این دو نوع مبلمان می‌توانند از اجناس مختلفی ساخته شوند که عموماً انواع چوبی و غیر چوبی آن در بازار‌های ایران موجود می‌باشند.

انواع چوب مبلمان

عمده محصولات مبلمان چوبی از چوب سخت (چوب جنگلی) یا چوب نرم ساخته می‌شوند . چوب سخت به چوب درختانی نظیر: ماهون (ماهاگونی)، گردو، افرا، بلوط، گیلاس، غان (توس)، ساج، و پی کان و چوب نرم هم به چوب درختانی نظیر: کاج و صنوبر، ماموت (چوب سرخ)، و سدر اطلاق می‌شود. مبلمانی که از چوب‌های نرم ساخته شده باشد به مراتب از مبلمان هایی که با چوب‌های سخت ساخته می شوند ارزانتر است.

ویژگی‌های مبل خوب

  • ارتفاع پشتی یک مبل خوب باید بگونه‌ای باشد که شانه‌ها و قسمتی از گردن را محافظت کند.
  • قسمت پشتی یک میل استاندارد باید بتواند گودی کمر را پوشش دهد.
  • ارتفاع مبل از سطح زمین باید به گونه‌ای باشد که پا‌ها نه چندان کشیده و نه خم شوند.
  • چنانچه رویه مبل از چرم تهیه شده باشد، باید از سطحی ناصاف جهت جلوگیری از تعریق برخوردار باشد.
  • قسمت‌های مختلف مبل باید نرمی استانداردی داشته باشند به گونه‌ای که نه آنچنان سفت باشند که باعث برهم زدن آرامش شوند و نه آنچنان نرم که قسمت‌های چوبی مبل لمس شوند.
  • وزن مبل یکی از ویژگی‌هاییست که باید به آن توجه شود. مبلمان منزل باید از وزن سبکی برخوردار باشند و حمل آن به سادگی میسر باشد.
  • پارچه مبل باید رنگی داشته باشد که کثیف بودن سطح مبل را به راحتی آشکار نکند.
  • هنگام خرید یک مبل حتما آن را امتحان کنیدو زمانی حدود ۱۰ دقیقه بر روی مبل بنشینید و پس از بلند شدن ببینید که آیا فرو رفتگی مبل به سرعت ناپدید میشود یا خیر. مبل خوب باید بتواند به سرعت به وضعیت قبلی خود برگردد.

 بهترین نوع پارچه برای خرید

یکی از بخش‌هایی که در خرید مبل توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند، پارچه به‌کار رفته در مبل است. در واقع پارچه مبل هم به اندازه فوم و اسفنج مهم است و اگر ماندگاری و مقاومت لازم را نداشته باشد، خیلی زود فرسوده می‌شود و شما باید دوباره دست به جیب شوید.

به همین‌خاطر در زمان خرید ۶ دانگ حواستان را جمع کنید که بهترین و مناسب‌ترین پارچه را برای مبل خود انتخاب کنید. البته خیلی از پارچه‌های مبلی موجود در بازار چینی هستند، اما شما باید بهترین نوع آن را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که پارچه موردنظر کش نیاید یا پرز‌های آن به مرور زمان کنده نشود. در این میان برای اینکه خیالتان راحت شود از خود فروشنده در این مورد سؤال کنید و بخواهید که در ضمانت‌نامه مقاومت پارچه را هم تأیید کند.

پارچه‌های ترک هم نوع دیگری از پارچه‌های مورد استفاده در ساخت مبلمان است که طرفداران خود را دارد.

بیشتر بخوانید" 

اشتباهات رایج در دکوراسیون داخلی

کاربرد مبلمان مدرن در دکوراسیون داخلی چیست؟

اگر قصد خرید مبلمان سلطنتی را دارید به یاد داشته باشید که بهترین نوع پارچه در ساخت این نوع مبل، پارچه‌های یزد ایران است.

حتی به‌نظر خود فروشندگان مبل این نوع پارچه برای مبل‌های سلطنتی حرف ندارند و جالب اینکه در بعضی از مواقع دیده شده که کشور ترکیه این نوع پارچه را می‌خرد و در نهایت آن را به اسم ترک می‌فروشد.

پارچه‌های شانل، مخمل نانومیکرو، سلطنتی و… بخشی از پارچه‌هایی هستند که در بازار موجود است و در ساخت مبل از آن‌ها استفاده می‌شود.

شاید اگر گشتی در بازار بزنید متوجه بشوید که برای مبلمان سلطنتی از پارچه‌های سلطنتی، برای مبلمان راحتی از مخمل و برای مبلمان در اصطلاح «ال» از پارچه‌های چرم استفاده می‌شود. البته انتخاب پارچه سلیقه‌ای است و بستگی به‌نظر مشتری دارد، اما برای راهنمایی بیشتر باید بگوییم که معمولا پارچه مخمل براق بهترین پارچه برای مبل است.

www.titrebartar.com

 

همیشه درنظر داشته باشید که تراکم پارچه اهمیت زیادی دارد و اینکه وقتی دست می‌کشید یک تکه است و فشردگی آن را می‌توانید با لمس کردن احساس کنید. یکی دیگر از راه‌های مناسب برای شناخت تراکم پارچه این است که آن را جلوی نور بگیرید. مخمل براق پارچه مناسبی برای مبل‌های استیل است و به این نوع مبل زیبایی خاصی می‌دهد. معمولا وزن پارچه خوب سنگین‌تر است و همیشه قیمت، ملاک بهتر بودن نیست.

مبلی که جنس خوبی نداشته باشد زیبایی هم ندارد و این را می‌توانید در نگاه اول احساس کنید. مبل‌های نامناسب رنگ ماتی دارند.

اصطلاحات خرید و فروش مبل

کلاف مبل: یکی از اصطلاحاتی که در خرید و فروش مبل استفاده می شود کلاف مبل است که به بدنه و چارچوب اصلی مبل که عمدتاً از چوب ساخته می‌شود، گویند. کلاف مبل‌ها بیشتر از چوب روس یا چوب راش ساخته می‌شود و استحکام آن نقش بسیار مهمی در دوام مبل دارد.

پارچه نانو: از جمله اصطلاحاتی که هنگام خرید مبل از فروشندگان می شنوید اصطلاح پارچه نانو است. درواقع از شگردهایی که اخیراً فروشندگان مبل برای جلب نظر مشتریان به کار می‌برند، می‌گویند این مبل با پارچه نانو تهیه شده و آب و چای در آن نفوذ نمی‌کند. قیمت یک متر مربع پارچه نانوی واقعی بالای صد هزار تومان است. یک دست مبل راحتی به طور میانگین به ۲۵ متر پارچه نیاز دارد و با این حساب قیمت پارچه آن بسیار زیاد می شود. واقعیت ماجرا این است که این پارچه‌های مبل نانو نیست بلکه ضد آب است و چند ثانیه‌ای در برابر نفوذ آب و مایعات مقاومت می‌کند، اما اگر آب روی آن بماند در آن نفوذ خواهد کرد. لذا فریب پارچه نانو را نخورید.

پاف: برخی از مبل‌های راحتی چون عیناً از روی ژورنال‌های خارجی طراحی و تولید شده‌اند، یک قطعه‌ی روکوبی شده مجزا دارند که فقط شامل نشیمن‌گاه است و بخش پشتی ندارد و اصطلاحاً به آن پاف (puff) می‌گویند.در فرهنگ غربی پاف را برای راحتی بیشتر زیر پای خود قرار می‌دهند. اما در برخی نمایشگاه‌های مبل برای این پاف‌ها شیشه طراحی کرده‌اند و آن را به عنوان میز جلو مبلی به فروش می‌رسانند.

www.titrebartar.com

 

واحد مبل: اصطلاح دیگری که هنگام خرید مبل ممکن است از فروشندگان بشنوید، واژه واحد مبل است. در واقع  مبل سه نفره معادل دو واحد، مبل دو نفره معادل یک و نیم واحد و مبل یک نفره معادل یک واحد است. با این حساب یک دست مبل که شامل دو مبل یک نفره، یک مبل دو نفره و یک مبل سه نفره است، ۵.۵ واحد خواهد بود.

قوانین مهم خرید مبل

به عمق مبل ها دقت کنید : مبل های راحتی عمق های متفاوتی دارند. بزرگترین عمق یک مبل راحتی معمولاً ۱۰۰ سانتی متر است. برای یک مبل معمولی عمق ۶۰-۵۰ سانتی متر خوب و مناسب است.

 توجه به اندازه ها: توجه به ابعاد اتاق پذیرایی برای انتخاب ابعاد مبل بسیار مهم است، ولی اینکه شما چقدر از مبل ها استفاده می کنید یا چه استفاده ای از آن دارید هم مهم است. اگر شما خانواده ای هستید که معمولاً اهل دورهمی هستید و استفاده زیادی از مبل ها دارید، مبل های بزرگتر برای شما مناسب تر است.

ارتفاع نشیمن مبل: ارتفاع استاندارد نشیمن در خرید مبل راحتی بسیار مهم است. محل نشیمن مبل راحتی معمولاً ارتفاعی حدود ۶۰ سانتی متر دارد. اگر مبل، نشیمنی کوتاه تر از این حدود داشته باشد، نشستن و بلند شدن از روی آن مشکل است. مخصوصاً این مساله برای افراد با سن بالاتر مهم تر می شود. به دلیل اینکه بعد از نشستن روی مبلی کوتاه، شما نمی توانید به آسانی و بدون تکیه کردن به جایی از روی آن بلند شوید. هم چنین ارتفاع نشیمن مبل باید هم اندازه ارتفاع میز جلو مبلی باشد.

کاربردی بودن مبلمان: در خانه های کوچک بهتر است از مبل هایی با ارتفاع کمتر بخرید. مخصوصاً اگر ارتفاع سقف خانه شما کمتر از ۳- ۲.۸ متر است، هرگز مبل هایی با پشتی های بلند انتخاب نکنید. به غیر از این، مبل هایی با زاویه های تیز و اصطلاحاً مربع شکل، فضای خانه را خشک و رسمی نشان می دهد. اگر به دنبال فضایی گرم و صمیمی در پذیرایی خود هستید، بهتر است مبل هایی با گوشه های نرم و نیمدایره بخرید. 

دسته های مبل، مهم ترین بخش مبل: 

 دسته های بزرگ و با ارتفاع زیاد، کل اتاق پذیرایی یا نشیمن را تحت تاثیر قرار می دهند و زیبایی اتاق را پنهان می کنند. اگر دسته های مبل، ارتفاع زیادی داشته باشند، جلوی عبور نور را می گیرند و پذیرایی را تاریکتر می کنند. همچنین دسته های بزرگ در دو طرف مبل ها، فضای زیادی می گیرند و پذیرایی را کوچکتر نشان می دهند. استفاده از مبلمان راحتی با دسته های بزرگ و حجیم را فقط در خانه های بزرگ که پذیرایی بزرگتر از ۶۰-۵۰ متر دارند، توصیه می کنم.

خرید مبل راحتی مناسب و خوب، یکی از دغدغه های خانم هاست. برای اینکه مبل متناسب و زیبایی برای خانه خود انتخاب کنید، باید به نکات زیادی توجه کنید. اندازه و فرم مبل راحتی، مخصوصاً در خانه های کوچک خیلی مهم است.

رنگی که برای مبل ها انتخاب می کنید، تا سال ها روبروی چشمان شماست و هماهنگی آن با دکوراسیون خانه اهمیت دارد. هر چه مبل هایی با مدل و رنگی خاص تر انتخاب کنید، در دراز مدت زودتر برایتان خسته کننده می شود. در نهایت همه چیز به سلیقه، دقت و بودجه شما بستگی دارد